handdator

Visa fullständig version : Motivationen försvinner om jag ska vara seriös.


saigon
2007-03-14, 23:15
Första gången jag skriver i detta forum tror jag:)

Jag är iaf en kille på 20 år. 181cm lång, väger runt 85kg.

har tränat till och från hela tiden.

Jag får huvudvärk och motivationen försvinner helt när jag läser om kosten.
räknade ut att jag lär få i mig runt 3500kcal dygn för att inte gå ner i vikt. men jag orkar bara inte med att vara så seriös. då försvinner orken.

Denna dag såg ut såhär. ser iofs väldigt olika ut dag till dag men men.

vaknade 06:30. drack en kopp kaffe och en macka med ost på.

käkade kl 14.00 nästa gång, då makaroner och köttbullar. en lite större portion.

käkade ett äpple efter maten.

sen åkte jag ner och tränade ben och mage.

kom hem och käkade ett till äpple, sen 4dl vassleprotein och en skopa carbo flex.

käkade sen vid 20.00 3st potatisar och en halv burk fiskbullar.

sen käkade jag en näve nötter:)

Detta misstänker jag att det är för lite. men jag äter då jag hinner eller känner för det. vet inte hur långt jag ska gå med kosten, men det känns jävligt tungt att sitta i en massa program och räkna varenda gramm av allt man äter. finns det ingen sorts komplikation, eller vad man ska säga istället?

vill ha alla tips jag kan få, för att inte tappa sugen, blir det för seriöst så tröttnar jag.

edit: har absolut inga problem med att äta om det är ni tror. fick jag skulle jag kunna äta 4-5 riktiga måltider varje dag:)

glömde tilläga att jag kan ta mer protein och carbo. käkar ochså omega3 och multi minerat tabletter.

Absinteh
2007-03-14, 23:18
Ät saker du tycker är gott utövar också då. Skadar inte.

Gpajpen
2007-03-14, 23:20
ja du äter på tok på tok för lite om du ska upp i 3500kcal. det där är knappt hälften.

det du kan göra om du inte vill räkna är helt enkelt att bara äta allt du ser. ät god mat som du kan få i dig mycket av. inget överskott = ingen tillväxt.

PowPow
2007-03-14, 23:21
Vad är ditt mål? Ska du gå upp i vikt? I så fall är det bara till att käka mycket och bra (eller åtminstonde mer än när du låg stilla på din vikt). Mer seriöst än så behöver det inte vara.

Absinteh
2007-03-14, 23:23
Varför i hela friden tar du 4 dl vassle pulver vid ett tillfälle?
I mina ögon ser det ut som att du inte vill gå upp i vikt, du är rädd för att lägga på dig lite. Annars hade man knappast tagit En skopa carboflex men 4 _DL_ Vassle?

saigon
2007-03-14, 23:29
Varför i hela friden tar du 4 dl vassle pulver vid ett tillfälle?
I mina ögon ser det ut som att du inte vill gå upp i vikt, du är rädd för att lägga på dig lite. Annars hade man knappast tagit En skopa carboflex men 4 _DL_ Vassle?


hehe, du får gärna förklara för mig hur mkt jag ska ta. jag chansar lite på detdär. carbon tar jag för att få i mig mer kcal, men jag är säkert helt ute och cyklar:) vet att jag ska äta 2xkroppsvikten i protein, fast då kanske maten är inräknad.

jag har kommit på metoden nu iaf, äter så jag känner att jag går upp lagomt i fart. fast inte för mkt, vill inte lägga på för mkt fett heller, kommer alltså gå på känn:)

edit: mitt mål nu är att bli starkare sakta men säkert, hålla en struktur till hösten, då jag kommer köra seriösare om allt håller i sig.

nubben81
2007-03-15, 00:02
vet att jag ska äta 2xkroppsvikten i protein, fast då kanske maten är inräknad.


2 ggr kroppsvikten protein gäller hela dagens intag, med andra ord maten du äter ska räknas in också. Inte bara TILLSKOTTET i pulverform.

Sen finns det ju bättre saker att äta än köttbullar och fiskpinnar också. Men jag vet hur det är. Svårt att motivera sig själv att stå och laga vettig mat. Men för mig hjälpte det att börja veckoplanera dagarnas måltider och handla utifrån det. 20 minuter på söndagkvällarna till planering, handla maten som behövs under veckan dagen efetr och sen laga till en middag varje dag och sen käka resterna till lunch dan efter.

