handdator

Visa fullständig version : Roskildefestivalen '07


Rellos_87
2007-03-14, 23:26
Blev lite fundersam över hur många koloiter som ska hit efter min lilla booze-tråd. Vilka ska då till denna kalassköna tillställning? Ska bli riktigt skoj att se Red Hot Chili Peppers och Slayer.

PowPow
2007-03-15, 01:09
Vet inte, men kanske. Förra året var första året sen -99 jag inte var på festival, och om jag inte åker i år så blir det ju nästan en trend att inte åka, och det går ju inte :D

Dock finns det inga band som jag vill se ännu. Ja, förutom Quit your dayjob, och de är ju inte precis ett band man åker till en festival för att se.

Beastie Boys och The Who hade nog varit kul att se, men antagligen ganska dåligt.

Hultsfred lockar nog mer i dagsläget med Salem al Fakir och Amy Winehouse. Men även där saknar jag bra tunga namn. SAlem och Amy är ju lättviktare i sammanhanget, även om de båda är sjukt bra (och Amy har jag faktiskt aldrig sett).

Vi får helt enkelt se vad som erbjuds!
Jag har iofs åkt på festivaler helt utan band jag direkt velat se, så jag kanske drar även om utbudet inte tilltalar mig.

Raggis
2007-03-15, 01:13
Ska på Hultfreds istället! ^^

Chaan
2007-03-15, 08:10
Ska på Hultfreds istället! ^^

När jag var i din ålder brukade jag gå på båda. Men, skit i det.

Nä, det blir väldigt svårt att välja festival/festivaler i sommar. Bäst band har ju Wacken. Roskilde har Mastodon. Sedan beror det på hur polare gör, men är inte avgörande.

Det var ett bra tag sedan jag var i Roskilde nu, säg mig, brukar festivalen säljas ut nuförtiden? Har för mig jag sett artiklar om det någon gång under 2000-talet.

Rock'nRoll
2007-03-15, 09:33
Jag kommer.

Rellos_87
2007-03-15, 22:30
För böfvelen, inga mer som ska dit?!

dared
2007-03-15, 22:35
Ska dit tror jag faktiskt, har aldrig varit på en festival. Funderar även start på att smyga vidare på sensation i Amsterdam efter Roskilde.

brill
2007-03-15, 22:37
Rock am ring har bättre band så är sugen på det men Roskilde är Roskilde och det ligger så nära :)

Zerom
2007-03-15, 22:49
Jag ska dit :)

Eddie Vedder
2007-03-15, 22:51
Blir nog Hultan i år igen för min del, vågar inte ta steget till stora Roskildefestivalen än så ett "uppvärmningsår" till med Hultsfred får det nog bli.;)

RassK
2007-03-15, 22:53
cya

Mago
2007-03-15, 23:33
Kanske.. Nån fet hiphop-akt till så är jag nog tvungen.

LadyInsane
2007-03-15, 23:45
I år blir det två festivaler! Roskilde igen och antingen Hultan eller förhoppningsvist Wacken open air. Mer än så har jag inte råd med....:(

Kwon
2007-03-15, 23:46
En riktig rocker bangar aldrig dessa festivaler, am i right? :)

PowPow
2007-03-15, 23:47
Någon som var där 2004? Lerigaste på 17 år ska det ha varit. Det var lagom jobbigt.

Sjukt roligt när man blev så pass full att leran förvandlades till ett nöjjesfält iofs.

LadyInsane
2007-03-15, 23:52
Någon som var där 2004? Lerigaste på 17 år ska det ha varit. Det var lagom jobbigt.

Sjukt roligt när man blev så pass full att leran förvandlades till ett nöjjesfält iofs.

Låter inte alltför dåligt! Tyvärr var jag inte där 04 dock. Blev en tripp 05 och då var det härligt soligt alla dagar:)

PowPow
2007-03-15, 23:55
Låter inte alltför dåligt! Tyvärr var jag inte där 04 dock. Blev en tripp 05 och då var det härligt soligt alla dagar:)

Sol är nog härligare.

