handdator

Visa fullständig version : förlora vätska vid minskat kolhydratsintag... källa?


Brinken
2007-03-14, 18:53
Hej. vet att jag tidigare blev länkad till en källa som berättade om hur högt kolhydratsintag band vatten i musklerna, samt hur eliminering av kolhydrater ledde till eliminering av en del av kroppsvätskan... kan någon hjälpa mig hitta denna eller en liknande källa??

Brinken

King Grub
2007-03-14, 19:02
Varje gram glykogen binder 2.7 gram vatten.

Brinken
2007-03-14, 19:23
Varje gram glykogen binder 2.7 gram vatten.

tack, jag tror dej. har du någon pålitlig källa på det?!

King Grub
2007-03-14, 20:14
Det är grundläggande fysiologi; står i varje lärobok som finns.

Kan ju göra en snabbsökning i idrottsrelaterade artiklar, för en slumpmässig artikel om du måste ha en specifik källa; Clin J Sport Med V.11(1) Jan 2001 pp 44-50.

Endura
2007-03-14, 20:33
Har börjat förstå att jag varit lite ute och cyklat angående glykogenet och vattnet det binder...
Det ska ju tydligen vara i musklerna...

Men vad är det då som gör att jag innan ett konditionspass kan känna mig lite "pluffsig" i hullet och en halvtimmes svettande senare är mer "fit"? Det kan skilja så mycket att jag innan är helt slät på magen och just känner mig pluffsig, till att man halvtimmen senare ser magmusklerna... :confused:

King Grub
2007-03-14, 20:36
Salt binder vätska under huden. Hormonella faktorer är en annan sak som påverkar vätskeretention. Mediciner. Glykogen och vätskan där binds behöver man inte vara rädd för, i alla fall. Man blir tyngre, men ser fylligare och bättre ut. Man ser inte "pluffsig" ut av kolhydrat som lagras som glykogen; man har inte ett lager socker under huden.

Endura
2007-03-15, 01:09
Salt binder vätska under huden. Hormonella faktorer är en annan sak som påverkar vätskeretention. Mediciner. Glykogen och vätskan där binds behöver man inte vara rädd för, i alla fall. Man blir tyngre, men ser fylligare och bättre ut. Man ser inte "pluffsig" ut av kolhydrat som lagras som glykogen; man har inte ett lager socker under huden.

Mm ok, låter visserligen logiskt... Dock äter jag knappt salt, är inget större användare av kryddor i allmänhet alls. Hormonerna hade det kunnat vara, men jag märkte ingen skillnad före/efter hormon-spiralen och mediciner tar jag inga...
Enda tillskott jag tar är proteinpulver och carbo fx.

Det stör mig inte lika mycket längre sen jag tappat en del fett, men det har alltid varit en nagel i ögat på mig iom att jag funderar på att tävla längre fram och vill inte tvingas "värma upp" till svettningsgräns för att få kroppen att se hårdare ut just när jag ska se som fräschast ut. Det kan skilja väldigt mycket synmässigt efter högst en halvtimme, tom tio min gör skillnad...

Nån annan som vet vad jag pratar om, eller iaf känner igen sig? Kanske kan hitta en gemensam faktor...

Tabbe
2007-03-15, 02:19
Mm ok, låter visserligen logiskt... Dock äter jag knappt salt, är inget större användare av kryddor i allmänhet alls. Hormonerna hade det kunnat vara, men jag märkte ingen skillnad före/efter hormon-spiralen och mediciner tar jag inga...
Enda tillskott jag tar är proteinpulver och carbo fx.

Det stör mig inte lika mycket längre sen jag tappat en del fett, men det har alltid varit en nagel i ögat på mig iom att jag funderar på att tävla längre fram och vill inte tvingas "värma upp" till svettningsgräns för att få kroppen att se hårdare ut just när jag ska se som fräschast ut. Det kan skilja väldigt mycket synmässigt efter högst en halvtimme, tom tio min gör skillnad...

Nån annan som vet vad jag pratar om, eller iaf känner igen sig? Kanske kan hitta en gemensam faktor...

kanner igen mig helt..Kande mig precis sadar "pluffsig", ut och joggade i 20 min, HIIT om d gor nagon skillnad. Kom tillbaka och musklerna hade definition.
Kan det vara att man svettas ut vattnet under huden och man ser mer deffinerad ut?

z_bumbi
2007-03-15, 08:07
Hjärnan kan göra lustiga saker med hur man uppfattar att man ser ut, inte för att jag tror att det är hela orsaken men det är mycket lättare när endorfinerna snurrar i skallen och man känner att man gjort något att faktiskt se positivt på sin kropp. Sen tappar man kanske lite vatten och musklerna har en större tonus vilket gör att de framträder bättre.

Madde196
2007-03-15, 09:47
Varje gram glykogen binder 2.7 gram vatten.

Hur mycket glykogen kan man lagra in?
Jag antar att det har mycket att göra med ffa storlek på kroppen samt elitidrottare/motionär....?