Sparar dessutom pengar så

saigon
2007-03-15, 00:08
jaha ja, slösar kanske lite väl med pulvret då:)

men vi säger 1dl protein, och en dl carboflex, 2 gånger om dagen, där har jag ju lite över 500kcal.

sen käkar jag havregrynsgröt på morgonen, med hårdbrödsmacka med skinka. och ett par tre dl mjölk, där borde jag väll ha 2-300 kcal med nån frukt till kanske?

då har jag nästan 1000kcal iaf?*whistle*

då fattas ju bara resten. om man kanske ska börja med kvark på kvällarna? hur många kcal innehåller en sån burk? kanske inte är så många, runt 50?

Eddie Vedder
2007-03-15, 06:36
sen käkar jag havregrynsgröt på morgonen, med hårdbrödsmacka med skinka. och ett par tre dl mjölk, där borde jag väll ha 2-300 kcal med nån frukt till kanske?

Det får bli en väldigt liten grötportion för att frukosten bara ska bli 300kcal om du dessutom lägger till en frukt, 3dl mjölk och en smörgås.

Du måste vara mer specifik när du säger hur mycket du äter, men det här är ett tips från mej:
Gröt 2dl havregryn med 3dl röd mjölk, käka nåt mera ordentligt bröd (hur kan man äta en knäckebrödsmörgås om man påstår att man vill upp i vikt!?) typ rågkusar kanske och ta gärna två smörgåsar. Sen lägger du till den där frukten å skiter helt i tillskotten på morgonen. Vill du ha ytterligare lite mer protein i frukosten så lägg på några extra skinkskivor på mackan lr käka ett ägg.

Det skulle vara en energirik frukost där du slipper tillskotten, du påstår ju själv att du inte har problem att äta fast bara saknar kunskapen. Jag får känslan av att du är väldigt rädd att gå upp i vikt och har fått för dej att risken är mindre om du käkar mer tilskott än mat. Du blir exakt lika fet på kaloriöverskott från tillskott som från mat! Skillnaden är att mat ger dej näring, smakar gott och ger en bättre mättnad.:thumbup:

om man kanske ska börja med kvark på kvällarna? hur många kcal innehåller en sån burk? kanske inte är så många, runt 50?

En burk lättkesella är ca.188 kcal.

nutz
2007-03-15, 10:08
om man kanske ska börja med kvark på kvällarna? hur många kcal innehåller en sån burk? kanske inte är så många, runt 50?

Men varför ska du äta nått sånt om du på förhand vet att det är energisnålt och problemet är att du inte ökar i vikt därför att du(tamefan medvetet) äter för lite?

När du väl är vid kylskåpet kan du väl bre två mackor, är det så mycket svårare?

Sniggel
2007-03-15, 10:32
Varför kan du inte äta något vid lunch?

Rahf
2007-03-15, 11:06
Begäret över att nå sina mål måste vara större än begäret att behålla sin gamla livsstil. Om du lyckas intala dig själv att det är så, då kommer motivationen med.

Tolkia
2007-03-15, 11:44
Sedan kan jag inte låta bli att inflika att "seriös" inte betyder något annat än just "seriös". Att man på allvar vill något, och jobbar mot det. Inte att man blir/är/måste vara ett tvångsmässigt kontrollfreak.

Mantus
2007-03-15, 11:52
jaha ja, slösar kanske lite väl med pulvret då:)

men vi säger 1dl protein, och en dl carboflex, 2 gånger om dagen, där har jag ju lite över 500kcal.

sen käkar jag havregrynsgröt på morgonen, med hårdbrödsmacka med skinka. och ett par tre dl mjölk, där borde jag väll ha 2-300 kcal med nån frukt till kanske?

då har jag nästan 1000kcal iaf?*whistle*

då fattas ju bara resten. om man kanske ska börja med kvark på kvällarna? hur många kcal innehåller en sån burk? kanske inte är så många, runt 50?
Du underdriver rätt kraftigt. Med havregryn och röd mjölk kommer du lätt upp i över 500kcal om du inte äter som en myra. Lidls kvarg innehåller 340kcal i en burk.

saigon
2007-03-15, 13:23
Tackar för alla svar:)

Har köpt mig en hushålsvåg nu, testade att väga lite grejjer.

