handdator

Visa fullständig version : Är dessa träningsmyter eller sanning?


<Nicklas>
2007-03-12, 20:24
Skulle vara jätte bra om någon som verkligen vet kan svara om detta är sant:

- Musklerna blir vana vid en viss sorts träning, så om du inte byter övningar/reps/sets så utvecklas du inte lika mycket?

- Man får stora muskler av 3-6 reps per set och mindre fast mer kompakta av fler reps?

- Om man vill att rumpan skall bli mindre skall man inte träna ben för att då försvinner fettet från den lättare? Man skall ex. bara köra konditions träning och inga benpass.

- Man skall inte konditions träna 4 timmar före/efter man har stryketränat.

Tackar jätte mycket för svar, hoppas ni som jag inte tycker det finns några dumma frågor :D

ligne
2007-03-12, 20:38
1. Det är bra att variera sig. "chocka musklerna"

2. Muskler eller inte, du kan inte flytta ett muskelfäste när du tränar :D

3. Är det fett du vill ha bort från rumpan så är det kcal-underskott som gäller.

4. Konditionsträning och styrketräning går inte ihop. Tyvärr.

jag är ingen expert, så rätta mig gärna om något ser galet ut!

Eddie Vedder
2007-03-12, 20:46
4. Konditionsträning och styrketräning går inte ihop. Tyvärr.


Om du menar så tätt inpå varann som trådskaparen nämner så kan jag hålla med, annars tycker jag det är en ganska grov överdrift sålänge man tränar på den nivån som 90% av alla kolo-medlemmar ligger på. Att ha dålig kondition är mer negativt för styrketräningen än den lilla lilla muskelnedbrytningen som nåt konditionspass i veckan innebär skulle jag påstå.
Att ha en hyfsad kondition är aldrig negativt, men vill man verkligen bygga seriöst och samtidigt springa 3-4 mil i veckan så kan man ju glömma resultat sålänge man e dopingfri.

Allan
2007-03-12, 21:00
Skulle vara jätte bra om någon som verkligen vet kan svara om detta är sant:

- Musklerna blir vana vid en viss sorts träning, så om du inte byter övningar/reps/sets så utvecklas du inte lika mycket?

Ligger mycket i det

- Man får stora muskler av 3-6 reps per set och mindre fast mer kompakta av fler reps?

Nope

- Om man vill att rumpan skall bli mindre skall man inte träna ben för att då försvinner fettet från den lättare? Man skall ex. bara köra konditions träning och inga benpass.

Man tränar inte alls och reglerar energiintaget istället

- Man skall inte konditions träna 4 timmar före/efter man har stryketränat.

Nope

Cerberus
2007-03-12, 21:03
mkt konditionsträning försämrar iaf benutveckling rejält upplever jag det som.

elsputnico
2007-03-12, 21:04
Att variera sig i träningen är a och o . Övningar ,intensitet, set, reps, vikt,lätt å tung träning . Det finns även ett antal olika träningsprinciper .Man får större muskler av allt detta kan man säga å glöm inte kosten å vilan för annars blir inte resultaten så bra med största sannolikhet.Kardioträning på 60-70 % av maxpuls och kcal-underskott generarar mindre fett över hela kroppen.Att konditionsträna samma dag som du ska till gymmet är oftast ingen bra ide utan kör konditionsträning på dagar du inte gymmar . Konditionsträning har dock en tendens att tära på muskelmassan.
Självklart finns det inga dumma frågor å lycka till med träningen.

ligne
2007-03-12, 22:17
men vill man verkligen bygga seriöst och samtidigt springa 3-4 mil i veckan så kan man ju glömma resultat sålänge man e dopingfri.

det var så jag tänkte :thumbup:

Cerberus
2007-03-12, 22:22
jag tror inte resultaten blir helt obefintliga om man tränar mkt kondition också men det hämmar tveklöst ens muskulära uppbyggnad.

pragmatist
2007-03-12, 22:33
Skulle vara jätte bra om någon som verkligen vet kan svara om detta är sant:

- Musklerna blir vana vid en viss sorts träning, så om du inte byter övningar/reps/sets så utvecklas du inte lika mycket?