2005 hann jag bara med HUlstfred och eftersom alla som skulle dit var tvugna att jobba under veckan så kom vi dit sjuuukt sent och fick ingen plats på campingen. De släppte inte ens in oss, utan hänvisade oss till en "vanlig" camping. Det var iofs sjukt nice, för där var ju allting rent och städat. cafeteria och allt. Problemet vara bara att när jag väl kom till festivalområdet med dess camping så hittade jag inte tillbaka /=

Rellos_87
2007-03-16, 00:37
En riktig rocker bangar aldrig dessa festivaler, am i right? :)


Hörru Kwonster, skaru inte ta me re Plucke å Berra å supa järnet va? Bjuds på kalassköna pinglor!

Rellos_87
2007-03-16, 00:38
Förresten, var det inte nån som blev ihjälklämd för nåt år sen på Roskilde eller är jag helt ute och sladdar med Benzen?

PowPow
2007-03-16, 01:01
Förresten, var det inte nån som blev ihjälklämd för nåt år sen på Roskilde eller är jag helt ute och sladdar med Benzen?

9 pers på Pearl Jam-konserten 2000. Vid Orange-scenen. Men de har ändrat utformningen på den scenen nu, så det ska väl inte kunna upprepas.

dared
2007-03-16, 04:51
Ingen mer som ska till sensation white eller black i Amsterdam? Efter tha roskilde.

Eddie Vedder
2007-03-16, 05:08
9 pers på Pearl Jam-konserten 2000. Vid Orange-scenen. Men de har ändrat utformningen på den scenen nu, så det ska väl inte kunna upprepas.

Det stämmer, nio personer (varav några va sveskar). Eddie Vedder satt å grät på scen, i somras när dom lirade Reading va första gången dom vågade spela på en festival igen sen dess.

Pearl Jam fick skulden först och blev åtalade för Roskildeincidenten, hur fan kan man beskylla att band för att det är halt å lerigt!?

RassK
2007-03-16, 08:27
Ingen mer som ska till sensation white eller black i Amsterdam? Efter tha roskilde.

Har du biljetter?
om jag inte har fel så blev de slutsålda för typ ett halvår sen..

LadyInsane
2007-03-16, 09:43
9 pers på Pearl Jam-konserten 2000. Vid Orange-scenen. Men de har ändrat utformningen på den scenen nu, så det ska väl inte kunna upprepas.

Har riktigt svårt att se att det skulle kunna ske igen. Under ca 5 orangekonserter var jag längst fram och tryckte mot staketet utan att tycka att det blev förmycke. Den enda konserten som var jobbig var Black Sabbath. Då var det ett massivt tryck men jag (16 år och rätt kort) hamnade precis mellan ett gäng män på 1.90 vilket kanske inte var så kul. Det hade väl varit mer förnuftigt att stå längre bak men om jag hade velat bli uppdragen hade jag kunnat bli det. (Dock köade jag i 2 h och vägrade förlora min plats:Virro )

Chaan
2007-03-16, 10:06
Blir nog Hultan i år igen för min del, vågar inte ta steget till stora Roskildefestivalen än så ett "uppvärmningsår" till med Hultsfred får det nog bli.;)

Det är fel tänkt enligt mig.

Slutsatser efter 8 Hultor & 5 Roskilde.

I Roskilde är alla snälla och pårökta utom vakterna men de är lulliga ändå av all Carlsberg. I Hultsfred är det årligen våldtäkter (kanske inte mot killar) och mängder av tältbränning. Plus grinig polis. Och griniga p-vakter.

Hultan dras med väderosäkerhet. Det gör inte Roskilde. Lera och 20-30 grader varmt blir inte folk förbannade av men 13 grader och ihållande hällregn, som Hultsfred för några år sedan (03) - det är inte bra för någons humör. Dessutom blir man sjuk om vädret slår fel i Hultsfred. Så har det sett ut, men det är möjligt att växthuseffekten gör att Hultsfred klarar sig nu med.

Det finns dock två nackdelar med Roskilde. Det ligger på en åker, vilket är trist oavsett väder. Hultsfred är fint åtminstone på festivalområdet. Sedan finns det allemansrätt som gör att man inte måste campa bland dynga och narkomaner som i Roskilde. Och det är längre.

lectris
2007-03-16, 10:10
Blev lite fundersam över hur många koloiter som ska hit efter min lilla booze-tråd. Vilka ska då till denna kalassköna tillställning? Ska bli riktigt skoj att se Red Hot Chili Peppers och Slayer.


arvika däremot!

arvikafestivalen is the shit! :thumbup:

Rellos_87
2007-03-16, 10:34
Arvikafestivalen? Niggah please, är ju bara massa synthare där :Virro

Helena B
2007-03-20, 11:33
För böfvelen, inga mer som ska dit?!

Jag ska tydligen dit :thumbup:

machine gun
2007-03-20, 12:04
Någon som var där 2004? Lerigaste på 17 år ska det ha varit. Det var lagom jobbigt.

Sjukt roligt när man blev så pass full att leran förvandlades till ett nöjjesfält iofs.

Jag var där! :D Men lerigast på 17 år stämmer nog inte, eftersom dte var sådär en halvmeter lera -94 och -97. Däremot var det tydligen mest regn sedan festivalens start, hehe.

Ska antagligen dit i år också om allt går enligt planerna. Blir isf mitt 6:e år på denna underbara plats! Och 12:e festival allt som allt.. börjar snart bli veteran :cool:

LadyInsane
2007-03-20, 12:45
Och 12:e festival allt som allt.. börjar snart bli veteran :cool:

Och som en sann veteran har du festivalband upp till armbågen hoppas jag;)

machine gun
2007-03-20, 13:17
Och som en sann veteran har du festivalband upp till armbågen hoppas jag;)

Haha. No fucking way! Så jävla fult! Jag klipper av banden så fort jag kommer hem.

LadyInsane
2007-03-20, 13:51
Haha. No fucking way! Så jävla fult! Jag klipper av banden så fort jag kommer hem.

Men då! Jag tycker dem är fina. :) Jag har en fin färgkombination på höger handled. :D

machine gun
2007-03-20, 14:25
Men då! Jag tycker dem är fina. :) Jag har en fin färgkombination på höger handled. :D

Jag hade kvar mina första 2-3 stycken i nåt år innan jag gav upp. Sen har jag inte sparat några. Jag brukar dock ha på mig det tills jag kommit hem, så att folk förstår varför man ser ut och luktar som man gör när man tar sig hem med kollektivtrafiken :D Får för övrigt inte ha smycken eller liknande på jobbet heller, så det skulle också bli ett problem antar jag.

Träffade en kille på Roskilde som hade varit där 15 ggr eller nåt, han klippte av banden, men sydde fast dem på armen inför varje års festival. DET kändes lite väl löjligt faktiskt, haha. Då är jag nog mer med dem som sparar sina tills de faller av.

PowPow
2007-03-20, 15:27
Jag var där! :D Men lerigast på 17 år stämmer nog inte, eftersom dte var sådär en halvmeter lera -94 och -97. Däremot var det tydligen mest regn sedan festivalens start, hehe.


Ja, det var någonting i alla fall. Har för mig att de sa lerigaste, men det kanske var blötaste eller något annat. Var inte där -94 eller -97 så kan ju inte jämför. Det enda jag vet var att jag trampade av mina skorna minst 10 gånger om dagen :D Regnade gjorde det fan mest hela tiden också, tyckte jag.

Men mellan varven var det ju riktigt fint väder:
http://img66.imageshack.us/img66/7861/gahaq6.jpg

Polare på bilden, så jag kände att jag borde cencurera lite.

machine gun
2007-04-12, 20:57
Aaah! Sommaren är räddad! :cool:

http://img406.imageshack.us/img406/3867/img0189uf8.jpg

:hbang:

MattiasJ
2007-04-12, 21:28
Blir nog Hultan i år igen för min del, vågar inte ta steget till stora Roskildefestivalen än så ett "uppvärmningsår" till med Hultsfred får det nog bli.;)