King Grub
2007-03-15, 09:55
En normal 80-kilosman lagrar ungefär 500 gram kolhydrat, 400 gram i muskulatur och 90-110 gram i levern. Totalt kan alltså 1500-2000 kcal lagras i form av kolhydrat. Idrottsmän kan lagra mer, speciellt efter en kolhydratuppladdning med extra högt intag (då musklernas normala glykogendepåer på 1.7 gram per 100 gram muskelmassa kan ökas till 4-5 gram glykogen / 100 g)

Endura
2007-03-15, 12:05
Hjärnan kan göra lustiga saker med hur man uppfattar att man ser ut, inte för att jag tror att det är hela orsaken men det är mycket lättare när endorfinerna snurrar i skallen och man känner att man gjort något att faktiskt se positivt på sin kropp. Sen tappar man kanske lite vatten och musklerna har en större tonus vilket gör att de framträder bättre.

Nej, eftersom mina vänner själva påpekat det vet jag att det inte är inbillning, skillnaden är markant. Efter en stunds konditionsträning träder musklerna fram tydligare på mig och det är speciellt på magen. Jag kan skilja upp till två kilo i vikt också före och efter ett konditionspass. Det var därför jag trodde det hela hade med glykogenet att göra, men det ligger ju som Grub sa inte direkt under huden och jag har svårt att tro att jag har så mycket glykogen i min kropp.

Jag upplever det som att kroppen "tappar vatten" efter en stunds konditionsträning. Under en hel dags arbetande framför datorn (dricker bara vatten eller rött/grönt te) binder jag på mig det jag upplevt som vatten under huden och det i sin tur försvinner mer eller mindre sen under träningen.
Om jag rör mig en hel dag, går och liknande, binder jag inte lika mycket har jag märkt. Det är främst när jag suttit stilla en hel arbetsdag.

Det finns problem i släkten med att binda vatten i benen i samband med en lång flygtur tex. Kan det ha samma grund kanske? Känns dumt om man ska behöva börja ta vätskedrivande medel för att få balans på det, tycker det borde gå att få ordning på ändå?

Sverker
2007-03-15, 18:13
Muskelpumpen. MUSKELPUMPEN !

Inte alls konstigt att fötterna svulnar på personer som sitter still. Musklerna masserar blodkärlen/venerna i benen och hjälper hjärtat att trycka upp blodet till hjärtat.
Samlas det onödigt mycket blod i benens blodkärl kommer vatten att sippra ut i underhuden och fötterna svullnar. En ordentlig promenad kommer att trycka upp blodet till hjärtat igen och vattnet kommer att vandra tillbaka till blodet.


Vad du KANSKE upplever när du tränar är att du fördelar blodet från magen och bålen och för ut blodet till ben och armar. En omfördelning av volymerna helt enkelt.

Endura
2007-03-16, 00:28
:bow:

Tack Sverker! Det var faktiskt det mest logiska och vettiga svaret jag nånsin fått, uppskattar det väldigt mycket!
Hade aldrig tänkt i de banorna och det förklarar väldigt mycket. Känns också skönt att det, som jag hela tiden velat hoppas, inte är något medicinskt som ska kräva en massa tabletter och skit. Visst, det innebär att jag inte kan göra annat än att se till att planera tiden innan tex en tävling och hålla igång kroppen, men så länge jag vet varför är det ok :thumbup:

Tack igen :)

Ola Wallengren
2007-03-16, 08:31
Jag kan skilja upp till två kilo i vikt också före och efter ett konditionspass. Det var därför jag trodde det hela hade med glykogenet att göra, men det ligger ju som Grub sa inte direkt under huden och jag har svårt att tro att jag har så mycket glykogen i min kropp.


Om du tappar 2 kilo under ett konditionspass så har du ju bevisligen tappat en hel del vätska (själva fettförbränningen är kanske 40g) så det kanske är en kombination av vattenförlust, omfördelning och mentalinställning.

TylerDurden84
2007-03-16, 10:19
Salt binder vätska under huden. Hormonella faktorer är en annan sak som påverkar vätskeretention. Mediciner. Glykogen och vätskan där binds behöver man inte vara rädd för, i alla fall. Man blir tyngre, men ser fylligare och bättre ut. Man ser inte "pluffsig" ut av kolhydrat som lagras som glykogen; man har inte ett lager socker under huden.

Om jag förstått det rätt så är det populärt bland kroppsbyggare att strypa sitt kolhydratintag tills timmarna innan tävling. De vill alltså tömma sig på vätska. Varför vill man det om kolhydraterna ändå gör att man ser fylligare ut?

Stab
2007-03-16, 11:06
Om jag förstått det rätt så är det populärt bland kroppsbyggare att strypa sitt kolhydratintag tills timmarna innan tävling. De vill alltså tömma sig på vätska. Varför vill man det om kolhydraterna ändå gör att man ser fylligare ut?

Du tömmer först och sedan laddar du igen för bättre tryck.

TylerDurden84
2007-03-16, 13:25
Får man bättre tryck om man laddar kolhydrater när man är tömd än om man redan skulle vart kolhydratladdad i 4 dagar? Du får gärna utveckla det. Finns det nån tråd som beskriver hur kroppsbyggarna brukar gå till väga innan tävling?

Så vätska som ibland samlas runt midjan efter en ordentlig ätardag måste ha kommit dit pga för mycket salt och inte för mycke kolhydrater?

L-Sami
2007-03-16, 14:50
Finns det nån tråd som beskriver hur kroppsbyggarna brukar gå till väga innan tävling?



En bra artikel

http://forum.body.se/showthread.php?t=250

TylerDurden84
2007-03-16, 15:25
En bra artikel

http://forum.body.se/showthread.php?t=250

Spank you very much!