handdator

Visa fullständig version : Tillskott för tonåring - vad rekomenderas?


Flykt
2007-03-11, 19:41
Hej,

Jag är ganska okunnig inom detta område, så skulle vilja behöva lite hjälp.

Jag har vart aktiv inom sport hela livet, simning är den jag hållt på mest med.
Men har slutat med sporterna och gymmat i ett halvår nu.
De senste två månaderna har jag tagit detta tillskott:

http://img371.imageshack.us/img371/3898/dsc00102ul1.jpg
Men nu börjar det ta slut och vill prova något annat.

Vad rekomenderar ni för en femtonåring?
Kreatin eller protein? Vad jag har förstått finns det inga direkta nackdelar med kreatin, men hur fungerar det för en växande femtonåring?
VILKET kreatin/protein? Säg gärna exakt namn på produkten alternativ ge till webshop.

Helst skulle jag vilja testa på kreatin då det ger märkbart resultat (?) och protein bara är komplement till "vanlig" mat.

JA jag äter MASSOR med mat. Stabil frukost i form av havregrynsgröt med mackor och givetvis mycket till lunch/middag även mellanmål.


Vikt: 72 (absolut inga problem med att gå upp ytterligare i vikt)
Ålder: 15, fyller 16 detta år.

MVH

L-Sami
2007-03-11, 19:51
Kreatin ökar styrkan och uthålligheten. Bättre att köra utan ett tag tills det blir stopp i styrkeökningarna, då är det bra att börja med kreatin. Rätt så onödigt att börja ta kreatin, nu när du fortfarande lär öka i vikter.

Kolozzeum Pure Whey är bra och billigt protein som finns på www.kolozzeum.com

Fartman
2007-03-11, 19:54
Om jag var du skulle jag satsa mina slantar på en gainer. (protein+kolhydrater)
Antingen så köper du en färdig gainer eller så blandar du själv av vassleprotein och maltodextrin.
Om du kollar i webshoppen finns det bra och billiga produkter.
Tex Pure Whey: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
Fast Carbs: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Jag tror inte att du kommer att behöva kreatin, detta då du trots allt är väldigt ung och i de unga åren ökar du så bra att effekten av kreatin ändå knappt märks (personlig erfarenhet). MEN, om du ändå vill pröva och tycker dig ha råd så skulle jag rekommendera ett basic kreatin monohydrat. Detta då det är billigt och brukar fungera bra.
Ett exempel på ett monohydrat är Kolozzeums eget: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=174

Samtliga av dessa produkter jag länkat till använder jag själv i dagsläget och med bra resultat.

Handcuff
2007-03-11, 22:32
JA jag äter MASSOR med mat. Stabil frukost i form av havregrynsgröt med mackor och givetvis mycket till lunch/middag även mellanmål.


Vikt: 72 (absolut inga problem med att gå upp ytterligare i vikt)
Ålder: 15, fyller 16 detta år.

MVH

Ingen anledning att lägga pengar på tillskott då. Får du i dig allt du behöver är det meningslöst att tillsätta något....

Flykt
2007-03-11, 22:41
Kreatin ökar styrkan och uthålligheten. Bättre att köra utan ett tag tills det blir stopp i styrkeökningarna, då är det bra att börja med kreatin. Rätt så onödigt att börja ta kreatin, nu när du fortfarande lär öka i vikter.

Kolozzeum Pure Whey är bra och billigt protein som finns på www.kolozzeum.com

Tackar för länk!

Om jag var du skulle jag satsa mina slantar på en gainer. (protein+kolhydrater)
Antingen så köper du en färdig gainer eller så blandar du själv av vassleprotein och maltodextrin.
Om du kollar i webshoppen finns det bra och billiga produkter.
Tex Pure Whey: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
Fast Carbs: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Jag tror inte att du kommer att behöva kreatin, detta då du trots allt är väldigt ung och i de unga åren ökar du så bra att effekten av kreatin ändå knappt märks (personlig erfarenhet). MEN, om du ändå vill pröva och tycker dig ha råd så skulle jag rekommendera ett basic kreatin monohydrat. Detta då det är billigt och brukar fungera bra.
Ett exempel på ett monohydrat är Kolozzeums eget: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=174

Samtliga av dessa produkter jag länkat till använder jag själv i dagsläget och med bra resultat.

Jag har sett ett pulver heter "Pro Fx". Är det ett bra pulver?
Och tillsammans med det hade jag tänkt "Carbo FX"
Låter det som en vettig kombination?
Och hur länge räcker 1 kg?

