handdator

Visa fullständig version : Projektor-inköp


Mehdi
2007-03-14, 23:57
Vi har tänkt skaffa en ny projektor och tänkte höra ifall någon är någorlunda insatt i ämnet? Två problem som jag ser det, 1) val av maskin, 2) val av dvd-spelare.
Värt att nämna är att vi har en 360 som anslutningsmöjlighet men jag vet inte hur duglig den anses vara som mediaspelare/dvd-spelare. Det känns som ett rimligt pris på projektorn får vara runt 10-15k. DVD-spelare har jag ingen aning om hur stor påverkan den gör på bildkvalitén. Men givetvis vill man få ut maximalt ur projjen.

Så, any inputs?

Metal_boy_
2007-03-15, 00:04
Vi har tänkt skaffa en ny projektor och tänkte höra ifall någon är någorlunda insatt i ämnet? Två problem som jag ser det, 1) val av maskin, 2) val av dvd-spelare.
Värt att nämna är att vi har en 360 som anslutningsmöjlighet men jag vet inte hur duglig den anses vara som mediaspelare/dvd-spelare. Det känns som ett rimligt pris på projektorn får vara runt 10-15k. DVD-spelare har jag ingen aning om hur stor påverkan den gör på bildkvalitén. Men givetvis vill man få ut maximalt ur projjen.

Så, any inputs?


Brorsans proje är nere i 10k nu och den är kanonbra. Det viktiga är ju att ha ett bra avstånd också. Sen inte har för många fönster. Du kan ju lätt få ut en bättre bild från en projektor (beroende på hur bra den är) än en LCD utan HDTV.

PowPow
2007-03-15, 00:05
Jag har 2 frågor angående projektorer, och jag hoppas att trådskaparen inte har något emot att jag ställer dem här.

1) Bilden storleks, beror den enbart på hur långt från väggen man placerar projektorn, eller kan man ställa in det på något sätt?

2) Kan man placera en projektor högre än den plats där bilden ska projiceras utan att bilden blir "sne"?

The_RobRoy
2007-03-15, 00:05
Jag känner mig ju inte helt up-to-date inom projektorer, men jag var insatt för ett 3 år sedan, när jag köpte projektor.

2 saker att tänka på för den perfekta bildupplevelsen ;)

1. Mörkläggning i rummet, du måste mörklägga rummet rejält som du ska använda, annars kommer bilden bli urblekt.

2. Duken du använder för att visa materialet kommer påverka ganska mycket hur bra det blir, välj rätt storlek, rätt gain och till och med om du möjligen ska ha grå duk istället för vit. Tänk även på att en duk lätt blir vågig, vilket förstör mycket av intrycket, fundera på en ramspänd duk..

Annars kan jag bara rekomendera budget-LCD projektorerna, vet inte vilken som är exakt prisvärdast idag, men Sanyo och Panasonic har legat i framkant länge, t.ex. Sanyo PLV-Z5 tänker jag på.

Jag har en långt tidigare version, PLV-Z2, såg en film alldelles nyss och trots 3 år på nacken är jag riktigt nöjd med projektorn fortfarande på min egengjorda gråmålande mdf skiva i 88" :)

The_RobRoy
2007-03-15, 00:07
Jag har 2 frågor angående projektorer, och jag hoppas att trådskaparen inte har något emot att jag ställer dem här.

1) Bilden storleks, beror den enbart på hur långt från väggen man placerar projektorn, eller kan man ställa in det på något sätt?

2) Kan man placera en projektor högre än den plats där bilden ska projiceras utan att bilden blir "sne"?

1. Ja det går att "zooma" så att säga, men inställningsmöjligheterna är inte alltid jättebra, titta på projectorcentral.com och sen calculator för att se vilka storlekar du kan ha på olika avstånd.

2. Ja alla med så kallad "lens-shift" klarar detta.

PowPow
2007-03-15, 00:07
Jag har en långt tidigare version, PLV-Z2, såg en film alldelles nyss och trots 3 år på nacken är jag riktigt nöjd med projektorn fortfarande på min egengjorda gråmålande mdf skiva i 88" :)

wtf? blir det bra att projicera bilden på en gråmålad träbit? varför lägger folk ut multum på dukar då?