Det råder delade meningar om detta, det är svårt att visa i forskningen att muskler "vänjer sig" vid en viss typ av belastning (men det finns mycket starkt erfarenhetsmässigt stöd för det. En tänkbar förklaring är att man missar en del muskelfibrer när man tränar för ensidigt, och att variation gör att man anstränger nya fibrer (eller samma fibrer i lite annorlunda vinklar) hela tiden.

En annan faktor som jag tror är viktig (en teori) är att musklernas energisystem inte hinner anpassa sig så mycket om man varierar sig, och att det är viktigt att anstränga och utmatta dessa energisystem om man vill att musklerna ska växa sig större. Kort sagt så är det bra om inte musklerna hinner bli för effektiva och energisnåla i en viss rörelse.

skaparn
2007-03-12, 22:47
Kardioträning på 60-70 % av maxpuls och kcal-underskott generarar mindre fett över hela kroppen.


Att konditionsträna samma dag som du ska till gymmet är oftast ingen bra ide utan kör konditionsträning på dagar du inte gymmar . Konditionsträning har dock en tendens att tära på muskelmassan.

"Kardion", om du med detta menar någon sorts ihållande fysisk aktivitet såsom rask promenad, kan bidra till det önskade underskottet, men har däremot inte någon speciell fettreducerande effekt visades ju ganska nyligen i en studie.

Sedan vill jag veta varför det är en dålig idé för en person som inte ska på olympiascenen att träna kondition samma dag som styrka, samt vad du menar konditionsträningen "tär på muskelmassan".

elsputnico
2007-03-13, 16:54
"Kardion", om du med detta menar någon sorts ihållande fysisk aktivitet såsom rask promenad, kan bidra till det önskade underskottet, men har däremot inte någon speciell fettreducerande effekt visades ju ganska nyligen i en studie.

Sedan vill jag veta varför det är en dålig idé för en person som inte ska på olympiascenen att träna kondition samma dag som styrka, samt vad du menar konditionsträningen "tär på muskelmassan".

Att kardioträning i olika former i komb. med kcal-underskott har en fettförbrännande effekt har väl bevisats ett antal ggr antar jag, eller? Vad du refererar till för studie har jag ingen aning om. Vad jag menade med konditionsträning vad som så att man för att göra sig själv rättvisa på gymmet nog inte bör träna kondition timmar innan för hur mycket orkar man då på gymmet när kroppen antagligen är ganska trött.Sen är givetvis kondition bra oxå för ett bra flås är ju alltid av godo men det bränner troligen en hel del muskler om man kör högintensivt.Det är väl därför man ska träna efter 60-70% av maxpuls för att inte bränna sina surt förvärvade muskler.Går man över det så riskerar man tyvärr muskelnedbrytning.:)

Guddi
2007-03-13, 18:52
Att kardioträning i olika former i komb. med kcal-underskott har en fettförbrännande effekt har väl bevisats ett antal ggr antar jag, eller? Vad du refererar till för studie har jag ingen aning om.Nej, det har aldrig bevisats. Motsattsen finns det däremot en hel del belägg för. Här har du studien som jag tror Skaparen syftade på

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17200169&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Vad jag menade med konditionsträning vad som så att man för att göra sig själv rättvisa på gymmet nog inte bör träna kondition timmar innan för hur mycket orkar man då på gymmet när kroppen antagligen är ganska trött.Vettigt..

Sen är givetvis kondition bra oxå för ett bra flås är ju alltid av godo men det bränner troligen en hel del muskler om man kör högintensivt.Det är väl därför man ska träna efter 60-70% av maxpuls för att inte bränna sina surt förvärvade muskler.Går man över det så riskerar man tyvärr muskelnedbrytning.:)Konditionsträning går inte så bra ihop med muskeltillväxt och styrketräning generellt. Ska man hålla på med någon typ av konditionsträning så är antagligen högintensiv intervallträning bättre än lågintensiv.

krellik
2007-03-13, 18:56
Som min gamla boxningstränare sa när vi skulle bytta gym med styrkelyftarna/tyngdlyftarna.