Samma här, blir nog ett år till på Hultsfred istället. Men nästa år är det nog dags att ta "nästa steg" ;)

machine gun
2007-04-12, 21:31
Samma här, blir nog ett år till på Hultsfred istället. Men nästa år är det nog dags att ta "nästa steg" ;)

Hultan och Roskilde är inte ens jämförbara. Roskilde is the shit! :hbang:

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:44
Samma här, blir nog ett år till på Hultsfred istället. Men nästa år är det nog dags att ta "nästa steg" ;)

Dock håller LadyInsane och machine gun på med en intensiv kampanj för att jag ska omvärdera det där. Så nu är jag kluven kluven.

LadyInsane
2007-04-12, 21:52
Dock håller LadyInsane och machine gun på med en intensiv kampanj för att jag ska omvärdera det där. Så nu är jag kluven kluven.

Med tanke på att Slayer har ställt in måste du nu åka med Eddie, annars är det väldigt synd om mig tycker jag! Cheer me up!

Rock'nRoll
2007-04-12, 23:29
Med tanke på att Slayer har ställt in måste du nu åka med Eddie, annars är det väldigt synd om mig tycker jag! Cheer me up!


*mini*:furious: *mini* :furious: *mini*

PowPow
2007-04-12, 23:41
Fortfarande inte nåt vidare som lockar på Roskilde, för mig. Detta är väl det enda: Arctic Monkeys, Camera Obscura, Quit your dayjob och Klaxons. Det är väl de enda jag skulle vilja se i deras line up. har inte sett någon av dem, men de lockar inte skitmycket ändå. Visste inte ens att quit your dayjob fanns kvar.

Hultsfred är ju nästan ännu sämre:
Amy Winehouse, Ternheim (hade nog somnat iofs - jag brukar göra det) och Salem al fakir. Salem har jag sett, men skulle vilja se igen. ternheim vill jag nog inte ens se egentligen. Winehouse är väl det enda där egentligen.

Buhu.

Chaan
2007-04-13, 01:33
Jämförande verkar inte helt OT i tråden och jag lutar mer och mer åt att Graspop har starkaste laguppställningen i år. 10 band som jag vill se, kan inte minnas att Roskilde någonsin var så bra.

Isabella
2007-04-13, 04:20
Roskilde är det som gäller:hbang:

teargaz
2007-04-13, 07:31
Om allt går som det ska så kommer jag nog åka dit som drum-tech. Får hålla tummarna för det. Annars kanske jag åker dit i alla fall:)

Big Lou
2007-04-13, 07:49
Någon som var där 2004? Lerigaste på 17 år ska det ha varit. Det var lagom jobbigt.

Sjukt roligt när man blev så pass full att leran förvandlades till ett nöjjesfält iofs.

Lerigast eller inte så var det iaf förbaskat lerigt. Tappade skon på tredje dagen och hittade den aldrig igen. Mysigt när man sjunker ner till knäna i lera...

Men 2003 var underbart!

machine gun
2007-04-13, 08:19
Banden är mindre viktiga. Hela stämningen pajar ju när festivalen drar igång ;)

Nej men, de har ju över 100 band kvar att släppa, det kommer säkert nåt. Det har inte varit ett enda år då jag inte velat se nåt band. Bara jobbigt om det är för många man vill se, det blir stressigt ;)

LadyInsane
2007-04-13, 18:08
*mini*:furious: *mini* :furious: *mini*

JA!

Funderar på att dra till Metaltown nu innan Roskilde. SKulle vara schysst också

LadyInsane
2007-04-13, 18:09
Banden är mindre viktiga. Hela stämningen pajar ju när festivalen drar igång ;)

Nej men, de har ju över 100 band kvar att släppa, det kommer säkert nåt. Det har inte varit ett enda år då jag inte velat se nåt band. Bara jobbigt om det är för många man vill se, det blir stressigt ;)

Latmask..:D
Nämen du har rätt just stämningen är fantastisk på Roskilde:D
Verkar bli Wacken för mig också:)

LadyInsane
2007-04-13, 18:09
Om allt går som det ska så kommer jag nog åka dit som drum-tech. Får hålla tummarna för det. Annars kanske jag åker dit i alla fall:)

