handdator

Visa fullständig version : När lägga in konditionen??


Speedy
2007-03-12, 20:31
Hej jag skulle behöva ett tips på var jag kan lägga in ett konditions pass lämpligast. min situation ser ut såhär:

måndag boxning med styrka efter
Tisdag vila
Onsdag boxning med styrka efter
Torsdag fotbollsträning
Fredag vila
lördag boxning med ev styrka efter alt. fotbollsmatch
söndag vila alt.fotbollsmatch

jag skulle gärna vilja få in ett kondis pass till för att hjälpa upp boxningen främst, ett löppass på kanske 2-5 km.

är det bäst att ta det en morgon tex onsdag eller bör man ta det på någon av vilodagarna?
Mvh

Yankeee
2007-03-12, 20:32
Ta det någon morgon. Dumt att plocka bort vilodagar.

Cerberus
2007-03-12, 20:33
så långt ifrån benpasset som möjligt skulle jag säga :)


fast jag e byggarskadad så ja kan itne tänka i andra tränings-banor :D

Eddie Vedder
2007-03-12, 20:33
Jag vet inte vilken nivå du spelar fotboll på men är inte både fotboll och boxning konditionstränande nog?

Yankeee
2007-03-12, 20:38
så långt ifrån benpasset som möjligt skulle jag säga :)


fast jag e byggarskadad så ja kan itne tänka i andra tränings-banor :D

Du är nog skadad, inga probs att köra ben och springa nära inpå varandra om man är hyfsat tränad :)

Cerberus
2007-03-12, 20:44
Du är nog skadad, inga probs att köra ben och springa nära inpå varandra om man är hyfsat tränad :)

har bara memorerat att proteinsyntesen från benträningen går till basnivå om man tränar kondition intensivt under den tidsperioden :D

Speedy
2007-03-13, 08:39
nivån på fotbollen är låg! jag satsar på att vara avbytare i div. 6 :)

boxningen är det primära..och det jag behöver lite bättre grundkondis för att klara boxningen bättre känner jag....så iaf en dag löpning har haft det på torsdagar innan men nu blir det ju lite tufft hehe...

men så en morgon skulle vara bäst då.

z_bumbi
2007-03-13, 09:09
nivån på fotbollen är låg! jag satsar på att vara avbytare i div. 6 :)

boxningen är det primära..och det jag behöver lite bättre grundkondis för att klara boxningen bättre känner jag....så iaf en dag löpning har haft det på torsdagar innan men nu blir det ju lite tufft hehe...

men så en morgon skulle vara bäst då.

Vill du ha ett tips som spar tid som du antagligen får ut mer av att återhämta dig på än att lägga till mer träning?

Ta i mer på fotbollsträningen och spring någon extra intervallövning innan eller efter den vanliga träningen.

Karl_alfred
2007-03-13, 11:05
Vill du ha ett tips som spar tid som du antagligen får ut mer av att återhämta dig på än att lägga till mer träning?

Ta i mer på fotbollsträningen och spring någon extra intervallövning innan eller efter den vanliga träningen.

Det låter som han ska springa en mara i veckan extra. Det var ju en distans som var 2-5 km, är väll bara lägga in när som helst när du känner för de.

machine gun
2007-03-13, 11:57
har bara memorerat att proteinsyntesen från benträningen går till basnivå om man tränar kondition intensivt under den tidsperioden :D

Trots det äger yankeee de kanske snyggaste benen på brädan. Märkligt det där med teori och praktik... *whistle*

Noodles
2007-03-13, 12:06
Trots det äger yankeee de kanske snyggaste benen på brädan. Märkligt det där med teori och praktik... *whistle*

Haha. Ja, Yankeeeeeeeees ben är imponerande. Iofs springer han inte så mycket för tillfället. Det ska dock sägas att han hade bra ben även när han sprang som mest.