-"Feta jävla ass, dom lyfter en pall och så får dom sitta och flämta i tio minuter"

Diggler
2007-03-13, 19:46
Jag tycker du mycket väl kan konditionsträna samma pass som du styrketränar. Att avsluta styrkepasset med en kvart- halvtimme på cykel, roddmaskin, crosstrainer, stairclimber eller löpband är bara bra, och du kommer inte att bli mindre muskulös av det, däremot kommer du att få bättre ork, vilket kan gynna din styrketräning. Ät mer mat!

(Detta förutsatt att du är motionär, är du bodybuilder eller på annat sätt hardcore, gäller säkert nåt annat)

skaparn
2007-03-13, 22:01
Att kardioträning i olika former i komb. med kcal-underskott har en fettförbrännande effekt har väl bevisats ett antal ggr antar jag, eller? Vad du refererar till för studie har jag ingen aning om. Vad jag menade med konditionsträning vad som så att man för att göra sig själv rättvisa på gymmet nog inte bör träna kondition timmar innan för hur mycket orkar man då på gymmet när kroppen antagligen är ganska trött.Sen är givetvis kondition bra oxå för ett bra flås är ju alltid av godo men det bränner troligen en hel del muskler om man kör högintensivt.Det är väl därför man ska träna efter 60-70% av maxpuls för att inte bränna sina surt förvärvade muskler.Går man över det så riskerar man tyvärr muskelnedbrytning.:)

Som Guddi postade finns det alltså mer belägg för att det inte är extra fettförbrännande med konditionsträning än att det skulle vara det. Jag tycker att i en tråd som vill bena upp träningsmyter kan det vara på sin plats att hålla sig till vedertagna forskningsresultat istället för att sprida vidare vad man hört. Inser att jag inte var mycket bättre eftersom jag inte i stunden jag skrev mitt första inlägg hade namnet på studien, men Guddi hoppade in till min räddning.

Sedan angående konditionsträning så tycker jag man bör vidga perspektivet och fundera på ifall det för en normaltränande kanske ändå är positivt för nettotillväxten att ha en bra grundkondition så att man orkar träna sina pass och att man håller sig frisk och kan träna regelbundet.

HerrArne
2007-03-14, 09:10
Som min gamla boxningstränare sa när vi skulle bytta gym med styrkelyftarna/tyngdlyftarna.

-"Feta jävla ass, dom lyfter en pall och så får dom sitta och flämta i tio minuter"

Nemen titta, två empiriska bevis för att boxare faktiskt är korkade -- och i samma inlägg.

Eller konkret: Vad anser du att du tillförde diskussionen? Att det är suboptimalt att konditiosträna (särskilt i någon omfattning) om man satsar 100% på maxstyrka i singlar i de tre lyften torde väl vara ganska självklart?

Gila
2007-03-14, 12:27
angående konditionsträningen:
är det alltså så att promenader inte bränner fett? är det då onödigt att t.ex. gå morgonpromenad varannan dag under deff?
kommer en halvtimme på t.ex. motionscykel efter ett gympass förstöra mycket av muskeluppbyggnaden? (tar en protein/kolhydrats drink direkt efter passet o vilar kanske en kvart för att sedan cykla)

Eddie Vedder
2007-03-14, 12:45
angående konditionsträningen:
är det alltså så att promenader inte bränner fett? är det då onödigt att t.ex. gå morgonpromenad varannan dag under deff?


Jo dom bränner fett, men sen förbrukar dom ju väldigt lite energi överhuvudtaget så det bidrar ju inte lika mycket till hela dygnets fettförbränning som en mer energikrävande träningsform gör. Promenader under deff kan va väldigt bra om man känner sej trött å sliten, dock är det ju alltid så att när man vill ligga på kcal- så måste man skära mer på maten ju mindre man gör av med och ju mer man tränar desto mer "utrymme" att äta.

Det är inte så mycket mer invecklat å var man vill ligga i intag/förbrukning väljer man själv. Det går att banta genom att liga å glo i taket.
Samtidigt som man kan gå upp i vikt trots ett marathonlopp om dagen om man spenderar resten av dygnet på att tokäta kaloribomber:D .