Blir det inte av får du sälla dig till Kollo-campet:D

machine gun
2007-04-13, 18:22
stämningen är fantastisk på Roskilde:D

+1

På Hultan får man lite mer känslan av att de flesta som är där lika gärna kunde tagit en grischarter till Kos, men fick inte åka utomlands för morsan så det blev festival istället. Jag hade skitkul där när jag var 16 (första festivalen :D), men när jag var där igen när jag var 20 kände jag mig gammal som gatan bland alla 15-16-åringar.. *rolleyes*

LadyInsane
2007-04-13, 18:29
+1

På Hultan får man lite mer känslan av att de flesta som är där lika gärna kunde tagit en grischarter till Kos, men fick inte åka utomlands för morsan så det blev festival istället. Jag hade skitkul där när jag var 16 (första festivalen :D), men när jag var där igen när jag var 20 kände jag mig gammal som gatan bland alla 15-16-åringar.. *rolleyes*

Förstår det där. Aldrig kul att känna sig som en gammal skata:D har tagit mig förbi en ungdomsspelning och det är likadant där. Bara 15-åringar, och jag som är 19 känner mig som en kärring:D haha

Isabella
2007-04-30, 14:50
okdå, när och hur åker folket ner till roskilde?

machine gun
2007-04-30, 15:20
okdå, när och hur åker folket ner till roskilde?

Troligtvis med tåg som vanligt. Åker alltid ner på söndagen, så tidigt som det är möjligt.

Fast har någon en bilplats över från Sthlm, så är inte jag den som är den... *whistle*

Helena B
2007-04-30, 20:55
okdå, när och hur åker folket ner till roskilde?

Vi åker ner på onsdagen. Roadtrip genom halva Sverige typ.

Papi
2007-05-01, 00:48
Har svårt att tänka mig att det kan vara lerigare än Roskilde -97. Det var helt vansinnigt! Tejpade fast plastpåsar runt fötterna och pulsade runt i leran i ett par dagar. Det var ingen mening med att försöka undvika den. Hela festivalområdet var en stor djup lerpöl. Av någon konstig anledning var det ändå det roligaste året (har varit där 7 ggr, -95-01)... *rolleyes*

Chaan
2007-05-01, 02:26
Höhö var inte lerigt en enda gång vad jag kommer ihåg 91-95. Däremot året innan tror jag. Coolt att man sett de där dyngpölarna regelbundet på tv genom åren och aldrig stått i det. :laugh:

Graspop lovar att "campingplatsen ska vara grön". Undrar om man ska ta det som något positivt. Till skillnad mot spelplanen då som kommer vara ett enda stort damm-moln vid bra väder http://twoweekwait.com/community/modules/Forums/images/smiles/jump.gif

Isabella
2007-05-01, 09:45
jag åker också på söndagen men med festivalbussen, nån som åkt den förr?

Rock'nRoll
2007-05-01, 10:00
Roky Erikson! :hbang:

Osten80
2007-05-01, 10:26
I'm going

Rellos_87
2007-05-01, 10:30
Jag och en polare åker med Festivalbussen från Kalmar, ska ladda upp lite på den öländska beachen först.

machine gun
2007-05-01, 13:11
jag åker också på söndagen men med festivalbussen, nån som åkt den förr?

Yep, -03 (tror jag). Det gör jag aldrig om.

Chaan
2007-05-01, 13:18
Yep, -03 (tror jag). Det gör jag aldrig om.

Hehe så du rekommenderar inte att man tar en av deras sista platser till Graspop för 1595:- t.o.r.

machine gun
2007-05-01, 14:34
Hehe så du rekommenderar inte att man tar en av deras sista platser till Graspop för 1595:- t.o.r.

Om det är enda sättet att ta sig dit, så visst. Det blir ju bllligt och så. Till Roskilde är det som regel billigare och bekvämare att åka tåg.

Chaan
2007-05-01, 16:03
Om det är enda sättet att ta sig dit, så visst. Det blir ju bllligt och så. Till Roskilde är det som regel billigare och bekvämare att åka tåg.

