handdator

Visa fullständig version : Magra dipsåser


LadyG
2007-03-14, 12:35
Romröra
250 g Kesella
3 msk finhackad gräslök
1 burk röd stenbitsrom, ca 60 g

Blanda rubbet och njut.

Smaldip
1dl kesella 1%
1dl naturell lättfil
1 påse dipmix

Blanda, låt stå kallt 10 minuter innan servering.

Fler idéer?

Eddie Vedder
2007-03-14, 12:40
Kesella med lite matolja (valfri utifrån vilken man själv tycker smakar bäst),
Seltins mineralsalt med kryddor samt lite vitlökskrydda blir en suverän dipsås kan jag rekommendera.

Kesella+olja+kryddning går att blanda ihop i alla möjliga varianter, sen föredrar iaf jag morotsstavar, blomkål etc. men man kan ju ha chips oxå om man vill.

Känns dock som vitsen me en nyttigare dipsås förstörs om man ändå ska trycka i sej massa chips.;)

LadyG
2007-03-14, 12:42
Personligen har jag inte ätit chips/godis/kakor/etc sen i augusti när jag inledde deffen, så jag förstår din poäng fullständigt. Fast saker att dippa är ju lätt att hitta, det är ju bara att plundra närmaste grönsaksdisk.

Dipsåser brukar kunna vara kluriga däremot, då måste man bjuda till lite för att få ett slankt alternativ.

Eddie Vedder
2007-03-14, 13:02
Personligen har jag inte ätit chips/godis/kakor/etc sen i augusti när jag inledde deffen, så jag förstår din poäng fullständigt. Fast saker att dippa är ju lätt att hitta, det är ju bara att plundra närmaste grönsaksdisk.

Jo precis, men ett tips som annars är HELT fantastiskt gott å som jag faktiskt åt en stor portion bara för en timme sen är råstekt potatis.*drool*

Skär potatisen antingen i smala stavar lr hyfsat skivor (d.v.s. pommes frites lr chips;) ) å stek i smör, tillsätt salt å andra kryddor som du tycker om.:thumbup:

Själv steker jag i 1tsk smör och 1tsk rapsolja, rapsoljan tål värme bättre än smöret och 2tsk matfett är ju fortfarande inte mycket. Dessutom räcker det fettet till en hel del potatis, säkert ett halvkilo iaf!:thumbup:

Men dom viktigaste delarna för god råstekt potatis är iaf 1.) steka i smör, 2.)snåla inte på kryddningen och 3.) ha inte för tjocka potatisbitar, tunna ska dom va!:thumbup:

mirrranda
2007-03-14, 13:16
På tal om dip och vad man kan dippa, det är exakt vad jag och min pojkvän fixade till schlagern i lördags (som jag tvinagde stackarn att se på;)).

Vi använde oss utav broccoli, morötter, minimajs, paprika och gurka! Superbra :) och godast var verkligen broccolistavarna (vars broccoliblommor vi gjorde paj på dagen efter, smidigt va?).

Till det gjorde vi dip på två dipmixar där vi använde oss utav hälften kesella och hälften gräddfil. Jättebra, nyttigt och rejält smarrigt *flex*

37276

LadyG
2007-03-14, 13:34
Jo precis, men ett tips som annars är HELT fantastiskt gott å som jag faktiskt åt en stor portion bara för en timme sen är råstekt potatis.*drool*


Rå potatis är faktiskt också gott, men det har jag förstått att jag är ganska ensam om att tycka... *whistle*


Vi använde oss utav broccoli, morötter, minimajs, paprika och gurka! Superbra :) och godast var verkligen broccolistavarna (vars broccoliblommor vi gjorde paj på dagen efter, smidigt va?).


Vad är det där på tallriken längst till vänster? Potatis? Det ser verkligen smaskens ut! :thumbup:

Eddie Vedder
2007-03-14, 14:05
Rå potatis är faktiskt också gott, men det har jag förstått att jag är ganska ensam om att tycka... *whistle*

Kroppen kan nästan inte ta upp några kcal från rå potatis så om du gillar det och om din mage pallar det så är det ju bra för dej som deffar.;)

LadyG
2007-03-14, 14:09
Kroppen kan nästan inte ta upp några kcal från rå potatis så om du gillar det och om din mage pallar det så är det ju bra för dej som deffar.;)

Kan den inte? Det var som attan, det visste jag inte. Jag äter rå potatis med stor behållning (smaken är underbar) men det har ingen som helst effekt på magen.

