handdator

Visa fullständig version : ang. överdosering


vajdan
2007-03-14, 21:43
Tjenare! Nu är det så här att jag börja tänkt på överdosering av vitaminer och mineraler och protein. Vet att man ska ligga på runt 4g / kroppskilo om man vill se muskler växa snabbt. Eftersom det förekommer vitamer och mineraler i kosttillskotten så undrar jag därför om det inte kan bli överdosering, är lite orolig. Jag tar inte vitamin och mineral-tillskott.
DETTA ÄTER JAG PÅ EN DAG:

FRUKOST (t.ex. havregryns gröt, havre fras med mackor och kalkon och nån frukt)

MELLANMÅL (grovt bröd och EN portion WHEY 100)

SKOLLUNCH (DIET-PRO)

MELLANMÅL (grovt bröd och nån frukt och mjölk)

EFTER TRÄNING (en portion MASS FUEL)

MIDDAG (näringsrik mat)

INNAN SÄNGEN (MILK-90)

–––– 0;–––– 0;–

Har ersatt DIET-PRO ist för skollunch nu under en liten period.

Tränar 5 dagar i veckan!

mån: bröst / tricepes /mage
tis : HELA ryggen,
ons: mage + cardio
tors: axlar / underarmar
fredag : ben / bieceps
VILA HELA HELGEN

jag kanske är ute och cyklar, men vill ha gärna ha bra svar. Jag är snart 18 år om det har nån betydelse,

tack på förhand // Viktor

Eddie Vedder
2007-03-14, 21:44
Vet att man ska ligga på runt 4g / kroppskilo om man vill se muskler växa snabbt.

Var har du fått det ifrån!?:smash:

Hursomhelst är det rent skitsnack!

King Grub
2007-03-14, 21:54
Halvera proteinintaget så har du mer mat att lägga på energigivande kolhydrat och fett. 4 g per kilo är hysteriska doser, helt bortkastat.

Du kommer inte att överdosera vitaminer och mineraler genom kosten, men om tillskottsintaget är för stort, kan risken föreligga.

Handcuff
2007-03-14, 22:07
Och varför lever du på kosttillskott :confused:

Nilsjohan
2007-03-14, 22:08
Ät skollunch

Nomis2000
2007-03-14, 22:28
Instämmer med Grub om proteinintaget, 2g protein per kg kroppsvikt räcker gott även för hårt tränande personer och väger man inte 100+ är det oftast inga större problem att få i sig det via kosten.
Dessutom har det nyligen kommit en dansk rapport om farorna med överdosering av vitaminer, ökad dödlighet etc. Har tyvärr ingen länk men nån annan kanske har koll på var det finns nått att läsa om den.

Raggis
2007-03-14, 23:00
Ät skollunch

+1

Och sluta lev på kosttillskot.

Eddie Vedder
2007-03-15, 12:24
Dessutom har det nyligen kommit en dansk rapport om farorna med överdosering av vitaminer, ökad dödlighet etc. Har tyvärr ingen länk men nån annan kanske har koll på var det finns nått att läsa om den.

Tippar på att du syftade på den här:

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/297/8/842

Bara en abstract visserligen, men bättre än ingenting.;)

Saken diskuterades även i den här tråden efter att det stått om det i både DN och SvD:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89905&highlight=vitaminer

vajdan
2007-03-15, 12:25
Okej, tack för alla svar! Så vilket av Tillskottet under dagen tycker NI jag ska ta bort ? DIETpro ist för skollunchen eller ? För vill vara säker på att jag får i mej som nomis2000 sa 2g protein per kilo. ska sätta mej och räkna lite!

Eddie Vedder
2007-03-15, 12:29
Okej, tack för alla svar! Så vilket av Tillskottet under dagen tycker NI jag ska ta bort ? DIETpro ist för skollunchen eller ? För vill vara säker på att jag får i mej som nomis2000 sa 2g protein per kilo. ska sätta mej och räkna lite!

Ja ta bort den, själv skulle jag skippa även WHEY-80 som mellanmål mellan frukost och skollunch och ersätta den med exempelvis en helt vanlig ostmacka, kosten behöver inte bli en vetenskap.

Tillskott får aldrig utgöra basen i en kosthållning. Vet inte vilken kalorinivå du ligger på men ligger du uppåt 3000 och håller en någorlunda normalsammansatt kost är det nästan svårt at undvika 2g per kg kroppsvikt. Glöm inte att du inte enbart kan räkna proteinet från kött och tillskott. All mat innehåller nån mängd protein, mer lr mindre så protein från bröd, från pasta, från mjölk, från haveregryn etc. måste du oxå räkna in i proteinintaget.

vajdan
2007-03-15, 12:42
Tack så mycket för det Eddie.

Ska skippa whey100 i skolan helt och satsa på nått START mini-meal (musli) och nått grovt bröd ist!

Eddie Vedder
2007-03-15, 12:53
FRUKOST (t.ex. havregryns gröt, havre fras med mackor och kalkon och nån frukt)


En bra och god frukost som du kör med redan, där tycker jag absolut inte några ändringar behövs.:thumbup:


MELLANMÅL (grovt bröd och EN portion WHEY 100)


Vet inte om du enbart äter brödet men om så är fallet så släng på nåt pålägg och ta en burk keso kanske?


SKOLLUNCH (DIET-PRO)


Ät skollunchen å ät den ordentligt! Skippa din DIET-PRO helt och hållet.


MELLANMÅL (grovt bröd och nån frukt och mjölk)


Kanon! Känns det som om det här mellanmålet blir lite för likt det förra så käka lite fil o müsli/några pannkakor/en omelett etc. man får ha lite fantasi.;)


EFTER TRÄNING (en portion MASS FUEL)


Det kan du fortsätta med.


MIDDAG (näringsrik mat)


Ät ordentligt, det viktigaste målet är efter träningen.


INNAN SÄNGEN (MILK-90)


Känner du att det behövs så kan du ju ta den.



Nu var alla dom här tipsen givetvis subjektiva från min sida å inte alls nåt superbra över dom, bara små tips på hur du skulle kunna lägga om lite. Jag har ju ingen som helst aning om vilken kalorinivå du vill och behöver ligga på så det är ju självklart en begränsning när man ska hjälpa till med kosten. Men hursomhelst behöver du inte va orolig över det där med proteinet oavsett om du skulle skära ner på tilskotten.:thumbup:

Handcuff
2007-03-15, 13:04
+ 1 på Eddie.

Och som tidigare nämts i tråden, äter man "normalt" och inte är en 100kg+ så får man utan problem i sig sina 2-2,5g protein/kg :thumbup:

Pepz
2007-03-15, 13:10
imho så kan du äta kvällsmat istället för att dra i dig en proteindrink.

vajdan
2007-03-15, 17:10
Tack Eddie för det, Mycket nice!! brukar ha köra med kalkon på mackorna det är fin fint! och musli och lättfil och sånt har jag skrivit upp på mammsens inköpslista :)

Eddie Vedder
2007-03-15, 18:30
Tack Eddie för det, Mycket nice!! brukar ha köra med kalkon på mackorna det är fin fint! och musli och lättfil och sånt har jag skrivit upp på mammsens inköpslista :)

Glad att du uppskattar hjälpen, alltid kul att hjälpa till. :)


Lycka till med träningen och låt inte maten gå åt huvudet bara!:thumbup: