handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt för bulk?


Jontelito
2007-03-11, 21:42
Tjenna. Har bulkat nu i ca 1 månad och har gått upp ungefär 6 kilo (från 70 till 76). Har även börjat med kreatin så det är väl en del vatten med i viktökningen skulle jag tro.
Jag går aldrig under 3000kcal per dag, räcker det för mig? Är 16 år, väger som sagt cirka 76kg och är 180cm lång. Tränar på gym 4 ggr i veckan, går inte i några sporter och tränar ingen cardio nu. Har idrotts lektion en gång i veckan bara.

Har räknat med Harris & Bennedict ekvationen, men vet inte vad jag ska ange för aktivitetsfaktor.

Pepz
2007-03-11, 21:51
så länge du går upp i vikt så räcker det ju...

Jontelito
2007-03-11, 22:40
så länge du går upp i vikt så räcker det ju...

aa det är sant, men tar ju kreatin också, vet inte hur mycket vatten det binder, så ville bara vara säker

FreCKo
2007-03-11, 22:46
6kg inklusive vattenvikt på en månad är väl kalas? Är du orolig så ät mer bara men det är ju ändå bra resultat...

Jontelito
2007-03-11, 22:48
6kg inklusive vattenvikt på en månad är väl kalas? Är du orolig så ät mer bara men det är ju ändå bra resultat...

Soft, tänkte bulka 2 månader till, ungefär hur stor viktuppgång kan jag förvänta mig typ?

Jaws
2007-03-11, 22:49
Soft, tänkte bulka 2 månader till, ungefär hur stor viktuppgång kan jag förvänta mig typ?

Fortsätt som nu så lär det väl bli 12 kg till?

Jontelito
2007-03-11, 22:53
Fortsätt som nu så lär det väl bli 12 kg till?


Good thinking ;) trodde inte jag kunde våga hoppas på det, då lär det bli en del att deffa :P

Jaws
2007-03-12, 01:55
Good thinking ;) trodde inte jag kunde våga hoppas på det, då lär det bli en del att deffa :P

Ja det blir det sannerligen. Gå upp i vikt efter vad du själv tycker känns bra, skit i vågen ett tag. Stanna sedan när du tycker att det är dags att skära bort lite hull.;)

Eddie Vedder
2007-03-12, 06:30
Soft, tänkte bulka 2 månader till, ungefär hur stor viktuppgång kan jag förvänta mig typ?

Ligger du på identiskt kaloriintag kommer ju iaf viktnedgången sakta ner litegrann iaf, högre vikt=högre energibehov så med andra ord kommer ju 3000kcal innebära att överskottet blir mindre vid en vikt på exempelvis 80kg jämfört med när du vägde 70.

Men jag tycker fortfarande du ska försöka hålla dej på samma intag och inte bara gå upp i vikt för viktuppgångens skull, fortsätt på 3000kcal om dagen så blir det en lagom bra och sund viktuppgång.:thumbup:

Att grisbulka sej fet är bara kontraproduktivt och försämrar dina träningsresultat så det är inget att eftersträva.:(


Lycka till i fortsättningen.:)

Sniggel
2007-03-12, 10:25
Håller med Eddie.
Dels går du upp snabbare i början pga att glykogennivåerna fylls på mer än förut. Sen Kreatinet bidrar ju lite också, så jag tror att om du fortsätter i samma stil kanske du går upp 3-5 kg till nästa månad, och nästa månad igen, runt 3-4 kg. Självklart är detta mina gissningar och jag kan ha helt fel. ;)
Jag hade nog inte bulkat så snabbt heller men det är ditt val självklart. Det kan ju vara en bra erfarenhet du skaffar dig om du vill hålla på med byggning i framtiden.

Jontelito
2007-03-12, 13:28
tack för alla råd :) har bara styrketränat i ~6+ månader. Har på senare tid lärt mig mer om styrketräning och börjat träna seriösare, så tänkte dra en snabbis bulk - deff innan sommaren för att bli lite mer erfaren och sen troligtvis bulka mer serri efter sommaren..

nubben81
2007-03-13, 00:17
Äsch, bulka på över sommaren och satsa på Beachen -07 istället.
Själv har jag tränat i 6 år och ännu inte påbörjat min första deff :) (dock så kanske det skulle behövas en snart.....flickvännen klagar haha)

Det är ju bulkningen som är det roliga

Jaws
2007-03-13, 01:04
Äsch, bulka på över sommaren och satsa på Beachen -07 istället.


Erkänn nu att du har blivit kidnappad av aliens som har gjort massa experiment på dig i ett år.:Virro

Rahf
2007-03-13, 14:25
Grisbulk låter så äckligt.. Vem kör egentligen på sånt och vad innebär det rent praktiskt? Tycker redan man äter som ett as! Mer fett i maten antar jag.

Eddie Vedder
2007-03-13, 15:16
[QUOTE=Rahf;2156314]Grisbulk låter så äckligt.. Vem kör egentligen på sånt och vad innebär det rent praktiskt?QUOTE]

Folk med extremt dålig karaktär som skiter i vad man äter och använder muskelbyggandet som ett sätt att dämpa dåligt samvete bara.