PowPow
2007-03-15, 00:08
1. Ja det går att "zooma" så att säga, men inställningsmöjligheterna är inte alltid jättebra, titta på projectorcentral.com och sen calculator för att se vilka storlekar du kan ha på olika avstånd.

2. Ja alla med så kallad "lens-shift" klarar detta.

Thanks!

The_RobRoy
2007-03-15, 00:10
wtf? blir det bra att projicera bilden på en gråmålad träbit? varför lägger folk ut multum på dukar då?

Det blir riktigt bra, ska man ha det bästa, målar man med Goo färg, då får man en verklig kanonbild, som få färdiga dukar klarar att prestera

http://www.goosystems.com/

Metal_boy_
2007-03-15, 00:13
wtf? blir det bra att projicera bilden på en gråmålad träbit? varför lägger folk ut multum på dukar då?

Brorsan har målat två stora gipsskivor som är skruvade på en liten ram bakom. Skarvarna spacklade han igen och sen målade han med en speciell färg som inte reflekterar ljus och satte en svart snygg ram runt om. En bild på 106" har han och då är det jävligt bra bild. Ju större bild du ska ha ju sämre blir det ju sen också. Folk köper väl ofta dukar för att dom tycker att det är självvklart med duk till projektor, dom tycker det är snyggt(?*rolleyes* ) eller att dom blir pålurade av säljarn :D

Metal_boy_
2007-03-15, 00:15
Det blir riktigt bra, ska man ha det bästa, målar man med Goo färg, då får man en verklig kanonbild, som få färdiga dukar klarar att prestera

http://www.goosystems.com/

Dessutom påverkar det bildkvaliteten med dukjävlar som hänger. Det är svårt att få dom att strama och vara raka och det påverkar.

PowPow
2007-03-15, 00:23
Coolt det där med att måla, men jäklar vilka priser på specialfärgen! Av namnen att dömma så behövde man väl flera olika lager också. Men det kan det ju lätt vara värt. Lär bli något sådant när det blir dags för mig (ska bara hitta en lägenhete att sätta upp den i först).

Vad är skillnaden på grå och vit färg då?

Mehdi
2007-03-15, 00:44
Några åsikter om 360 som mediaspelare? Funtar nämligen dumpa skiten annars om den inte duger för det ens.

The_RobRoy
2007-03-15, 00:58
Några åsikter om 360 som mediaspelare? Funtar nämligen dumpa skiten annars om den inte duger för det ens.

Jag vet inget om 360, men du bör ha DVI/HDMI för bästa kvalitet iallafall.

Raggis
2007-03-15, 01:08
Bygg din egen projektor :) Gjorde vi som projektarbete. Vart riktigt bra. Allt material gick på strax under 2500.

The_RobRoy
2007-03-15, 01:21
Bygg din egen projektor :) Gjorde vi som projektarbete. Vart riktigt bra. Allt material gick på strax under 2500.


Blev ni inspirerade av tomshardware projektet, eller vilka var det som byggde projektor m.h.a. en overhead och en gammal 15" tft?

Mehdi
2007-03-15, 01:29
Jävla sidosnack! Vi har redan en projektor med ramspänd duk. Inte för att böka till det alltför mycket vill vi helt enkelt få inspiriation för nyinköp.

The_RobRoy
2007-03-15, 01:34
Jävla sidosnack! Vi har redan en projektor med ramspänd duk. Inte för att böka till det alltför mycket vill vi helt enkelt få inspiriation för nyinköp.

Dehär är kolo, här spårar trådar alltid ur :)

Bestäm dig om du ska ha DLP eller LCD, det är det stora valet, sen är det bara detaljer vilken ni väljer.

Raggis
2007-03-15, 01:53
Blev ni inspirerade av tomshardware projektet, eller vilka var det som byggde projektor m.h.a. en overhead och en gammal 15" tft?


Japp, b.la. det, hehe. Jepp, använde oss utav en begagnad TFT skärm + en jättegammal OH.

Frantic
2007-03-15, 09:15
Det är ju lite grejer du ska tänka på.

Hur stor bild vill du ha och hur långt från duken har du möjlighet att sätta projjan? De har ju olika kastavstånd så har du inte så långt från vägg till vägg så kanske det inte blir så stor bild med vissa projektorer.

