handdator

Visa fullständig version : Träna ben.


Slappisen
2003-03-08, 14:47
Varför träna ben när det är så fult med grova ben?? I värsta fall så kan man faktiskt bada i vassen :thumbup:

King Grub
2003-03-08, 14:54
Originally posted by Slappisen
Varför träna ben när det är så fult med grova ben?? I värsta fall så kan man faktiskt bada i vassen :thumbup:

Det som är fult är en grov överkropp och ett par storkben.

Åse Columbus
2003-03-08, 15:07
trodde det var acidblood......eller?

Spud
2003-03-08, 15:34
nån som har norpat acidbloods avatar :nono:

Valrossen
2003-03-08, 15:38
Släng ut packet Jarod! ..eller Pez om han törs! :D

Han hade ju Jannas avatar ett tag också ett tag. :smash:

Allan
2003-03-08, 16:36
Man måste inte ha grova ben - vore det så lätt att skaffa sig det som många tror skulle givetvis alla ha det. Men däremot måste man träna hela kroppen för att få resultat - dvs det finns ingen med 50 cm överarm och totalt otränade ben.

Om det är fult eller inte har faktiskt inte med saken att göra

allan

Officer
2003-03-08, 16:54
Det finns ett "ordspråk" typ..
"Ingen har blivit riktigt grov i överkroppen utan att ha kört riktigt tunga knäböj.."

Dorn
2003-03-08, 16:58
Man ska träna ben för att man blir ruggigt stark av det, och blir stabilare... Ett misstag som jag gjorde när jag började träna var att bara köra överkropp, för helevet kör benböj.

Fultjack
2003-03-08, 18:14
Varför är det fult med stora ben?

Ondjultomte
2003-03-08, 18:31
gaah, om det var så lätt att få stora ben, låter nästan som ett problem som många har :) problemet många har är välsnarare för små ben ... :)

/småbent

-xR-
2003-03-08, 18:46
Jag tycker jag har stora för mesta dels av underhudsfettet lägger sig där ;)

Fartman
2003-03-08, 19:29
man ser inte grov ut med små ben.. så är det bara..
att det bara ska vara så jävla svårt att få dessa vadjävlar större!!!:insane:

Wilson
2003-03-08, 19:39
vraför kan man inte få upp ett par 50 cm armar utan att köra andra muskler?
kan tänka mig att man är tvungen att köra överkroppen men varför måste man köra ben för att få stora armar? mycket möjligt, bara nyfiken varför

Åse Columbus
2003-03-08, 19:47
kroppen är lite intelligent......

om du inte har starka ben ...så kan du inte bära upp en tung överkropp...

ungefär som trädet

om inte stammen är stark...blir det inget stor grenverk och inga frukter....

d3lez
2003-03-08, 20:07
haha, ja så sant som du säger.. tänk om nån puttar dig lite lätt.. du kan inte göra annat än falla utan starka ben :thefinger

Jorgen
2003-03-09, 00:27
Man kan inte ha en rejäl rygg om man inte har stora ben. Då trillar man när det blåser ute. :smokin: Sen är det ju förbannat roligt att träna ben. :D

//jörgen

Slappisen
2003-03-09, 10:47
Originally posted by Åse Columbus
kroppen är lite intelligent......

om du inte har starka ben ...så kan du inte bära upp en tung överkropp...

ungefär som trädet

om inte stammen är stark...blir det inget stor grenverk och inga frukter....

Då räcker det med att träna överkroppen för kroppen ställer in sig automatiskt med att bygga starkare benmuskler om den så behöver. Dock e det sant det du säger. Dock får man inte ex. Ages megaben på den tiden han tränat (å den åldern)utan en HEL DEL kraftiga anabola hormoner.

Om nån iaf läst lite träningsfysiologi så borde ni känna till att efter 25-30 års ålder går det inte att bygga muskler utan tillskott (mestadels testosteron och GH), endast behålla den massa man redan har med en jekkla massa tillskott.

Pez
2003-03-09, 10:56
Originally posted by Slappisen


Då räcker det med att träna överkroppen för kroppen ställer in sig automatiskt med att bygga starkare benmuskler om den så behöver. Dock e det sant det du säger. Dock får man inte ex. Ages megaben på den tiden han tränat (å den åldern)utan en HEL DEL kraftiga anabola hormoner.