Ingen vinner på en grisbulk i längden, varken hälsomässigt lr träningsmässigt. Men den som vill köra på det ska jag inte stå i vägen för.:D

nubben81
2007-03-13, 15:57
Erkänn nu att du har blivit kidnappad av aliens som har gjort massa experiment på dig i ett år.:Virro

He he ok, så är det ju självklart :)

Men angående bulkning och deffning så är det ganska onödigt att deffa redan efter några månaders träning. Vad ska man då deffa fram? :)

Men bulkandet behöver ju inte grisas till för den delen.

Nesz
2007-03-13, 16:12
oj 6kg på en månad! Bra jobbat, har en fråga dock. Har du ökat mycket i muskelmassa? har du några för -och efter bilder? :>

Rahf
2007-03-13, 16:32
6kg så är det garanterat en hyfsad andel vatten och fett också. Av egna erfarenheter så är jag medveten om det :D Dock skall inte sägas att viktökningen är dålig för det är den inte.

Personligen försöker jag sakta ner en aning på bulken för det blev en aningen för hög andel fett av 1-1,5kg/veckan. Men det beror ju kanske också på om man är meso-, ecto eller endomorph?

PS: Är du säker på att du ska deffa till sommaren? Det kommer förmodligen bli som jag, inte mycket att ta fram. Så jag kör på tills nästa år.

Jontelito
2007-03-14, 01:25
oj 6kg på en månad! Bra jobbat, har en fråga dock. Har du ökat mycket i muskelmassa? har du några för -och efter bilder? :>

har inga bilder före, men kan ta innan jag börjar deffa och efter.

har ökat över hela registret och fått ganska mycket större muskler, men mestadels är det ju fett som lagt sig på magen :P

Jontelito
2007-03-14, 01:28
6kg så är det garanterat en hyfsad andel vatten och fett också. Av egna erfarenheter så är jag medveten om det :D Dock skall inte sägas att viktökningen är dålig för det är den inte.

Personligen försöker jag sakta ner en aning på bulken för det blev en aningen för hög andel fett av 1-1,5kg/veckan. Men det beror ju kanske också på om man är meso-, ecto eller endomorph?

PS: Är du säker på att du ska deffa till sommaren? Det kommer förmodligen bli som jag, inte mycket att ta fram. Så jag kör på tills nästa år.

aa vill öka så snabbt som möjligt, men vill inte vara tjockis på sommaren :P håller med dig om att det nog inte kommer vara några stora muskler att deffa fram, men det kommer nog vara bättre än ingenting :) ska nog börja bulka seriöst direkt till hösten. har nyss börjat träna ordentligt och har lärt mig en del, men lite erfarenhet inom bulk & deff tror jag inte skadar när det blir mer serri sen =]

z_bumbi
2007-03-14, 06:50
[QUOTE=Eddie Vedder;2156412Folk med extremt dålig karaktär som skiter i vad man äter och använder muskelbyggandet som ett sätt att dämpa dåligt samvete bara.[/QUOTE]

Eller få vikterna på stängerna att öka explosionsartat, att konstant ha ett rejält tryck i kroppen , öka maximalt från den relativt låga muskelmassa som man hade innan, vara i tonåren och allt man äter sugs in i kroppen osv.
Att en del är rädda för att gå något kilo fett extra behöver ju inte betyda att de har rätt när det gäller att få ut maximalt av träningen.

Eddie Vedder
2007-03-14, 09:23
Eller få vikterna på stängerna att öka explosionsartat, att konstant ha ett rejält tryck i kroppen , öka maximalt från den relativt låga muskelmassa som man hade innan, vara i tonåren och allt man äter sugs in i kroppen osv.
Att en del är rädda för att gå något kilo fett extra behöver ju inte betyda att de har rätt när det gäller att få ut maximalt av träningen.

Du har uppenbarligen inte samma definition som jag av ordet "grisbulk", det där du nämner är ju en helt vanlig viktuppgång!:smash:


Menar du på allvar att en viktuppgång som enbart består i att trycka i sej massa skräpmat, glass, godis, öl o.s.v. och säga "det är för att jag ska få ut mer av träningen" är nåt som ger bra resultat?!

z_bumbi
2007-03-14, 14:08
Menar du på allvar att en viktuppgång som enbart består i att trycka i sej massa skräpmat, glass, godis, öl o.s.v. och säga "det är för att jag ska få ut mer av träningen" är nåt som ger bra resultat?!

Här på forumet är deffinitionen på en grisbulk oftast när någon säger att de tänker äta mer än 500 kcal överskott och göra det under en längre period men vill man få i sig mycket kalorier och har täckt näringsbehovet så är ju inget av det du räknar upp utom öl helt fel. Det krävs en del för att helt plötsligt äta 1000-1500 kcal mer per dag och sen orka fortsätta det kontinuellgt i ett år eller mer, när man väl är van så går det att fasa ut det man tycker är fel men äter man 4000 kcal per dag så finns det även plats för en del annat än det som anses nyttigt.