Cerberus
2007-03-13, 13:37
Trots det äger yankeee de kanske snyggaste benen på brädan. Märkligt det där med teori och praktik... *whistle*

ok han har rätt bra ben men snyggaste? Då säger jag Mr Ruhl :D

Sniggel
2007-03-13, 13:48
Du är nog skadad, inga probs att köra ben och springa nära inpå varandra om man är hyfsat tränad :)

Även om jag inte besitter i närheten av den kondis Yankee har så tycker jag nog att jag håller med honom ändå.
Jag var rätt orolig över hur benträningen skulle gå när jag la upp min deffträning.
3 dagars helkropp och emellan träningarna 2 timmars cardio (brukar köra trappmaskin).
Var jobbigt i början men efter ett tag vande sig benen och man kände inte den där konstanta känslan av trötta ben, vare sig på konditionspasset eller under ett set knäböj.
Visst har jag tappat kanske 2 cm i låromkrets (gått ner 7 kg på 2½ månad) än så länge men de är fan så hårda jämfört med tidigare, styrkan verkar finnas kvar också.
Rädslan för att konditionstärning ska hämma hypertrofi är nog överdriven hos många.

Karl_alfred
2007-03-13, 14:07
Även om jag inte besitter i närheten av den kondis Yankee har så tycker jag nog att jag håller med honom ändå.
Jag var rätt orolig över hur benträningen skulle gå när jag la upp min deffträning.
3 dagars helkropp och emellan träningarna 2 timmars cardio (brukar köra trappmaskin).
Var jobbigt i början men efter ett tag vande sig benen och man kände inte den där konstanta känslan av trötta ben, vare sig på konditionspasset eller under ett set knäböj.
Visst har jag tappat kanske 2 cm i låromkrets (gått ner 7 kg på 2½ månad) än så länge men de är fan så hårda jämfört med tidigare, styrkan verkar finnas kvar också.
Rädslan för att konditionstärning ska hämma hypertrofi är nog överdriven hos många.

Beror ju på hur ordentlig konditionsträning man kör. Kör man ordentligt hämmas defenitivt muskeltillväxten.

Yankeee
2007-03-13, 14:44
Rädslan för att konditionstärning ska hämma hypertrofi är nog överdriven hos många.

Det är den utan tvekan. Fast det är ändå så att man märker skillnaden i benstyrka när man kör mycket kondition. Jag ökar i styrka direkt när jag drar ner och tvärtom. Men det går ju fortfarande att åstadkomma saker på gymmet trots att man springer då och då.

Sniggel
2007-03-13, 18:03
Det är den utan tvekan. Fast det är ändå så att man märker skillnaden i benstyrka när man kör mycket kondition. Jag ökar i styrka direkt när jag drar ner och tvärtom. Men det går ju fortfarande att åstadkomma saker på gymmet trots att man springer då och då.

Mmm, jag håller med dig delvis. Jag märkte också av rejäl styrkeförlust när konditionsträningen skruvades upp, men styrkan kom tillbaka när jag blev van vid det nya träningsupplägget. Och nu verkar det som om konditionsträningen har noll inverkan på min styrka i benövningar. Man kan ju göra det med måtta. Inte träna så länge/ofta, men iaf minst ett kondispass i veckan tycker jag alla styrketränande borde göra, och det kan man ju lägga 2-3 dagar ifrån benpasset eller något liknande.

Beror ju på hur ordentlig konditionsträning man kör. Kör man ordentligt hämmas defenitivt muskeltillväxten.
Absolut. det handlar ju om hur mycket man går in för vad, konditionsträning eller hypertrofi, vilket är viktigast?

Rahf
2007-03-13, 20:51
Kör två simpass i veckan själv. 40 minuter eller 40 längder vilken som än kommer först. Ett av passen kommer dagen efter ett benpass och det funkar bra tycker jag. Skönt att aktivera sig mer än att bara lunka omkring som en hösäck hela tiden.

Sniggel
2007-03-13, 23:12
edit: oj, trodde inte det var du som skrev det Yankee, inte van vid nya avtaren :D
Ok du märker av styrkeförbättring när du skär ner på konditionsträningen? Jag litar nog mer på dig än vad jag själv upplevt än så länge, kanske bara haft tur, eller så kör jag mesig konditionsträning ;)