handdator

Visa fullständig version : Har jag tillräckligt med "virke"?


henko_n
2007-03-13, 19:51
Som frågan lyder, Jag är 177cm lång och väger just nu 63kg. Jag vet att det är lite och vill självklart öka till typ 67, men har läst runt lite och många säger att man måste ha något att bygga med, räcker min nurvarande vikt om inte vilken vikt ska jag nå?
. Mitt mål med min träning är inte att jag ska bli biff men ändå inte värsta pinnen :P vill vara vältränad så att säga :cool:

Mvh Henke

Eddie Vedder
2007-03-13, 19:56
Jag vet att det är lite och vill självklart öka till typ 67, men har läst runt lite och många säger att man måste ha något att bygga med

Vad menar du med detta?

Det du "bygger med" är ju inte kroppen som du har utan byggstenarna du tillför den. Alltså bygger du med kalorier, den eviga regeln som aldrig kan nämnas för många gånger(om den kunde det hade den redan överstigit den gränsen här på kolo för längesen:D ) är att om du vill skapa förutsättningar för muskelanabolism(=bygge) så behöver du äta mer än du förbrukar.

Du behöver ingen särskild mat, vanlig husmanskost funkar fint och du behöver heller inga kosttillskott men dom kan ha sina klara fördelar, i synnerhet va gäller återhämtning efter träning.:thumbup:


Hoppas du är nöjd med svaret.:)

henko_n
2007-03-13, 20:08
Jadå, så det som gäller är att käka jävligt mycket och träna :p Grejen är den, jag vägde 58 förut och nu 63, gick jäkligt fort för mig att gå upp till 63 (tyckte i mig mat) Men nu har jag helt tappat motivationen att gå upp i vikt pga att jag har typ fått en liten kul mage eller en liten bula iaf *whistle* Men 63kg ska ju inte vara mycke?! va kan det bero på?

Eddie Vedder
2007-03-13, 20:16
Jadå, så det som gäller är att käka jävligt mycket och träna :p Grejen är den, jag vägde 58 förut och nu 63, gick jäkligt fort för mig att gå upp till 63 (tyckte i mig mat) Men nu har jag helt tappat motivationen att gå upp i vikt pga att jag har typ fått en liten kul mage eller en liten bula iaf *whistle* Men 63kg ska ju inte vara mycke?! va kan det bero på?

Det är inte så att ju mer fett man lägger på sej desto mer muskler, dock krävs ett överskott för att kroppen ska prioritera muskelökningar.

u säger att du "fort" gick upp dom där 5 kg, kan du precisera "fort"? Att gå upp i den vikten på två veckor är inte särskilt hälsosamt men att göra det på exempelvis tre månader är en annan sak. En långsam och successiv viktökning baserad på näringsrik mat som en del av ett aktivt liv är det bästa tycker jag.

Vill du inte upp i vikt mer så strunta i det ett tag, kanske kommer du öka ändå tack vare att du lärt dej äta mer? Hursomhelst kan det va skönt att lägga undan tankarna på deff/bulk, deff/bulk, deff/bulk i all oändlighet och istället äta den mängd mat du känner dej mätt och belåten av, som du mår bra av och som får dej att "fungera" i vanliga livet. Utöver det tränar du så mycket som du känner att du har motivation till och lyssnar på din kropp när den behöver vila.


Det viktiga är att du trivs och mår bra, känn inte att träningen är ett tvång för att nå ett svårt mål. Se träningen som ett mål i sej, d.v.s. en rolig del i livet som du inte skulle kunna klara dej utan eftersom träning e så jävla underbart!:thumbup:

henko_n
2007-03-13, 20:24
Asså jag gick kanske upp från 58 till 63 på 2 månader typ, jag vill fortfarande gå upp i vikt till 67kg men inte så att min "Kula" blir större ^^

Har du kanske något träningschema som du skulle kunna rekomendra till mig? för att få en bra allround träning *whistle*

Eddie Vedder
2007-03-13, 20:30
Asså jag gick kanske upp från 58 till 63 på 2 månader typ, jag vill fortfarande gå upp i vikt till 67kg men inte så att min "Kula" blir större ^^

Har du kanske något träningschema som du skulle kunna rekomendra till mig? för att få en bra allround träning *whistle*

Jag är inte så bra på det där med träningsscheman och upplägg o.s.v., förderar att ge kosttips istället;). Jag hänvisar dej till att läsa dom färdiga styrkepassen som finns här på sidan, ihopsatta av z_bumbi som är mycket kunnig och passen är väl genomtänkta och bra. Det rekommenderar jag dej.:thumbup:

Sen om du känner för det så är ju aldrig en viss mängd konditionsträning fel även om viktuppgång kan bli lite svårare då.

henko_n
2007-03-13, 21:04
ok, det ska jag göra :) tack för alla bra tips! :hbang:
Men har du någon teori varför jag har typ fått en liten kula? är det pga att magsäcken blivit större eller? :S

Eddie Vedder
2007-03-13, 21:09
ok, det ska jag göra :) tack för alla bra tips! :hbang:
Men har du någon teori varför jag har typ fått en liten kula? är det pga att magsäcken blivit större eller? :S

Alltid kul att hjälpa till hoppas du får nytta av tipsen!:thumbup:

Va gäller magen har jag ingen aning, våra kroppar reagerar olika å beter sej på olika sätt. Visst kan det va magsäcken, låter inte otänkbart men jag ska absolut inte säga det såhär över internet. Bry dej inte för mycke om den.;)

henko_n
2007-03-13, 21:27
okej :D Bara det att jag har alltid varit smal o så o helt plötsligt fått en liten kula känns lite konstigt eftersom jag fortfarande väger hyvast lite för min längd ^^ Men det som gäller är att käka mycke o träna så löser allt sig :hbang: Tänkte på det du sa om kondition, brukar oftast inte cyckla eller spinga innan jag ska gymma men ska börja med det nu :) har du några förslag hur lång tid man ska springa/cyckla? och sen sista frågan, vart hittar jag z_bumbi trådar om träning? :cool:

Eddie Vedder
2007-03-13, 21:33
Tänkte på det du sa om kondition, brukar oftast inte cyckla eller spinga innan jag ska gymma men ska börja med det nu :) har du några förslag hur lång tid man ska springa/cyckla? och sen sista frågan, vart hittar jag z_bumbi trådar om träning? :cool:

Lägg annars in ett litet konditionspass på en dag då du inte kör styrka, alternativt samma dag fast lite kondition på förmiddagen å gymmet på kvällen t.ex. Annars som uppvärmning innan styrketräningen e ju aldrig 10-15 minuter fel, själv tycker jag det är tillräckligt för att bli uppvärmd utan att man tappar energi för styrketräningen.

Z_bumbi's tips ligger ju som sticky här på förstasidan!:D

Titta bara på dom översta trådarna på förstasidan, dom som har ett hänglås som symbol.

henko_n
2007-03-13, 21:41
okey, aa hitta dem nu, tack :)
Jag funderar på att börja simma en gång i veckan vid sidan av gymmandet (gymmar 2-3 gånger i veckan) Det boprde väl fungera eller blir det för hård påfrästning på kroppen?

Eddie Vedder
2007-03-13, 21:41
okey, aa hitta dem nu, tack :)
Jag funderar på att börja simma en gång i veckan vid sidan av gymmandet (gymmar 2-3 gånger i veckan) Det boprde väl fungera eller blir det för hård påfrästning på kroppen?

Simning är kanonträning:thumbup:

henko_n
2007-03-13, 21:49
Okej, schysst :D Jag kollade igenom träningschemat som _zbumbi har lagt upp men förstår inte hur man gör alla övningar (hur man gör dem) och antal kg o rep :Virro

Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

är rep först eller vikt? men det blir ju lite lite att köra bänkpress med 10 kg :em:

Eddie Vedder
2007-03-13, 21:57
är rep först eller vikt? men det blir ju lite lite att köra bänkpress med 10 kg :em:

Det är inte reps*vikt det är set*reps

Enligt programmet alltså 4 set bänkpress med 8 repetitioner, vikten är ju individuell. Hursomhelst föreslås en vikt där du orkar åtta reps och blir ordentligt trött av detta.


Sök själv lite för det finns många trådar där z_bumbi själv kommenterar sitt schema till andra som frågar. Testa advanced search sen väljer du det här forumet å söker på "z-bumbi" helt enkelt. Då lär rätt trådar dyka upp.

Eddie Vedder
2007-03-13, 22:00
Det här kanske kan vara en bra tråd för dej?:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89129&highlight=z_bumbi

Tigerkotten
2007-03-13, 22:05
Du har fått mage, pga att du gått upp i vikt och blivit "fetare".

Hur gammal är du? Gissar på under 20, o då växer du fortfarande med så :)
Men du ska inte tro att du går upp bara i muskler om du nu går upp i vikt.
Så räkna med att du kommer få större mage om du ska gå upp ännu mera.
Det kommer sätta sig lite här och där, fast se det som klädsamt ;) För den tidigare vikten verkar lite väl lite. Så kör på, ligg på + o sen när du börjat bli lite bitig kan du fundera på gå ner.

henko_n
2007-03-13, 22:14
Okej, tack så jätte mycket för dih hjälp! känner mig lite dum som frågar så mycket men är inte så insatt i ämnet tyvärr :(
ska nu sösa som du sa o försöka hitta en tråd där han förklarar hur man gör övningarna :)

Johan_P
2007-03-13, 22:17
Okej, tack så jätte mycket för dih hjälp! känner mig lite dum som frågar så mycket men är inte så insatt i ämnet tyvärr :(
ska nu sösa som du sa o försöka hitta en tråd där han förklarar hur man gör övningarna :)

Hur du utför övningarna: Övningsbanken. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Lycka till med träningen.

henko_n
2007-03-13, 22:23
aaa, är 18år nu :p så du gissa rätt. Nää vill abslout inte gå tillbaka till dåvarande vikt :P

henko_n
2007-03-13, 22:27
Tackar Johan_P :D

henko_n
2007-03-13, 22:38
vissa av övningarna hittar jag inte :/ Jag kolla runt på hemsidan till mitt gym och tydligen så kan man boka personligträning, funderar på att göra det.. tror ni att man kan då be han göra ett personligt träningschema till mig? eller går han bara igenom maskinerna typ, för det behöver jag inte ;)

Anonym112
2007-03-13, 23:14
vissa av övningarna hittar jag inte :/ Jag kolla runt på hemsidan till mitt gym och tydligen så kan man boka personligträning, funderar på att göra det.. tror ni att man kan då be han göra ett personligt träningschema till mig? eller går han bara igenom maskinerna typ, för det behöver jag inte ;)

Personliga tränare brukar enligt väldigt många vara värdelösa så att säga.

Han kommer med ganska stor säkerhet ge dig ett fitnessprogram som inte bygger mycket muskler alls.

Hör med Piranha och grabbarna om ett riktigt byggarschema istället =D