Om nån iaf läst lite träningsfysiologi så borde ni känna till att efter 25-30 års ålder går det inte att bygga muskler utan tillskott (mestadels testosteron och GH), endast behålla den massa man redan har med en jekkla massa tillskott.

Skyll ej din egen oförmåga på andras preppande... som en vis man en gång sade.

/pez :rolleyes:

Slappisen
2003-03-09, 11:02
Originally posted by Pez


Skyll ej din egen oförmåga på andras preppande... som en vis man en gång sade.

/pez :rolleyes:


Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

spinkoo
2003-03-09, 11:06
Alla här??? Knappast :smash:

Pez
2003-03-09, 11:12
Originally posted by Slappisen



Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

Tja om du inte vill vara dum så misslyckades du fatalt... herregud människa..tror du att alla preppar? Förstår du vilka mängder pharmaceutika det skulle handla om? :rolleyes:

Gör vad du vill, men dra inte in andra i ekvationen.

/pez

Åse Columbus
2003-03-09, 11:13
Originally posted by Slappisen



Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

Nix!!!

Alla här tar inte nåt......man skall inte döma andra efter en mall som är sig själv!

:whipped:

Jorgen
2003-03-09, 11:18
Originally posted by Slappisen

Om nån iaf läst lite träningsfysiologi så borde ni känna till att efter 25-30 års ålder går det inte att bygga muskler utan tillskott (mestadels testosteron och GH), endast behålla den massa man redan har med en jekkla massa tillskott.

Och om du läst lite träningsfysiologi så hade du vetat att du bara svammlar. Har du läst det någonstans så är jag väldigt nyfiken på att se det. Posta gärna en url. Eller det kan du inte?
Själv preppar jag med mat. Och det står jag för !


//j

Allan
2003-03-09, 11:38
Jodå, det finns fler som läst träningsfysiologi här - om det nu finns något som heter det. Min utbildning innefattade en hel del träningsmetodik, och en hel del fysiologi - men träninsgfysiologi? Nå, det var många år sen och världen kan ju ha förändrats.
Däremot ställer jag mih oerhört tveksam till tesen att man inte skulle kunna bygga muskler efter 25-30 års ålder. Där skulle jag gärna vilja ha mer underbyggda fakta. Jag kan visa på forskning som visar att människan kan nybygga muskulatur ända intill döden.
Var har du fått den informationen ifrån? Vem är det som lanserar den tesen (eftersom den går helt på skrå med i stort sett all forskning)? Är det inte bara så att du glappar lite med truten nu?



allan

GrovJens
2003-03-09, 12:30
Originally posted by Slappisen



Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

suck, vadå fördomar :rolleyes:

Och förresten, Slappisen, du borde byta avatar...

Spud
2003-03-09, 12:36
Originally posted by Slappisen



Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

nu tog du i så du sprack.

MAXX
2003-03-09, 14:13
tycker vi gör en poll om vilka som preppar eller inte. skulle vara intressant att se resultatet....

Nils
2003-03-09, 14:41
Originally posted by Slappisen


Om nån iaf läst lite träningsfysiologi så borde ni känna till att efter 25-30 års ålder går det inte att bygga muskler utan tillskott (mestadels testosteron och GH), endast behålla den massa man redan har med en jekkla massa tillskott.
Varför skriva ett sådant för alla uppenbart felaktigt påstående? Det är ju inte ens speciellt svårt att bygga muskler efter 30 års åldern om man inte är riktigt bra tränad innan och redan ligger nära sitt "max". (tja inte direkt max max då men ni förstår säkert vad jag menar)
Numera vimlar det ju av folk som inte börjar förrän efter 30 och växer som bara den utan speciella tillskott. Vem som helst får faktiskt mer muskler även i den åldern utan att ens träna mer, bara genom att äta mer. (javisst, det blir fett också)
Sånt nonsens förstör ju bara din kredibilitet för allt du skriver!
Nils

Slartibartfast
2003-03-09, 16:51
Kroppen vill inte utvecklas oproportionerligt. Läste en artickel om löparen Maurice Greene som stagnerade i sin löpning och måste lägga på sig fem kilo muskler på överkroppen innan benen började svara på träningen igen. Bl.a därför är sprinters biffiga även på överkroppen (det är inte bara för att de ska kunna röra armarna fortare;) )

Originally posted by Slappisen



Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf. :thefinger

Ta dig i brasan! :thefinger

TheSQUAT
2003-03-10, 11:40
Originally posted by Slappisen


Om nån iaf läst lite träningsfysiologi så borde ni känna till att efter 25-30 års ålder går det inte att bygga muskler utan tillskott (mestadels testosteron och GH), endast behålla den massa man redan har med en jekkla massa tillskott.