Ingen anledning att lägga pengar på tillskott då. Får du i dig allt du behöver är det meningslöst att tillsätta något....

Kan tyckas men känns ändå bra att få det där lilla extra efter man har tränat/när man inte ätit tillräckligt en dag.

FreCKo
2007-03-11, 22:50
Kreatin och protein är två olika saker, så du kan käka både och! Ingen anledning till att välja mellan dom :thumbup:

Ditt prat om Pro FX och Carbo FX: Då blandar du en egen gainer, du kan köpa en färdig gainer i stil med Star Nutrition Gainer Pro om du inte vill blanda själv...

Hur länge ett kilo räcker? Beror på hur ofta du tränar och hur mycket du tar, men 1-2 månader?

jedimind
2007-03-12, 00:08
Ingen anledning att lägga pengar på tillskott då. Får du i dig allt du behöver är det meningslöst att tillsätta något....

var god definiera "allt du behöver"

den som säger att man inte behöver tillskott eller att det underlättar har inte kommit långt i sin träning.

Cerberus
2007-03-12, 00:12
var god definiera "allt du behöver"

den som säger att man inte behöver tillskott eller att det underlättar har inte kommit långt i sin träning.

njaaae, det går bra att träna utan tillskott om man tycker det fungerar. Gillar att det e snabbt och behändigt att få i sig protein dock.



i ett hektiskt jobb kan det nog va guld värt :D iof har jag inget sådant men det e gott!

Rahf
2007-03-12, 00:21
Som de andra säger så kanske Kreatin är lite överkurs just för att du precis börjat träna och för att du är ung. En gainer är nog värt det om du vill gå upp dock.

Allt du behöver kan du hitta i kolo-shoppen :thumbup:

johnnytex
2007-03-12, 00:27
Angående kreatinet kan du kolla in denna tråd; http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38924
Den har har något år på nacken nu så jag vet inte huruvida den är aktuell fortfarande. Du får väl bumpa den eller något.

Annars tycker jag du ska skita i tillskotten och bara fortsätta äta en massa bra mat. Du skriver att du inte har några problem att gå upp i vikt och då känns ett tillskott lite overkill.

jedimind
2007-03-12, 00:34
Som de andra säger så kanske Kreatin är lite överkurs just för att du precis börjat träna och för att du är ung. En gainer är nog värt det om du vill gå upp dock.

Allt du behöver kan du hitta i kolo-shoppen :thumbup:


Asså vaddå överkurs? Det är ingen jävla raketuppfyrning att äta lite kreatin. Nybörjare eller Erfaren, alla har mer fördelar ut av att äta kreatin. Bättre återhämtning, du utmanar musklerna bättre. Och bara för att man äter kreatin behöver det inte innebära att man e kass på kost eller försummar dess viktighet.

Cerberus
2007-03-12, 00:43
om man får i sig tillräckligt med vanlig mat så håller jag nog med om att det e ganska onödigt med kosttillskott, dock om man deffar å vill hölla jävligt högt protein-intag så är ju proteinpulver guld för det e mkt billigare än t.ex nötkött.

Fartman
2007-03-12, 01:03
om man får i sig tillräckligt med vanlig mat så håller jag nog med om att det e ganska onödigt med kosttillskott, dock om man deffar å vill hölla jävligt högt protein-intag så är ju proteinpulver guld för det e mkt billigare än t.ex nötkött.

Ja priset på protein i pulverform kontra protein från vanligt käk är ju faktiskt något som verkligen talar för tillskotten.

Flykt
2007-03-12, 16:28
Efter lite funderande så står det mellan en färdig gainer eller att blanda en egen.

Egen gainer = Mass FX
Blanda egen = Carbo FX och Pro FX.

Vad tycker ni om dessa produkter?

pragmatist
2007-03-12, 17:44
Efter lite funderande så står det mellan en färdig gainer eller att blanda en egen.

Egen gainer = Mass FX
Blanda egen = Carbo FX och Pro FX.

Vad tycker ni om dessa produkter?

Fördelen med att köpa malto och vassle separat är att du kan ta vassle tillsammans med t.ex. en frukt och macka som ett hyfsat mellanmål, medan en färdigblandad gainer är mindre lyckad som mellanmålsdricka.

Flykt
2007-03-12, 22:50
Fördelen med att köpa malto och vassle separat är att du kan ta vassle tillsammans med t.ex. en frukt och macka som ett hyfsat mellanmål, medan en färdigblandad gainer är mindre lyckad som mellanmålsdricka.

Precis så tänkte jag med.