Jag har bil som har jetplan i generna.

Sedan menade jag väl att det var oskäligt dyrt snarare. 300 mil i bil plus vägavgifter (e de några till Belgien utom Ösundsbron) hamnar i klass med 2 snarare än 3 bussplatser i pris. Och fyra sitter bekvämt i min bil.

Och då har man läderklädsel, aircon och bra stereo och slipper ölande brölande ungdomar.

Men det är mycket möjligt att jag kommer få svårt att få ressällskap. Festivalbussen sätter såklart in fler bussar. Då blir det nog flyg.

Synd att det minsta interrailkortet är 10 dagar annars hade ett 5-dagarskort varit lagom.

Chaan
2007-07-04, 20:05
"Ta inte bilen. Parkeringsplatsen står under vatten".

/Kanal 7.

machine gun
2007-07-10, 13:58
Bumpar upp den här tråden med en liten recension. Skrev samma sak i min träningsjournal, men det passar nog bättre in här egentligen :D

Nu är jag hemma igen och det mesta som kunde gå fel gick väl egentligen fel den här festivalen. Förutom en jävla massa yttre omständigheter som drabbade min sambo undre det dygn han var där (torsdag-fredag), så lyckades jag även bli av med min kamera och lite annat osv. Regnet som föll mellan onsdag kväll och fredag morgon var helt sjukt, det regnade fan horisontellt och jag blev plaskblöt GENOM regnkläderna, det var bara att glömma att se något band den dagen. Låg i tältet i 1,5 dygn och för första ggn på en festival kan jag ärligt säga att jag bara ville dra hem. Det var inte lera, det var vatten, högt vatten - överallt. På flera ställen kunde man inte gå eftersom det rann in vatten ovanifrån i stövlarna. Helt sjukt. Men på fredag morgon slutade det regna och sen blev det faktiskt helt ok. Roskildefolket gjorde ett hästjobb med dräneringen och det regnade inget mer, så leran stabiliserade sig och sista dagen kunde man faktiskt gå obehindrat nästan överallt. Och det regnade aldrig in i tältet. Sen avslutades det hela med att man vaknar 4:30 sista morgonen av att några idioter har startat en eld typ en meter från tältet och funktionärerna sliter ut oss och vi måste dra iväg tälten för att de inte ska börja brinna. Vi hade egentligen tänkt stanna kvar på området rätt länge, för vårt tåg gick inte från Köpenhamn förrän 18:30, men vi packade ihop och drog in till Köpenhamn där vi satt på stationen i sådär 9,5 h innan tåget till Stockholm gick. Tjohej.. Det märkliga är att jag ändå lyckades ha kul (förutom det där regndygnet och sista dagen på stationen då). Jag har dock full förståelse för alla som drog hem. Självklart ska jag tillbaka nästa år om jag har möjlighet, nu kan det bara bli bättre. Statistiskt sett lär det ju dessutom bli sol nästa år :cool:

Banden:
Katatonia
Queens Of The Stone Age
The Who
Red Hot Chili Peppers
Muse
(Samt nån låt med Mando Diao respektive In Flames)

Skulle sett Arcade Fire och Björk också, men de spelade på torsdagen...

Bäst musikaliskt och framträdandemässigt: Muse - sjukt bra liveband!
Roligast konsertupplevelse: The Who - kult!
Sämsta spelning: Red Hot Chili Peppers - De kan väl åtminstone försöka se ut som att de inte bara gör det för pengarna... *rolleyes*

Att knalla omkring i djup lera i gummistövlar lär dessutom va rätt bra motion. Man knäar liksom varje steg och så måste man slita bort den bakre foten när den sugs fast. Som meckiga utfall ungefär. Haha. Dessutom kom jag på at det var lättare att springa än att gå i leran på många ställen, man sögs inte fast lika mkt då ;) Min polare hade världens träningsvärk i vaderna :D

Nu ska jag bara få tillbaka rösten ordentligt och återhämta mig med mat och sömn, så blir det nog snart träning igen.