handdator

Visa fullständig version : Sänkt ämnesomsättning?


Flos_Noctis
2007-03-15, 00:15
Hej hej, nu skriver jag mitt första inlägg här. Har hängt och läst på forumet i lite väl ett år, så jag vet att det finns en hel drös av bildade människor. :)

Lite kort om mig. Är tjej, 19 år och har på ungefär ett halvår gått ner runt 15 kg. Nu är jag nöjd och vill varken minska eller öka i vikt.
Jag ligger för tillfället oftast på runt 700-720 kcal om dagen, fast jag har ingen köksvåg, så troligtvis räknar jag ett par 100 för högt "för säkerhets skull".

Jag skulle bra gärna vilja gå upp till 1000 kcal om dagen, så jag har plats med fyra måltider om dagen samt 5 dl mjölk. Problemet är bara att jag är rädd för att ha sänkt min ämnesomsättning och därav gå upp i vikt på 1000 kcal...
Enligt Harris & Benedict-ekvationen skall jag äta ungefär 1300 kcal om dagen vid en aktivitetsfaktor på 1.2.

Jag ligger inte stadigt varje dag på 700 kcal, somliga dagar hamnar jag bara på 400, så det är svårt att veta hur mycket jag går ner på en 700 kcals diet och kunna öka på så att jag hamnade på +-0 på det viset. =/

Just nu väger jag ungefär 39.5 kg, jag väger mig väldigt sällan, men jag ser på måttbandet att det fortfarande går neråt. Är inte sådär jätteflitig på att träna ärligt talat, men jag försöker pressa in så mycket vardagsmotion som möjligt.

Med denna bakgrundsfakta lyder frågan:
För att stå still i vikt eller alternativt märka att jag har nersatt metabolism, vad vore bäst att göra?
Lägga mig på 1000 kcal direkt ett par veckor och se vad som händer, eller öka på maten sakta och successivt och se vart måttbandet och vågen tog stopp?

Jag tackar för all hjälp jag kan få med det här lilla problemet.

/Emelie

P.S Vet att jag väger väldigt lite, men är nöjd med det och vill behålla det så. :)

Querer
2007-03-15, 07:57
Hej hej, nu skriver jag mitt första inlägg här. Har hängt och läst på forumet i lite väl ett år, så jag vet att det finns en hel drös av bildade människor. :)

Lite kort om mig. Är tjej, 19 år och har på ungefär ett halvår gått ner runt 15 kg. Nu är jag nöjd och vill varken minska eller öka i vikt.
Jag ligger för tillfället oftast på runt 700-720 kcal om dagen, fast jag har ingen köksvåg, så troligtvis räknar jag ett par 100 för högt "för säkerhets skull".

Jag skulle bra gärna vilja gå upp till 1000 kcal om dagen, så jag har plats med fyra måltider om dagen samt 5 dl mjölk. Problemet är bara att jag är rädd för att ha sänkt min ämnesomsättning och därav gå upp i vikt på 1000 kcal...
Enligt Harris & Benedict-ekvationen skall jag äta ungefär 1300 kcal om dagen vid en aktivitetsfaktor på 1.2.

Jag ligger inte stadigt varje dag på 700 kcal, somliga dagar hamnar jag bara på 400, så det är svårt att veta hur mycket jag går ner på en 700 kcals diet och kunna öka på så att jag hamnade på +-0 på det viset. =/

Just nu väger jag ungefär 39.5 kg, jag väger mig väldigt sällan, men jag ser på måttbandet att det fortfarande går neråt. Är inte sådär jätteflitig på att träna ärligt talat, men jag försöker pressa in så mycket vardagsmotion som möjligt.

Med denna bakgrundsfakta lyder frågan:
För att stå still i vikt eller alternativt märka att jag har nersatt metabolism, vad vore bäst att göra?
Lägga mig på 1000 kcal direkt ett par veckor och se vad som händer, eller öka på maten sakta och successivt och se vart måttbandet och vågen tog stopp?

Jag tackar för all hjälp jag kan få med det här lilla problemet.

/Emelie

P.S Vet att jag väger väldigt lite, men är nöjd med det och vill behålla det så. :)


För man fråga hur lång du är??

Jompan
2007-03-15, 08:01
För man fråga hur lång du är??

+1

För mig låter det rent spontant att du väger för lite och äter alldeles för lite. Börjar du äta mer kanske lusten till att röra dig mer kommer också och jämnar ut det större intaget.

Sniggel
2007-03-15, 10:46
Klart hon väger för lite, om hon nu inte är dvärg.
Varför vill man gå ner från 55 kg till 40 kg?
Låter som du har anorexia Flos, stämmer det?

Dro
2007-03-15, 11:14
Klart hon väger för lite, om hon nu inte är dvärg.
Varför vill man gå ner från 55 kg till 40 kg?
Låter som du har anorexia Flos, stämmer det?

Håller med, om du var kankse 142 skulle det vara på gränsen till för lite. Tvilar dock på att du så kort.

Rahf
2007-03-15, 11:34
Min fråga är:

Varför är du nöjd vid 39,5? Det låter väldigt väldigt lite. Om du vågar så kan du posta en bild så kan folk även bedöma utifrån det.

700kcal är alltså som en VLCD diet fast du har skapat den själv. Somliga dagar hamnar du på 400 vilket motsvarar en normal måltid för många. Hur klarar du dig? Blir du inte hungrig?

Ge oss mer information är du snäll. Det låter inte hälsosamt det som du håller på med.