8köttbullar är över 200kcal. 100gram makaroner blev ochså lite över 200 kcal.

rätt kul när man lär sig endå. jag vet inte alls riktigt vad målet är än med träningen, men bygga upp grunden lite till hösten iaf, vill ju inte bli smällfet på köpet heller.

har tävlat i mtb och landsvägscykling halva mitt liv, men la av för några år sedan, efter det la man ju på sig lite fett:naughty:

Det jag är rädd för är att jag käkar för lite så jag inte ökar i muskelmassa, men samtidigt är jag rädd att magen ska bli ännu större. så jag vet inte hur jag ska lägga kosten riktigt.

kör iaf rygg och biceps på måndagar, promenad på tisdag, ben och mage på onsdag, promenad på torsdag, och bröst och triceps på fredagar.

så ser det ut nu ungefär.

men vi får se hur det slutar, jag får tacka så mkt för alla tips, och har nån något att tillläga så är det bara att göra det.

Kommer lägga upp kosten såhär iaf:

frukost. 2dl havregrynsgröt, frukt, 3dl mjölk. och ett par wasa fullkornmackor?

mellanmål. en banan

lunch. kommer nog ofta bli pasta med antingen korv eller köttbullar.

mellanmål. en banan igen.

kvällsmat: där blir det ofta kyckling och ris, eller kött och potatis. med grönsaker till.

nån timme innan jag somnar så käkar jag en burk kvarg med nåt till.

sen kommer jag käka 2st omgea 3, nån dl protein, nån dl carbo när jag hinner.

hur låter det? ska räkna sen hur mkt jag får i mig då.

men frukosten borde bli 500kcal? lunchen 500, kvällsmaten runt 500, kvargen 250 beroende på vart jag köper det? fan det fattar ju endå 1500? hmm attans:/

CoolHandLuke
2007-03-15, 13:45
Sedan kan jag inte låta bli att inflika att "seriös" inte betyder något annat än just "seriös". Att man på allvar vill något, och jobbar mot det. Inte att man blir/är/måste vara ett tvångsmässigt kontrollfreak.
Sant, så sant. Dock vanligt att man överskattar sig själv. Det är väldigt lätt att falla dit om man bara lever i sin egen skalle. Man behöver bolla med andra personer för att inte halka dit. Kompis, träningspartner, partner, terapeut vad det nu kan vara.

nutz
2007-03-16, 19:11
Tackar för alla svar:)

Har köpt mig en hushålsvåg nu, testade att väga lite grejjer.

8köttbullar är över 200kcal. 100gram makaroner blev ochså lite över 200 kcal.


frukost. 2dl havregrynsgröt, frukt, 3dl mjölk. och ett par wasa fullkornmackor?

mellanmål. en banan

lunch. kommer nog ofta bli pasta med antingen korv eller köttbullar.

mellanmål. en banan igen.

kvällsmat: där blir det ofta kyckling och ris, eller kött och potatis. med grönsaker till.

nån timme innan jag somnar så käkar jag en burk kvarg med nåt till.

sen kommer jag käka 2st omgea 3, nån dl protein, nån dl carbo när jag hinner.

hur låter det? ska räkna sen hur mkt jag får i mig då.

men frukosten borde bli 500kcal? lunchen 500, kvällsmaten runt 500, kvargen 250 beroende på vart jag köper det? fan det fattar ju endå 1500? hmm attans:/

Men ät större portioner då? Ät så pass att du inte är hungrig fram tills nästa måltid.

Öka lunchen till 20 köttbullar, frukosten till 3 dl gröt med 1 l mjölk, lägg till 100 g jordnötter eller nått till den där kvargburken som du envisas med och vips så vart det en hel del tillslut.

fluffy_ferret
2007-03-16, 19:30
Kalorier är bara skitsnack. Bara käka bra mat tills du blir mätt. Kroppen reglerar nämligen själv behovet. Ingen anledning att göra det svårare än så.

Eddie Vedder
2007-03-16, 19:40
Kalorier är bara skitsnack. Bara käka bra mat tills du blir mätt. Kroppen reglerar nämligen själv behovet. Ingen anledning att göra det svårare än så.

Ditt "jag-ska-minsann-vara-tvärtemot-i-allting"-korståg här på forumet börjar bli patetiskt.:smash:

shut teh face
2007-03-16, 19:41
Ditt "jag-ska-minsann-vara-tvärtemot-i-allting"-korståg här på forumet börjar bli patetiskt.:smash:

Jag saknar Klein. :cool:

fluffy_ferret
2007-03-16, 23:13
Ditt "jag-ska-minsann-vara-tvärtemot-i-allting"-korståg här på forumet börjar bli patetiskt.:smash:

Jag gillar dig också. Kram.