Ovanstående är egentligen ett så j---a dumt och okunnigt uttalande att jag inte ens borde kommentera...men jag kunde inte låta bli. Själv är jag 34 år, har tränat i 16 år, har alltid tränat ren och kommer att fortsätta så livet ut. Min bästa utveckling har jag haft de 3 senaste åren. Jag är dessutom helt övertygad att jag genom att fortsätta träna smart och äta bra kommer att fortsätta utvecklas så sakteliga i mååånga år till. Du bör nog läsa på vad gäller kost och träning en hel del ytterligare hörru. :thefinger

Fultjack
2003-03-10, 12:45
Hehe.... jag vill inte vara dum, men ALLA vet att alla här tar nåt mer eller mindre. Jag står för det iaf.


:smash:

gladiatorerna1
2003-03-11, 13:37
Vad säjer man.....Det är väl klart att man kan bygga muskler efter 25 års ålder. Man är ju som starkast när man är i 30 års åldern.:smash: :smash:

Survivor
2003-03-12, 22:27
Originally posted by Slartibartfast
Kroppen vill inte utvecklas oproportionerligt. Läste en artickel om löparen Maurice Greene som stagnerade i sin löpning och måste lägga på sig fem kilo muskler på överkroppen innan benen började svara på träningen igen.
Jag har läst något liknande.. Kroppen strävar efter jämvikt.
Och det är ju bara att se sig omkring på gymmen så förstår man att det är så.

Nils
2003-03-13, 00:03
Originally posted by Allan
Men däremot måste man träna hela kroppen för att få resultat - dvs det finns ingen med 50 cm överarm och totalt otränade ben.
allan
Tja, jag känner faktiskt en kille som kanske inte har 50 cm överarm men det kan inte vara långt ifrån. Bästa biceps på gymmet. Har bara tränat armar och en del bröst, i ca tio år.
Riktigt vimpiga ben. Han är inte ett normalfall dock, hade nog varit rejält stor med normal träning.
pga skador har jag tränat överkropp periodvis utan benträning. och det går skitdåligt. Benträning gör det MYCKET lättare att få överkroppen att växa.
Men man kan inte säga att det är helt omöjligt att bli helt felproportionelig om man verkligen satsar på det!
Nils

Muskelsmurfen
2003-03-13, 17:06
Komiskt att se ett påstående om att man slutar bygga muskler efter 25-30års ålder... ASG :laugh:
Just i den åldern slutar kroppen att "växa" vilket resulterar till att många blir fetare med samma näringsintag. Vad detta betyder är att kroppen äntligen kan lägga alla tillgängliga resurser på att bygga muskler istället för ben och annat stuff.
Det var ju nästan spamvarning på det påståendet :smash:

Allan
2003-03-13, 18:58
Men man kan inte säga att det är helt omöjligt att bli helt felproportionelig om man verkligen satsar på det!

OK - grov generalisering av mig, vilket jag ber om ursäkt för. Jag känner också till killar - bänkpressare i rullstol t ex - som faktiskt fått resultat utan benträning. Men jag vidhåller dock att det handlar om genetiskt gynnade individer (vilket ligger i linje med Nils tes).
För att kunna hantera tunga vikter för överkroppsträningen bör man ha benstyrka. Hur ska man kunna genomföra tung stångrodd eller marklyft utan benstyrka? Stående bicepscurl?
Jag tror också att man måste skilja på det jag - vi? - ser som normen, nämligen tävlande byggare, och motionärer som kanske har som mål att bli beundrade ute på stan. På sikt är jag däremot övertygad om att man för att undvika skador eller felställningar i kroppen måste träna hela kroppen.
Men visst har jag sett folk som helt otränade haft bra ben, vader - och det är klart att en sån person kan lägga enormt mycket energi på överkroppen. Till en viss gräns.


allan