handdator

Visa fullständig version : Set per muskelgrupp?


Bibacstyle
2007-03-13, 18:05
Har hört olika teorier på hur många set man ska köra per muskelgrupp, men vet inte riktigt vad jag ska följa.

Själv kör jag ca. 9-10 set per muskelgrupp. Dvs ca. 3 övningar på bröst och 3 set på varje, kanske 4. Räcker detta? Ungefär samma antal på resten av muskelgrupperna.

Vad tycker ni?

major Pectoralis
2007-03-13, 18:13
Har hört olika teorier på hur många set man ska köra per muskelgrupp, men vet inte riktigt vad jag ska följa.

Själv kör jag ca. 9-10 set per muskelgrupp. Dvs ca. 3 övningar på bröst och 3 set på varje, kanske 4. Räcker detta? Ungefär samma antal på resten av muskelgrupperna.

Vad tycker ni?

Hur många set som behövs beror på träningsupplägget i övrigt, träningsbakgrund, individuella förutsättningar, m.m.
Du märker väl om du utvecklas? Om du blir starkare räcker det ju uppenbarligen. Man skall inte bruka starkare träningsstimuli än vad som krävs. Lär dig lyssna på kroppen. Då får du svaret som gäller för din del.

GymTT
2007-03-13, 19:20
Jag brukar själv köra ofta 4set i 3 övningar.

Balken
2007-03-13, 19:21
jag kör omkring 9 set per muskelgrupp å det funkar fint för mej:D

Zuljin
2007-03-13, 19:28
Anthony Ellis tycker i sin bok, The Secrets To Gaining Muscle Mass Fast, att man ska köra högst tre övningar per muskelgrupp. Med en vikt som du kan köra 4-7 reps och 3 set (Detta är förutsatt för en träning med tre träningsdagar i veckan).

Allan
2007-03-13, 21:14
Du bör naturligtvis träna kroppen proportionerligt. Rygg och ben behöver inihelvete mer arbete än bröst, på samma vis som triceps måste tränas hårdare än biceps. Om du sedan väljer att göra det genom högre intensitet eller genom fler set är ju upp till dig, men gör inte misstaget att träna tolv set bröst, tolv set axlar, tolv set biceps, tolv set triceps, åtta set rygg, fem set ben och ingenting på mage och vader.

Scratch89
2007-03-13, 21:21
Men Allan, vad menar du med "ben" i det här sammanhanget? Om man som många helkroppspass har tre set på varje muskel, t.ex 3 set bänkpress, tre set böj och tre set raka marklyft, så har ju benen fått sex set sammanlagt, och bröstet bara tre. Var det något sånt du tänkte, eller är jag ute och cyklar?

Nesz
2007-03-13, 23:13
9-12 set per muskelgrupp kör jag, oftast 9. Fungerar utmärkt!

pragmatist
2007-03-14, 11:58
Antalet set anser jag bör stå i någon sorts omvänd proportion till antalet reps per set. Kör du relativt få reps bör du köra lite fler set, och vice versa. Jag brukar försöka komma upp i ~50 reps totalt per muskelgrupp (set x reps) per träningspass.

Whistler
2007-03-14, 12:04
På ett helkroppspass ligger jag på 3 set per muskelgrupp på de stora (rygg, bröst, ben) och 2 set per muskelgrupp på de mindre (biceps, triceps, underarmar, mage, vader). Funkar bra för mig.