Jag råder dig att läsa tester härifrån - http://bigscreen.se/
Och läs igen trådarna på - http://www.minhembio.com/forum/

Sir Anselm
2007-03-15, 09:52
Sony's HS60 finns väl till riktigt bra pris nu? Den ska ju vara vass... Annars kan du kolla topplistan på bigscreen.se för att se vilken de tycker är bäst just nu i budgetklassen. Har för mig att Epson TW700 ligger bra till just nu... Själv kör jag med en Hitachi TX200 som jag är grymt nöjd med, billiga lampor till dem också, c:a 2000... Så efterföljaren TX300 är nog också ett bra köp.

Mehdi
2007-03-15, 11:55
Sony's HS60 finns väl till riktigt bra pris nu? Den ska ju vara vass... Annars kan du kolla topplistan på bigscreen.se för att se vilken de tycker är bäst just nu i budgetklassen. Har för mig att Epson TW700 ligger bra till just nu... Själv kör jag med en Hitachi TX200 som jag är grymt nöjd med, billiga lampor till dem också, c:a 2000... Så efterföljaren TX300 är nog också ett bra köp.

Jepp, jag har funderat på just dessa tre projjar. Epson känn så "netonnet" av någon anledning så den går bort pga psykiska besvär :D Men resterande, HS60/50 och TX300, verkar vara kandidater. Får ta och läsa in mig om dessa två helt enkelt. Btw, vad kör du för dvd-spelare?

Litecore
2007-03-15, 12:30
Sony's HS60 finns väl till riktigt bra pris nu? Den ska ju vara vass... Annars kan du kolla topplistan på bigscreen.se för att se vilken de tycker är bäst just nu i budgetklassen. Har för mig att Epson TW700 ligger bra till just nu... Själv kör jag med en Hitachi TX200 som jag är grymt nöjd med, billiga lampor till dem också, c:a 2000... Så efterföljaren TX300 är nog också ett bra köp.
TX300 är fetnice, längtar efter en sån själv :]

Granatgiraffen
2007-03-15, 13:15
Det viktigaste är att kolla om du är känslig för regnbågseffekt som uppstår med DLP-projektorer. Om du inte är det så rekommenderas absolut en sådan, annars får du kliva ner till LCD-planeten.. Där skulle jag titta lite extra på Epsons TW700.

Granatgiraffen
2007-03-15, 13:16
TX300 är fetnice, längtar efter en sån själv :]

TX300 använder Epsons hårdvaruteknik som även sitter i TW700(det är Epson som har tillverkat panelen), vad jag läste (för något halvår sedan) så var TW700 bättre. Det är givetvis en smaksak.

corbendallas
2007-03-15, 13:22
wtf? blir det bra att projicera bilden på en gråmålad träbit? varför lägger folk ut multum på dukar då?

Det beror på vilken kvalitet du vill ha. DU får riktigt bra kvalitet på träbiten så länge den är helt plan o målad med en vettig färg runt S1500. Dvs inte helt vit.
En riktigt bra duk är säkert bättre men då kostar dom också 5000+ ca.
En träbit på väggen är en enkel och billig lösning som ger bra bild helt enkelt.

Absolut enklast är att köpa en rullgardin på Ikea o smälla upp bilden på. Resultatet blir förvånansvärt bra och kalaset kostar 299 spänn...

corbendallas
2007-03-15, 13:25
Jag har 2 frågor angående projektorer, och jag hoppas att trådskaparen inte har något emot att jag ställer dem här.

1) Bilden storleks, beror den enbart på hur långt från väggen man placerar projektorn, eller kan man ställa in det på något sätt?

2) Kan man placera en projektor högre än den plats där bilden ska projiceras utan att bilden blir "sne"?

2. Ja det kan du. Säkert beroende på projje till projje. Men annars hade ju alla fått ha projjen i nacken när man kollar...
Problemet är att hitta rätt avvägning. För mkt "lutning" ger en "sne" bild. Du kan fixa det med Keystone men det tar också på kvallen på bilden. dessutoms svårt att gå det bra.
Å andra sidan borde det ju kunna avhjälpas med att luta duken/skärmen...

Du ska ha en viss vinkel för att undvika reflektioner o grejor. Söker du på dukar hittar du säkert info om detta.

