handdator

Visa fullständig version : Mer protein än rekommenderat vid träning?


MrBurner
2007-03-13, 12:31
Goddagens

Visste inte hur jag skulle formulera topic men jag undrar följande:

Låt säga att jag vid normal kost får i mig runt 2g protein per kg kroppsvikt varje dag.
Hjälper då protein och kolhydrater i samband med träningspasset något alls? Eller är det då lika bra att endast ta kolhydraterna? :S

Tacksam för svar.
Ha't!

Eddie Vedder
2007-03-13, 15:11
Låt säga att jag vid normal kost får i mig runt 2g protein per kg kroppsvikt varje dag.
Hjälper då protein och kolhydrater i samband med träningspasset något alls? Eller är det då lika bra att endast ta kolhydraterna? :S

Räknar du inte in ditt proteintillskott i ditt totala dagliga proteinintag?

Tanner
2007-03-13, 22:39
Ja du får en positiv effekt av fördela en del av dagens totala protein (och kolhydratintag) till timmarna runt träningen.

MrBurner
2007-03-14, 08:29
Det jag undrade var nämligen om jag får i mig tillräckligt protein ifrån vanlig kost om det då gör proteintillskottet onödigt.
Men jag fick veta det jag ville veta för stunden. Tack ska ni ha!

King Grub
2007-03-14, 08:34
Det finns inga belägg för att X g protein från mat+tillskott skulle vara effektivare än X g protein från mat över en viss mätperiod.

Ulf A Big
2007-03-14, 08:42
Det är egentligen precis före ca 1/2 h och under samt efter träningen ett tillskott har sin största effekt och då kanske som ett BCAA eller EsaPro( Aminosyrorna jag pratar om är de essentiella aminosyrorna (EAA). Speciellt en grupp i EAA kallade grenade aminosyror (BCAA). BCAA är unika på så sätt att när de konsumeras så går de förbi mjälten, magen och levernedbrytning och kommer till musklerna direkt, helt intakta aktiverar de MPS) Vid andra tidpunkter används protein i huvudsak som energi och som energi passar kolhydrater och fett bättre i allafall då man är i energibalans. När det handlar om diet dvs deff så är det annorlunda eftersom ett högre proteinintag sparar muskelvävnad under deffen.

MrBurner
2007-03-14, 09:55
Just ja, kanske skulle kika på EAA-tillskott istället om jag får i mig tillräckligt från kosten.
Tackar för svar :)