handdator

Visa fullständig version : Köpt fel kolhydratskälla? (Carbo Flex)


MrBurner
2007-03-14, 12:13
Hej

Började fundera på hur det kommer sig att "Carbo Flex" består av 5% fruktos. Är det någon särskild anledning till detta och bör jag kanske välja bort "Carbo Flex" och inhandla lite rent maltodextrin istället.
Jag tror ju inte att det lär vara några problem i den lilla mängd det är men vill ändå höra vad lite mer kunniga har att säga om det hela.

Tacksam för svar!
Ha en bra dag!

NisseEriksson
2007-03-14, 12:20
Det borde vara för smakens skull.

MrBurner
2007-03-14, 12:47
Ah, jag funderade på om det kunde ha varit av den anledningen och det är det säkerligen också.
Tack för svar!

Pepz
2007-03-14, 16:11
5% är inga problem.


Innebär att en normal dos för mig skulle ge mig 5g fruktos.
Dvs ungefär lika mycket som 1dl Coca cola..

Kör på.

Sverker
2007-03-14, 16:23
Jag tror t o m att de 5% är med bara för att återladdningen blir bättre. Vilket är målet:D

kyla
2007-03-14, 17:51
Såg samma grej i min gainer från dalblads.. Men vad har fruktos i liten mängd för fördelar i återhämtningen? Har bara hört skit om fruktos förut...

Ola Wallengren
2007-03-14, 18:59
Förutom den söta smaken så ökar en liten mängd fruktos glukostoleransen (gukosupptaget), troligtvis genom att frigöra mer glukokinas i levern.

skaparn
2007-03-15, 22:39
Jag tror t o m att de 5% är med bara för att återladdningen blir bättre. Vilket är målet:D

Jag har sett dig skriva något sådant tidigare, om att fruktos i kombination med ex maltodextrin skulle utnyttja en extra glukostransortör (nej, men nästan). Är 5% fruktos en optimal blandning då?

larre
2007-03-15, 22:47
Förutom den söta smaken så ökar en liten mängd fruktos glukostoleransen (gukosupptaget), troligtvis genom att frigöra mer glukokinas i levern.

Och det är bra eller dåligt? =)

Rahf
2007-03-15, 23:00
Jag har också Carboflex och jag lever fortfarande. Kör på.

Sverker
2007-03-16, 07:16
Jag har sett dig skriva något sådant tidigare, om att fruktos i kombination med ex maltodextrin skulle utnyttja en extra glukostransortör (nej, men nästan). Är 5% fruktos en optimal blandning då?


Mängderna kommer jag inte på. Då har nog Ola närmre till försöken.

Ja. Fruktos har en annan transportör än glukosen. Glukostransportören mättas snabbt så det går bara in ca 1 gram glukos per kg kroppsvikt och timme. Ungefär 80 - 90 g glukos per timme.


I den andra vågskålen ligger att fruktos inte själv påverkar insulinet lika starkt utan kan tvinga ned insulinkänsligheten ( höja nivåerna av insulin ) för glukosen som ramlar in samtidigt.
Ifall detta har betydelse efter träningen tvivlar jag själv på.

z_bumbi
2007-03-16, 07:55
Förutom den söta smaken så ökar en liten mängd fruktos glukostoleransen (gukosupptaget), troligtvis genom att frigöra mer glukokinas i levern.

Veckans lärdom för min del.

Hur mycket ungefär förbättras upptaget?

Ola Wallengren
2007-03-16, 08:37
Och det är bra eller dåligt? =)

Det anses vara en fördel, speciellt hos de som har nedsatt glukostolerans så att utnyttjandet blir högre och blodsockret blir lägre.

Ola Wallengren
2007-03-16, 08:54
Veckans lärdom för min del.

Hur mycket ungefär förbättras upptaget?

Från en nyligen publicerad studie

" It was recently suggested that acute ingestion of smaller amounts of fructose can improve glucose homeostasis and insulin sensitivity. Catalytic amounts of fructose given into the portal vein of chronically catheterized dogs during a controlled setting of fixed hyperglycemia and hyperinsulinemia markedly augmented liver glucose uptake. Fructose administration was shown to improve glucose tolerance when added to a glucose load during an oral glucose tolerance test (OGTT) of healthy human subjects as well as of adults with type 2 diabetes. The mechanism of this action involves the augmentation of liver glucose uptake and glycogen synthesis due to the effect of fructose-1-phosphate on the translocation of glucokinase out of the hepatocyte nucleus."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16403592&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Skillnaden är inte jättestor hos friska, men mätbar.

Bildtext:
Plasma glucose concentrations (A) and change from basal in plasma glucose concentrations (B) in 11 healthy adults during a 75-g oral glucose tolerance test without (OGTT-F) or with (OGTT+F) the addition of 7.5 g fructose to the glucose load. The inset shows the AUC of the change from basal glucose concentrations. *, P < 0.05 between OGTTs.
Moore, M. C. et al. J Clin Endocrinol Metab 2000;85:4515-4519

z_bumbi
2007-03-16, 09:05
Tackar!