Sir Anselm
2007-03-15, 13:26
Jepp, jag har funderat på just dessa tre projjar. Epson känn så "netonnet" av någon anledning så den går bort pga psykiska besvär :D Men resterande, HS60/50 och TX300, verkar vara kandidater. Får ta och läsa in mig om dessa två helt enkelt. Btw, vad kör du för dvd-spelare?

Faktum är att jag tror att Epson är den som Bigscreen håller som bäst i den klassen just nu ;)

Jag har en rätt simpel dvd, Pioneer 585, kollar sällan på film via dvd... Det blir desto mer XBOX 360 :hbang:

Duken har jag snickrat ihop själv, men funderar på att köpa en schysst ramspänd variant...

Mehdi
2007-03-15, 14:52
Faktum är att jag tror att Epson är den som Bigscreen håller som bäst i den klassen just nu ;)

Jag har en rätt simpel dvd, Pioneer 585, kollar sällan på film via dvd... Det blir desto mer XBOX 360 :hbang:

Duken har jag snickrat ihop själv, men funderar på att köpa en schysst ramspänd variant...

Hehe, har en ihopsnickrad duk själv. En ramspänd tupplur (ikea) á rullgardin @ ~ 88".

Sir Anselm
2007-03-15, 15:30
Hehe, har en ihopsnickrad duk själv. En ramspänd tupplur (ikea) á rullgardin @ ~ 88".

Ha ha, precis samma som jag har... Funkar bra tycker jag, men så har jag ju inte jämfört med en riktig duk än så länge... Mest av estestiska skäl jag funderar på att byta...

Sir Anselm
2007-03-15, 15:35
2. Ja det kan du. Säkert beroende på projje till projje. Men annars hade ju alla fått ha projjen i nacken när man kollar...
Problemet är att hitta rätt avvägning. För mkt "lutning" ger en "sne" bild. Du kan fixa det med Keystone men det tar också på kvallen på bilden. dessutoms svårt att gå det bra.


Köper man en LCD-projektor har de i princip alltid s.k. Lens-shift vilket gör att man kan placera projjen högt och ändå få bilden på rätt höjd, utan att behöva keystone. Detta i kombination med zoom gör att LCD:er oftast är mycket mer lättplacerade än DLP:er...

pejo
2007-03-15, 17:16
Om ni redan har en projektor så kanske ni kan hålla ut ett år till och köpa en 1080p projektor till rimligt pris.

Om inte så tror jag på denna projektor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=125226

Den verkar vara ganska ljusstark. Detta ihop med en grå duk tror jag blir kanon:thumbup:.
Med en ljusstark projektor så behöver man inte heller ha det lika mörkt i rummet.

PowPow
2007-03-15, 17:20
Hur skiljer sig egenskaperna mellan en vit och en grå duk?

Kabuto
2007-03-15, 17:49
Jag gissar på att det blir bättre svärta med grå, men bara en gissning som sagt :)

Sir Anselm
2007-03-15, 18:12
Jag gissar på att det blir bättre svärta med grå, men bara en gissning som sagt :)

En rätt bra gissning:D

Däremot kan man av en grå duk få lite sämre färger, speciellt vitt kan bli lite grådassigt, men det är alltså väldigt lite... Fast det är ju olika från duk till duk och projektor till projektor...

Mr Zero
2007-03-15, 18:17
1. Ja det går att "zooma" så att säga, men inställningsmöjligheterna är inte alltid jättebra, titta på projectorcentral.com och sen calculator för att se vilka storlekar du kan ha på olika avstånd.

2. Ja alla med så kallad "lens-shift" klarar detta.

Även projektorer utan lens-shift klarar det då man kan fixa till det digitalt i inställningarna.
Skillnaden är att med lens-shift så försämras inte bilden vilket den kan göra om du måste trixa alltför mycket digitalt.

Sir Anselm
2007-03-16, 07:16
Även projektorer utan lens-shift klarar det då man kan fixa till det digitalt i inställningarna.
Skillnaden är att med lens-shift så försämras inte bilden vilket den kan göra om du måste trixa alltför mycket digitalt.

Ja precis, med hjälp av s.k. Keystone, men detta ger en förvrängning av bilden som jag tycker att man ska försöka undvika, har man svårt att placera projjen mitt framför duken tycker jag nog att man ska satsa på en modell med lensshift...