handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


Johannes
2007-03-11, 19:48
Äter/dricker man protein enbart för att inte tappa muskelmassa och för att det mättar mer ?

Eddie Vedder
2007-03-11, 19:51
Jag tror vissa av oss äter protein därför att vi inte överlever annars. Iaf är det därför jag äter protein.

Johannes
2007-03-11, 19:55
Jag tror vissa av oss äter protein därför att vi inte överlever annars. Iaf är det därför jag äter protein.

:D :D kan man bygga muskler om man är i ett proteinunderskott? har hört massa olika. t.e.x 0.8 gram per kg/kroppsvikt från aftonbladet. hur mycket är det egentligen man ska inta? 2gram kg/kroppsvikt är nästan omöjligt att få i sig trots att man äter väldigt bra och vanlig husmanskostmat. är det bevisat att man ska inta 2gram kg/kroppsvikt i protein?

L-Sami
2007-03-11, 19:57
:D kan man bygga muskler om man är i ett proteinunderskott? har hört massa olika. t.e.x 0.8 gram per kg/kroppsvikt från aftonbladet. hur mycket är det egentligen man ska inta? 2gram kg/kroppsvikt är nästan omöjligt att få i sig trots att man äter väldigt bra och vanlig husmanskostmat.

1,5-2g per kroppsvikt för en styrketränande, mer blir bara dyrt och onödigt.

Johannes
2007-03-11, 19:58
1,5-2g per kroppsvikt för en styrketränande, mer blir bara dyrt och onödigt.

vart ifrån får man fram siffran 1.5-2gram ?

martin86
2007-03-11, 20:01
vart ifrån får man fram siffran 1.5-2gram ?

Det finns ett flertal undersökningar som gjorts och samtliga har kommit fram till att det inte ger någon mätbar fördel att ligga högre än så. Sök så ska du finna.

Eddie Vedder
2007-03-11, 20:01
vart ifrån får man fram siffran 1.5-2gram ?

Det är bara en uppskattning, ett mått att gå efter så att man aldrig behöver va orolig för otillräckligt proteinintag. Strävar man efter att varje dag nå upp till dom mängderna så minimeras ju risken att man hamnar för lågt, rent fysiologiskt behöver kroppen inte den mängden protein.

Ligger du på överskott behövs definitivt inte dom höga siffrorna, dock är ju proteinrik mat god som satan så det är ju siffror man lätt "njuter upp sej till".:D

z_bumbi
2007-03-11, 20:02
2gram kg/kroppsvikt är nästan omöjligt att få i sig trots att man äter väldigt bra och vanlig husmanskostmat.

Det tyder på en av två saker.

a Du räknar inte allt protein i maten, allt ska räknas in.

b Du behöver inte så mycket protein då din träning inte är så omfattande, de flesta som tränar så pass mycket att de verkligen behöver 2 g/kg kroppsvikt (eller mer) har snarare problem att hamna under den nivån.

Sverker
2007-03-11, 20:03
Tjaa..du tränar hårt och förbränner 4 000 kcal per dygn. Du äter 15 energiprocent protein och väger 75 kg. Vips så har du nästan 2 g / kg kroppsvikt;)

Johannes
2007-03-11, 20:07
Det tyder på en av två saker.

a Du räknar inte allt protein i maten, allt ska räknas in.

b Du behöver inte så mycket protein då din träning inte är så omfattande, de flesta som tränar så pass mycket att de verkligen behöver 2 g/kg kroppsvikt (eller mer) har snarare problem att hamna under den nivån.


Njae jag brukar inte räkna med allt nej :D :D

Johannes
2007-03-11, 20:08
Det är bara en uppskattning, ett mått att gå efter så att man aldrig behöver va orolig för otillräckligt proteinintag. Strävar man efter att varje dag nå upp till dom mängderna så minimeras ju risken att man hamnar för lågt, rent fysiologiskt behöver kroppen inte den mängden protein.

Ligger du på överskott behövs definitivt inte dom höga siffrorna, dock är ju proteinrik mat god som satan så det är ju siffror man lätt "njuter upp sej till".:D


vad är den vanliga proteinintaget för en som inte styrketränar?

Johannes
2007-03-11, 20:10
Tjaa..du tränar hårt och förbränner 4 000 kcal per dygn. Du äter 15 energiprocent protein och väger 75 kg. Vips så har du nästan 2 g / kg kroppsvikt;)


Om man endast kör styrketräning så kanske man förbränner några hundra kcal eller? :D

Eddie Vedder
2007-03-11, 20:13
vad är den vanliga proteinintaget för en som inte styrketränar?

Runt samma skulle jag faktiskt tro, vanlig husmanskost är väldigt proteinrik. Jag har aldrig nånsin brytt mej om att hålla uppe en viss mängd gram per dag, käkar nåt proteinrikt till varje måltid såsom fisk/kyckling/keso etc. sen utöver det får man ju små mängder protein från det mesta annat oxå, havregryn, bröd, baljväxter, mjölk/fil/yoghurt (även om jag sällan dricker nåt av dom så är det ju nåt som vi i Sverige har väldigt högt intag av) grönsaker, allt innehåller nån mängd protein å sammantaget blir dagsintaget ganska stort.

Johannes
2007-03-11, 20:17
styrketränade personer bör få i sig mer protein för att de har mer muskler d.v.s alltså?

Eddie Vedder
2007-03-11, 20:19
styrketränade personer bör få i sig mer protein för att de har mer muskler d.v.s alltså?

Ju mer muskler desto högre kroppsvikt och därav ett högre energibehov. Äter man mer kcal överhuvudtaget så får man ju i sej mycket protein på köpet med en normal fördelning.

