handdator

Visa fullständig version : Egenledd lektion på idrotten


MilkmaN
2007-03-13, 12:40
Jag ska hålla en egen lektion inom en snar framtid, inte så konstigt, har haft flera lektioner med handboll innan, men nu vill jag ha ett fyspass med klassen.

Jag har därför några frågor:

Kommer de hata mig efter detta?
Hur långt kan jag gå?

Jag har för övrigt ingen aning om vart jag ska lägga ribban, jag kan massor med övningar som är jobbiga som satan men frågan är om de är för svåra. Jag har ett utkast so far med övningar som jag kan tänka mig:

Idrottslektion

Uppvärmning 10 min
Styrka 30 min
Spilltid 5 min

Övningar:

Överkropp
Kast från höften
Kast över huvudet
Kast rätt fram
Situps med kastad boll på dig

10-20 x 2

ca 10 min

Underkropp:
Böj med person på ryggen / böj med medicinboll över huvudet x 15
Utfalls-steg med med-boll / utan medicinboll x 2 längder
Håll emot bakom och spring över plan x2

ca 10 min

Final:
Armhävningar på medicinboll / utan / på knä
Dips på bänk / böj benen mer
Rygglyft

30 s arbete, 30 s vila, x3 = 9 min

Trance
2007-03-13, 12:47
Underkropp:
Böj med person på ryggen / böj med medicinboll över huvudet x 15


Den kan vara pinsam för överviktiga då ingen orkar ha dem på ryggen direkt. Körde en del sådant i lumpen och vet att en tyckte det var lite pinsamt.

MilkmaN
2007-03-13, 13:03
Den kan vara pinsam för överviktiga då ingen orkar ha dem på ryggen direkt. Körde en del sådant i lumpen och vet att en tyckte det var lite pinsamt.

Sant, det är ju inte så käckt, vi har en sån tjej i klassen, men hon är helt otränad i övrigt så hon hade säkerligen valt medicinbollen oavsett.

Får fundera på hur jag gör, det är en skitbra övning juh :(

Daniiiel
2007-03-13, 13:07
Skulle ta de lugnt me knäböjandet..dels för att folk förmodligen kommer tycka det är skittrist och dels för att ingen kommer kunna tekniken. Man vet ju själv hur det var innan man lärde sig tekniken..bara farligt-.-

MilkmaN
2007-03-13, 13:08
Skulle ta de lugnt me knäböjandet..dels för att folk förmodligen kommer tycka det är skittrist och dels för att ingen kommer kunna tekniken. Man vet ju själv hur det var innan man lärde sig tekniken..bara farligt-.-

Vill ändå ge den lilla vältränade klicken i klassen en utmaning, så jag kommer nog ha typ djupa upphopp som basövning och den som vill vara lite tuff slänger upp polaren på ryggen. Men det är en svår övning, tänkte inte på att alla i handbollen redan kan böja.

Kwon
2007-03-13, 13:52
Kör jumping jacks i 45 minuter :D

kharon
2007-03-13, 15:52
Du kommer att få stryk på rasten. Spela fotboll.