Squirrel
2007-03-15, 11:51
Ska säga att jag har en kompis som väger 42 kg och det är inget konstigt med henne eller hur hon äter. (Äter mer än mig FFS!)

Men att ibland bara äta 400 kcal om dagen? Min frukost idag bestod av 433 kcal.

Behöver inte hjärta och lungor och liknande ca 800 per dag för att kunna arbeta?

Som svar på frågan: man sänker i normalfall inte sin ämnesomsättning. Så det är ingen fara.

Tabbe
2007-03-15, 11:58
Extrema anorexia fall kan sanka amnesomsattningen.
Kakar ocksa ca 400 kcal till frukost..

Jompan
2007-03-15, 12:17
Ska säga att jag har en kompis som väger 42 kg och det är inget konstigt med henne eller hur hon äter. (Äter mer än mig FFS!)



Har också en kompis som väger väldigt lite, har alltid velat gå upp så hon äter värre än vad många andra gör. Frågan är ju hur hälsosamt det nu är att äta precis vad som också. Bara för att man är smal betyder inte att man är hälsan själv!

Eddie Vedder
2007-03-15, 12:35
Extrema anorexia fall kan sanka amnesomsattningen.


Menar du att den sänks även i förhållande till vikten? För att en person med anorexia får en gravt nedsatt ämnesomsättning är ju annars inte särskilt ologiskt med tanke på att denne tappar enormt i vikt och kataboliserar stora mängder muskelmassa. Och ju lägre vikt och ju lägre andel muskelmassa på kroppen desto lägre ebnergibehov får man ju.

Men du kanske menar att ämnesomsättningen är ovanligt låg även när man räknat bort såna faktorer?

King Grub
2007-03-15, 13:04
Långvarigt underätande kan sänka ämnesomsättningen mycket mer än vad som kan förklaras med förlust av fettfri massa; en metabolism sänkt med upp till 40% lägre än normalt är dokumenterat.

Dessutom förstör anorexian matsmältningsfunktioner, vilket gör att upptaget från den lilla näring individen får i sig, inte motsvarar matens kaloriinnehåll.

Återgång till normalt ätande normaliserar både ämnesomsättning och matsmältning.

Madde196
2007-03-15, 13:19
Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt (http://www.abkontakt.se/)

Haggstar
2007-03-16, 03:03
Långvarigt underätande kan sänka ämnesomsättningen mycket mer än vad som kan förklaras med förlust av fettfri massa; en metabolism sänkt med upp till 40% lägre än normalt är dokumenterat.

Dessutom förstör anorexian matsmältningsfunktioner, vilket gör att upptaget från den lilla näring individen får i sig, inte motsvarar matens kaloriinnehåll.

Återgång till normalt ätande normaliserar både ämnesomsättning och matsmältning. Hur länge skall man ligga under homestas för att det skall bli långvarit underätande och när blir det svält, är det vid ingen föda/intag alls?

puccini
2007-03-16, 03:07
Menar du att den sänks även i förhållande till vikten? För att en person med anorexia får en gravt nedsatt ämnesomsättning är ju annars inte särskilt ologiskt med tanke på att denne tappar enormt i vikt och kataboliserar stora mängder muskelmassa. Och ju lägre vikt och ju lägre andel muskelmassa på kroppen desto lägre ebnergibehov får man ju.

Men du kanske menar att ämnesomsättningen är ovanligt låg även när man räknat bort såna faktorer?

Ja, med min vekt og høyde skulle jeg normalt ha forbrent ca 25 % mer enn jeg gjør nå, men min forbrenning er såpass redusert etter år med anoreksia. Dette har jeg målt under indirekte kalorimetri på sykehuset...

Raggis
2007-03-16, 03:11
Hmmmmmmmm...... Finner inga ord. Men, var tvungen o posta.

LadyInsane
2007-03-16, 09:52
Jag förmodar att du inte bara äter nyttigt utan också rör på dig. Då förbänner du möjligen alla de kalorier du får i dig. Det är inte hälsosamt att leva på det viset. Snälla sök hjälp och lär dig vad som är bra för din kropp.

Fatality
2007-03-16, 10:11
blir nästan ledsen när jag läser sånna här inlägg, fan du gör ju långsamt självmord även om det känns bra nu så kommer din kropp säga ifrån snart.. och då blir det ej kul.. :(

hoppas inte det är någon som pushar dig till å gå ner i vikt för då borde han/hon skjutas...

Gpajpen
2007-03-16, 13:51
40kg? brukar inte småbarn typ 6år väga det?

HerrArne
2007-03-16, 13:57
40kg? brukar inte småbarn typ 6år väga det?

Nej. Inte om det inte är ordentligt överviktiga 6-åringar.
Visst är det en låg vikt för en vuxen, men skena inte iväg helt... ;)

Tintomara
2007-03-16, 15:44
Jag vägde 32 kg när jag var 6 år. Runda kinder, dubbelhaka, putmage. Doktorn sa till morsan att sluta ge mig sötmjölk och börja med lättmjölk i stället.

Fatality
2007-03-16, 15:54
min lillebror väger 39kg och han är 12år :| 134 eller något

Handcuff
2007-03-16, 16:27
Nej. Inte om det inte är ordentligt överviktiga 6-åringar.
Visst är det en låg vikt för en vuxen, men skena inte iväg helt... ;)

Okej bara låg? 40kg ÄR en barnvikt...eller möjligtvis en tjej som är väldigt kort!!!