handdator

Visa fullständig version : Hur många dagars vila?


Bibacstyle
2007-03-13, 22:28
Har kommit tillbaka efter en lång sjukdom nu och funderar lite över min träning. Tidigare har jag kört 2 dagars vila mellan passen, dvs måndagar och torsdagar bröst/triceps, tisdagar och fredagar biceps/mage, onsdagar och lördagar rygg/axlar.

Räcker antalet dagar mellan respektive muskelgrupp? Jag känner att jag kör tungt varje pass, alltså kör slut muskelgruppen med övningar på ca 10 set/muskelgrupp och 6-8 reps/set.

Många tänker säkert: "det beror på om du känner dig utvilad eller inte". Jo, jag känner mig utvilad, tycker jag, men hur vet jag att musklerna verkligen är redo för ett nytt pass?

FreCKo
2007-03-13, 23:00
Har du träningsvärk, känner dig trött/slut i kroppsdelen eller har lite problem med att göra saker som innefattar den muskeln (typ blir trött i vaderna efter 100m två dagar efter ben) så ska du nog vänta en dag till.

terese_sixtensson
2007-04-07, 19:11
Jag lånar tråden lite.
Jag har nu tänkt köra i gång med träningen på alvar (sagt det många gånger nu), men nu gäller det verkligen.
Jag har tänkt att köra denna månad ut med löpning och styrka.
Löpning innefattar 30min-45min på löpband på morgonen
Styrka innefattar lite hantlar, situps och armhävningar hemma en eftermiddag.

Andra månaden (under maj månad) har jag tänkt att lägga in lite simning
detta kommer att innefatta 60min (ca) i bassängen. Hur många längder vet jag inte ännu, då jag inte riktigt vet vad jag klarar av.

Tredje månaden (juni), har jag tänkt lägga in lite cykling (har semester denna månad också så hoppas kunna köra på ganska mycket med detta). kanske två pass vissa dagar.

Nu är det så att jag undrar lite hur jag bör lägga upp det
Jag tänkte att jag kör
Löpning måndag
styrka tisdag
vila ons och torsdag sen kör jag på igen
bör det vara ok eller bör jag vänta längre.

sen då nästa månad ska jag då träna tre dagar
löpning mån
styrka tis
simning ons
vila tors och fre eller ska jag vila tre dagar kanske
eller ska jag lägga upp det så här kanske
löpning + styrka mån
simning + styrka tis
vila ons och tors och kanske då fredag
vilket är bäst

och sen tredje månaden
löpning + styrka mån
simning + styrka tis
cykling + styrka ons
vila tors och fre och lör
ellerså här
löpning + styrka mån
simning + styrka tisdag
vila ons och tors
cykling + styrka fre
vila lör
köra igen på sön

Eller vad tycker ni ?

Rahf
2007-04-07, 19:16
Bibacstyle: Var är benpassen?

terese_sixtensson: Skapa en egen tråd för tusan! Att säga att man lånar en tråd och sen slänga ut ett A4 med text är väl inte direkt acceptabelt eller? Chansen är definitivt större att du får svar om du skriver i en egen tråd.

stellan
2007-04-07, 19:25
Bibacstyle: Var är benpassen?

terese_sixtensson: Skapa en egen tråd för tusan! Att säga att man lånar en tråd och sen slänga ut ett A4 med text är väl inte direkt acceptabelt eller? Chansen är definitivt större att du får svar om du skriver i en egen tråd.

Hahaha ja att låna tråden lite var väl kanske fel uttryck :)

terese_sixtensson
2007-04-07, 19:30
Man får skit för att man skapar egna trådar om saker som handlar om samma sak, och man får skit för att man skriver i trådar som handlar om samma sak.
Jag är lite Splittrad !!!!!