Det var ju toppen! :thumbup:

Fed up
2007-03-14, 14:11
Jag har gjort liknande som ni andra, men jag körde bara kesella, lite vatten för rätt konsistens och sen dippmix i. Blev jättegott.
Jag gjorde också guacamole på en avocado, kesella, vitlök+kryddor. Det blir syrsligt av kesellan, men man kan ju ta mer lime i om man vill. Kan ta tomat och lök i om man vill med. Skitgott att dippa i, men blir ju mer kcal med avocado.

mirrranda
2007-03-14, 14:17
Vad är det där på tallriken längst till vänster? Potatis? Det ser verkligen smaskens ut! :thumbup:

Nej nej, det är färsk ananas :D Hehe det var det första som slank ner såklart (och nej, dessa doppas icke i dip)!

Eddie Vedder
2007-03-14, 14:23
Det här är en länk från min journal när jag åt råstekt potatis en annan kväll. Som synes om ni kolla bilden är potatisen ganska fettdrypande så med andra ord kan man utan problem ha i mer potatis på samma mängd matfett om man nu vill göra en magrare variant.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2150569&postcount=489

För övrigt käkade jag som sagt råstekt potatis till lunch ida å jag tog bild då oxå, ska lägga in den i journalen nån gång ikväll. Kanske slänger upp den i tråden med matbilder å grejer oxå.

NisseEriksson
2007-03-14, 14:26
Lättyoghurt med grillkrydda och cayennepeppar borde funka.

LadyG
2007-03-14, 15:27
Lättyoghurt med grillkrydda och cayennepeppar borde funka.

Låter så gott att det skulle kunna passa till grillat kött!

Ello
2007-03-16, 14:12
Käkade precis råstekt potatis, pollock och broccoli. Till det hade gjorde jag en sås av kvarg och lättmjölk som jag blandade lite OLW dipmix i. Blev vansinnigt gott.

@ Eddie: Ungefär hur länge brukar du steka potatisen? Efter ca 15 min var mina fortfarande hårda men jag orkade inte vänta längre så jag åt dem i alla fall...;)

Eddie Vedder
2007-03-16, 18:37
@ Eddie: Ungefär hur länge brukar du steka potatisen? Efter ca 15 min var mina fortfarande hårda men jag orkade inte vänta längre så jag åt dem i alla fall...;)

Kul att du tyckte om det.:thumbup: Själv är jag helt såld på råstekt potatis nu, aldrig mer att jag tänker koka potatisen i förväg när jag är sugen på stekt potatis!

Vet faktiskt inte hur länge, men hursomhelst har jag små bitar och ju mindre desto kosrtare tid krävs ju såklart. Jag skär antningen tunnare skivor alternativt pomme frites-storlek på dom. Ordentligt varmt å så kanske jag tillsätter en skvätt vatten om jag känner att det finns risk för att det bränner vid. Mer specifika tips kan jag inte ge tyvärr, jag går på känn med all min matlagning.;)

z_bumbi
2007-03-16, 18:46
Låter så gott att det skulle kunna passa till grillat kött!

Det gör det, svartpeppar, oregano och vitlök är enligt mig däremot ännu godare krydning.


Yoghurt och skånsk senap blir en god dipsås.

LadyG
2007-03-16, 19:11
Använder du färsk eller torkad oregano?

Rahf
2007-03-16, 21:59
Brukar bara ta lite kesella och pressa i en vitlök eller två. Tycker man om vitlök så kommer man älska den dippen. Alternativt tar man vitlökskrydda fast då får man nog hälla på lite mer.

CoolHandLuke
2007-03-17, 17:20
Har inget spikat recept men jag gillar röror som man får till genom att mosa eller mixa bönor av någon sort som jag sedan blandar med kryddor (vitlök!) och något annat gärna 'blötare' som finns hemma typ yoghurt, gräddfil, surkräm, avocado, olivolja. Klassikern är förstås hummus-typen med kikärtor och tahini men det går att göra massa olika varianter, även magra sådana.