Det var ju precis va Sverker sa.

Johannes
2007-03-11, 20:28
Tar kroppen upp all protein? eller är det typ som vätska att man pissar ut det ?

Eddie Vedder
2007-03-11, 20:29
Ja kroppen tar upp allt!!!


Herregud varenda fråga du ställer kan du söka svaret på! Just den här frågan ställs jämt.

Johannes
2007-03-11, 20:44
[QUOTE=Eddie Vedder;2152712]Ja kroppen tar upp allt!!!

gäller det endast från mat? såg på nån hemsida att man pissar ut proteinpulvret man dricker är det sant?

King Grub
2007-03-11, 20:48
Man har bara spår av protein i urinen. Den som kissar ut proteinet, oavsett källan, behöver uppsöka akuten omedelbart.

Ulf A Big
2007-03-11, 21:00
Om man nu vill lära sig mer om protein så är den här bra.

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e00.htm#Contents

Ulf A Big
2007-03-11, 21:05
Om man nu vill lära sig mer om protein så är den här bra.

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e00.htm#Contents

När man ändå håller på:
Fick inte med frågorna då är inte svaren speciellt intressanta

Rahf
2007-03-11, 21:09
Och sluta läs Aftonbladet för kostrådgivning. Sakerna man kan hitta där är skrämmande ibland.

*Edit* Eddie det är klart han ska fråga! Du är ju redo med svar inom en väldigt kort tid ändå :laugh:

Johannes
2007-03-11, 21:32
Man har bara spår av protein i urinen. Den som kissar ut proteinet, oavsett källan, behöver uppsöka akuten omedelbart.


inga stora mängder då alltså? hur många gram är det då vi snackar om?

Englund
2007-03-11, 21:34
spår av protein. inga stora mängder då alltså? hur många gram då ?

Tillräckligt lite för att det ska spela 0 noll i praktiken.

Sverker
2007-03-12, 06:43
inga stora mängder då alltså? hur många gram är det då vi snackar om?


20 mikrogram per minut som exempel. Blir 28 mg på en natt när blodtrycket är lägre. Nu är detta exemeplet på njurskada. Arbetar du hårt får du högre blodtryck över njurarna och större förluster.

Alltså helt ointressant för en frisk person:D





http://diabeteshandboken.se/B27_njurar.html

Johannes
2007-03-12, 12:39
Hur kommer det sig att muskelnedbrytningen är stor på natten?

Johannes
2007-03-12, 13:13
Måste man få i sig protein direkt när man vaknar? eller beror allt på sitt dagliga proteinintag?

Scratch89
2007-03-12, 13:28
*rolleyes*

Du behöver inte oroa dig. Ät du frukost när du vill äta din frukost, och ät alla andra måltider när du känner för att du behöver göra det.

Johannes
2007-03-12, 13:43
brukar inte äta frukost :D

Handcuff
2007-03-12, 14:42
Hur gammal är du?

Sniggel
2007-03-12, 14:50
Måste man få i sig protein direkt när man vaknar? eller beror allt på sitt dagliga proteinintag?

Det dagliga proteinintaget är viktigare, kroppen är ganska anpassningsbar så länge man inte baserar sitt proteinintag på proteindrycker.
Fast det är klart, frukost hade du nog haft stor nytta av att äta, av flera anledningar. Väntar du ända till lunch?

Johannes
2007-03-12, 16:24
Det dagliga proteinintaget är viktigare, kroppen är ganska anpassningsbar så länge man inte baserar sitt proteinintag på proteindrycker.
Fast det är klart, frukost hade du nog haft stor nytta av att äta, av flera anledningar. Väntar du ända till lunch?


ja till lunchen brukar jag vänta. sen om man anpassar sitt proteinintag på proteindrink är väl bra väl? alltså ifall man typ tar en drink per dag.

Eddie Vedder
2007-03-12, 18:28
sen om man anpassar sitt proteinintag på proteindrink är väl bra väl? alltså ifall man typ tar en drink per dag.

Du får i dej protein, bra lr ej beror väl på om behovet finns. Efter lång fasta å enbart en proteindrink lär du knappast uppnå särskilt mycke muskelanabola fördelar dock, det mets aoxiderar till glukos skulle jag tro.

Det gör det ju i vanliga fall oxå men helt i frånvaro av kolhydrater blir det ju mer protein "som går till spillo".

Sniggel
2007-03-12, 19:13
ja till lunchen brukar jag vänta. sen om man anpassar sitt proteinintag på proteindrink är väl bra väl? alltså ifall man typ tar en drink per dag.

Då är du vaken ganska länge utan att ha tillfört kroppen några byggstenar. Om du tränat dagen innan så missar du ett bra tillfälle att försörja den förhöjda proteinsyntesen med protein (flera timmar utan en god proteinbalans). Så ur näringstiming-synpunkt kunde det varit bättre med frukost. Om du ätit något innan lunch kanske det inte varit någon större fara, men nu äter du inte ditt första mål förrän 12 alltså?

Johannes
2007-03-12, 21:39
Då är du vaken ganska länge utan att ha tillfört kroppen några byggstenar. Om du tränat dagen innan så missar du ett bra tillfälle att försörja den förhöjda proteinsyntesen med protein (flera timmar utan en god proteinbalans). Så ur näringstiming-synpunkt kunde det varit bättre med frukost. Om du ätit något innan lunch kanske det inte varit någon större fara, men nu äter du inte ditt första mål förrän 12 alltså?


Jag brukar dricka en proteindrink o när jag vaknar sen så äter jag typ lunch nån timme efter jag har vaknat. så jag väntar inte alltför länge med lunchen