handdator

Visa fullständig version : Luftsmak?


Lellan
2007-03-13, 20:30
(kanske för flummigt för kostdel så jag la den här)

Är det nån som kan förklara varför luften spelar så stor roll på smaken? Är det något med kvadratytans träff med syre eller vad.. kemi? fysik?

Om man gör pasta tex: Då smakar ju inte smal spaghetti likadan som bred.. eller lasagneplattor eller småfjuttar. Fast det är samma deg.

Fruktsallad. Stora bitar vs små bitar... om man tar exakt lika stor andel av varje frukt och blandar och äter sked 1 med stora bitar och sked 2 med små bitar så smakar de olika..

(jag har inte alls tråkigt jag har massor att göra det är då jag kommer att tänka på sånt här..:em: :smash: )

Nitrometan
2007-03-13, 20:35
Är du säker på att hissen går ända upp?

bosse_brutal
2007-03-13, 20:36
knarka mindre?:P

Lellan
2007-03-13, 20:37
Är du säker på att hissen går ända upp?

Ja, alla getter är hemma..*slap*

Hallå, det är ju allmänt känt.. svara nu! :)

Dumleman
2007-03-13, 20:37
Tror det har något med syret och anläggningsytan mot luften att göra. Kaffe (och fika) smakar ju mycket bättre ute i skogen än inomhus t.ex. men det kanske har psykologiska orsaker också.

Lellan
2007-03-13, 20:41
Tror det har något med syret och anläggningsytan mot luften att göra. Kaffe (och fika) smakar ju mycket bättre ute i skogen än inomhus t.ex. men det kanske har psykologiska orsaker också.

Mm, lite det jag tror med. Men nu blandade du in psykologi också, jag har ju definitivt trevligare associationer till spaghetti än till makaroner..:) kanske därför spagetti är godare, inte pga luften.. hm..

larre
2007-03-13, 20:47
Jag är en av dom som tycker att pastan smakar samma oavsett form, tjocklek osv så jag köper inte riktigt att luften skulle påverka det :) Pasta är pasta.

hum
2007-03-13, 21:06
Pastahjul är godast. Penne rigate som jag äter i skrivande stund smakar vatten, oavsett fabrikat.

Kwon
2007-03-13, 21:12
http://www.freemyspacegraphics.com/Graphics/Funny_Animations/images/53.gif

Lellan
2007-03-13, 21:15
Pastahjul är godast. Penne rigate som jag äter i skrivande stund smakar vatten, oavsett fabrikat.

Vatten är gott.

Kwon...

Hade väntat mig lite mer smör från dig om du ska få rompa av mig.. *slap*

Timme
2007-03-13, 21:39
Vatten är gott.

Kwon...

Hade väntat mig lite mer smör från dig om du ska få rompa av mig.. *slap*


Sa du rompa? *drool*

Vad vill du att vi ska göra? Ja just det svara på frågan. Jag håller med dig om att makaroner och spagetti smakar olika. Ibland undrar jag om det verkligen är samma deg? Men förmodligen så är det det. Det borde ha med luften att göra ,ja.

Nitrometan
2007-03-13, 21:44
Mm, lite det jag tror med. Men nu blandade du in psykologi också, jag har ju definitivt trevligare associationer till spaghetti än till makaroner..:) kanske därför spagetti är godare, inte pga luften.. hm..
Men tänk på att det kan vara luft inne i makaronerna. Den kanske motverkar den luft som är utanpå makaronerna så att de inte smakar lika gott som spaghetti?

Lellan
2007-03-13, 21:45
Sa du rompa? *drool*

Vad vill du att vi ska göra? Ja just det svara på frågan. Jag håller med dig om att makaroner och spagetti smakar olika. Ibland undrar jag om det verkligen är samma deg? Men förmodligen så är det det. Det borde ha med luften att göra ,ja.

Syftar på en platt rompa, typ.. 4 mm. Jag är jättetuff å jätteintern.. :cool: Så inget att dregla över.

Vad vi ska göra med pastan? Tja.. sås. Å så en stilig formel som beskriver luft fenomenet, det hade glatt mig. :)

olwe
2007-03-13, 22:08
Vissa pastasorter har ju mer utrymme för pastavattnet att gömma sig kvar på. Det smakar ju lite salt o gott så då blir det ju lite annorlunda. Sen blir ju småsaker så som makaroner lättare genomkokta medans exempelvis linguini eller tagilatelle (?) gärna blir lite mer al dente i mitten.

Sen är det ju SJUKT stor skillnad på vissa märken och andra. Om ni bor i Stockholm så tycker jag att ni ska svassa till finefood i hammarby sjöstad. De har helt sinnessjuk pasta där.

Lellan
2007-03-13, 22:18
Sen är det ju SJUKT stor skillnad på vissa märken och andra. Om ni bor i Stockholm så tycker jag att ni ska svassa till finefood i hammarby sjöstad. De har helt sinnessjuk pasta där.

En kompis har en pastamaskin (hade köpt själv om jag inte varit för snål med litet kök) som jag brukar låna. Den är galet sinnessjukt rubbat den pastan man klämmer ur den. De du! :)

olwe
2007-03-13, 22:20
En kompis har en pastamaskin (hade köpt själv om jag inte varit för snål med litet kök) som jag brukar låna. Den är galet sinnessjukt rubbat den pastan man klämmer ur den. De du! :)

Najs! Jag har försökt göra egen pasta men jag tyckte att den fick lite klimpsmak?

Mental
2007-03-13, 22:57
Har ju med sensorik att göra. Det ska smaka och kännas olika, jämför att ta en skiva ost och en kub ost, även om kuben bara är hälften så mycket ost som skivan så smakar den mer.

Rahf
2007-03-13, 23:50
Jag-bryr-mig-inte.. Mat som mat liksom.

Det låter som en fix idé som kommer att släppa om ett tag det där :D

Lellan
2007-03-14, 00:17
Har ju med sensorik att göra. Det ska smaka och kännas olika, jämför att ta en skiva ost och en kub ost, även om kuben bara är hälften så mycket ost som skivan så smakar den mer.


Du är guld. Sensorik är det jag är ute efter!! (skit i formler). Nu är frågan om jag ska starta en ny tråd för nästa lite dumma fråga eller leta rätt på "sånt du inte vågat fråga tråden"... Jag menar, sånt här livsviktigt måste man ju ta reda på. :thumbup: