handdator

Visa fullständig version : Skidor!


Carolinew
2007-03-14, 16:10
Om en dryg vecka far vi till Idre en vecka på skidsemester. Det är ca 15 årsedan jag stod på ett par skidor (hahn iofs "tävla" som 4-åring men jag har verkligen glömt allt vad skidor och stavar heter...).

Jag skall hyra utrustning där, och vad jag vet är det nåt slags nybörjarset. Min fråga är nu om man kan åka både utförsåkning/slalom och längdskidor med samma skidor? Eller måste man ha olika? Hade nämligen tänkt köra både och...

Och är det någon som vet hur bra/dåligt deras gym är? (Vill ju inte bli klenare än nödvändigt under min vistelse där... *whistle* )

major Pectoralis
2007-03-14, 16:14
Om en dryg vecka far vi till Idre en vecka på skidsemester. Det är ca 15 årsedan jag stod på ett par skidor (hahn iofs "tävla" som 4-åring men jag har verkligen glömt allt vad skidor och stavar heter...).

Jag skall hyra utrustning där, och vad jag vet är det nåt slags nybörjarset. Min fråga är nu om man kan åka både utförsåkning/slalom och längdskidor med samma skidor? Eller måste man ha olika? Hade nämligen tänkt köra både och...

Och är det någon som vet hur bra/dåligt deras gym är? (Vill ju inte bli klenare än nödvändigt under min vistelse där... *whistle* )

Jo, hyr olika för längd och utför. Det finns turskidor som är en kompromiss, dvs. egentligen dålig på båda två...

Varför inte ta möjligheten till vilovecka när det passar så naturligt? Du tappar ingenting på en vecka (förmodligen snarare tvärtom). Avsluta träningen innan resan med ett "redigt helkroppspass" så "varar" det lätt en vecka. Så brukar jag tänka då det beger sig.

brobban
2007-03-14, 17:21
Åka utför och längd med samma skidor? Det blir vita blixten då, glöm inte att valla dem ordentligt och ordentliga vinterkängor. Du blir i alla fall mest "hardcore" på stället, du kommer undan med ca 200 spänn på närmaste ÖoB. På en vecka tappar man inte ett skit och eftersom du är ovan vid skidåkning så garanterar jag att du kommer ha tillräckligt med träningsvärk så du behöver inte oroa dig.

Dumleman
2007-03-14, 17:52
Absolut inte samma skidor! Risken är extremt stor att du förstör både dig och längdskidorna och du åker utför en slalombacke med dem. Eftersom hälen sitter fast i slalomskidor så är det bara att glömma att åka längd med slalomskidor.