handdator

Visa fullständig version : Glukosamin mot knäproblem?


Akilles
2007-03-11, 19:05
Jag har haft lite ont i mitt ena knä. lite till och från. Ibland har det gått över genom att vila, men jag vill ju inte vila från träningen hela tiden. Jag har låtit kunniga lyftare titta på mitt utförande, och enligt dem är det inte min teknik som brister. Just nu börjar jag få ont i knäet igen. Jag funderade på om glukosamin kanske kunde hjälpa (har sett att vissa här äter glukosamin). Så jag gick till apoteket och frågade en farmaceut om det kunde hjälpa. Han sa att "glukosamin är till för att behandla artros, och på apoteken här i Sverige får vi inte sälja det för något annat användningsområde, för även om det kanske skulle kunna hjälpa så finns det inga bevis för det så det vore inte hederligt mot kunden".

Som jag har förstått det hela, så hjälper glukosamin till att bygga upp/reparera ledkapseln. Stämmer det? I så fall skulle det ju i teorin hjälpa om det är min ledkaspel som krånglar, men inte om det är någon annan del av knäet.

Så nu frågar jag er hör som använder eller har använt glukosamin: Är det någon mening för mig att prova glukosamin? Har det hjälpt er mot liknande besvär? Bör man veta exakt vad det ör som gör ont i knäet, eller kan man prova glukosamin utan att veta det? Finns det risk för biverkningar (glömde att fråga om detta på apoteket)?

dr ozz
2007-03-11, 19:12
Jag själv är apotekare och tycker gott du kan testa glukosamin. Att apoteket bara får sälja på indikationen artros är inget att bry sig om då det gällar alla receptfria läkemedel. Eeze är tex bara godkänt för migrän men är ett helt vanligt antiinflammatorist lkmdl men apoteket får bara rekomendera det för migrän. Angående glukosamin så är läkare av blandad åsikt om hur bra det är och många avfärdar det helt medan andra hyser stor tilltro till det(studier finns). Risken för biverkningar är minimal så att testa kan inte skada enligt mig(om du inte är skaldjursalergisk).

Dr Ozz

z_bumbi
2007-03-11, 19:25
Börja med att gå till en naprapat, sjukgymnast, kiropraktor eller läkare.

Glukosamin är inte ens säkert att det fungerar på alla typer av artros så det skulle jag vänta med tills jag vet vad som är fel..

loverius
2007-03-11, 20:15
MSM sägs vara effektivare än glukosamin, finns billigt i pulverform

Tiefenmesser
2007-03-11, 22:22
Det hjälper bra mot min mammas reumatism. Det är väl inte direkt farligt så du kan ju testa.

Doktorn
2007-03-12, 18:56
Jag själv är apotekare och tycker gott du kan testa glukosamin. Att apoteket bara får sälja på indikationen artros är inget att bry sig om då det gällar alla receptfria läkemedel. Eeze är tex bara godkänt för migrän men är ett helt vanligt antiinflammatorist lkmdl men apoteket får bara rekomendera det för migrän. Angående glukosamin så är läkare av blandad åsikt om hur bra det är och många avfärdar det helt medan andra hyser stor tilltro till det(studier finns). Risken för biverkningar är minimal så att testa kan inte skada enligt mig(om du inte är skaldjursalergisk).

Dr Ozz

Är rätt så säker på att det stod i läkartidningen för inte så länge sedan om en studie (eller om det var metaanalys, minns ej) där man ej fann någon effekt av glukosamin på just precis knäartros...

Doktorn
2007-03-15, 07:37
Det hjälper bra mot min mammas reumatism. Det är väl inte direkt farligt så du kan ju testa.

Nej ämnet kanske inte har bivärkningar i sig själv, men kan ju ha interaktioner med andra läkemedel. Så om man går på annan medicin kan det vara bra att fråga råd hos läkare så inte ens behandling blir nedsatt/ökad-...

Så är det annars många som tänker "men det är ju inte skadligt" och tar det och så förstör de deras annan medicinering och kan bli livsfarligt...

Tiefenmesser
2007-03-15, 10:11
Nej ämnet kanske inte har bivärkningar i sig själv, men kan ju ha interaktioner med andra läkemedel. Så om man går på annan medicin kan det vara bra att fråga råd hos läkare så inte ens behandling blir nedsatt/ökad-...

Så är det annars många som tänker "men det är ju inte skadligt" och tar det och så förstör de deras annan medicinering och kan bli livsfarligt...

Ja, jo. Går man på 703 andra mediciner kanske man ska passa sig för att tillföra något nytt. Men de flesta människor går förhoppningsvis inte på en massa mediciner. Och då är risken för interaktioner mindre.

Pox
2007-03-15, 11:25
Om det har kända interaktioner kan man själv ta reda på på fass.se.
I fallet Glukosamin så listas två interaktioner som påträffats i in vitro experiment och dess kliniska betydelse är ej fastställd.
Interaktionerna är knappast heller aktuella här då det gäller två stycken cytostatika.

Akilles
2007-03-15, 17:49
Börja med att gå till en naprapat, sjukgymnast, kiropraktor eller läkare.

Glukosamin är inte ens säkert att det fungerar på alla typer av artros så det skulle jag vänta med tills jag vet vad som är fel..

Nu har jag varit hos en naprapat. Han sade att det onda i höger knä beror på att mina knän hyperextenderar. Det skulle således inte vara ledkapseln osm gör ont, utan ligament och senor runt knäskålen. Han sade också att problemet skulle försvinna när jag blir stor och stark, i och med att de muskler som drar knäet åt rätt håll skulle ha vuxit sig starkare då. Han sa att problemet också delvis berodde på att det bara var tre och en halv månad sedan jag fick skoinlägg mot min överpronation. Han menade att högerknäet inte hade hunnit stabilisera sig ännu (blir lite ostabilt under knäet om foten böjer sig inåt p.g.a. för mycket pronation).

Jag frågade honom om det inte kunde tänkas bero på att jag i mina knäböj viker mig åt höger och på så vis lägger mer tyngd på höger ben och knä. Naprapaten svarade på detta nej, och var på så vis överens med de i klubben som jag ställt frågan till. Vidare frågade jag naprapaten om det här att jag lutar mig åt höger (även på mycket lätta vikter) kunde bero på att mitt högra ben är längre än mitt vänstra (eller åtminstone fäster högre upp i bäckenet än det vänstra) samt på att jag är stelare i musklerna på höger insida lår och höger röv. Han svarade nekande även på detta.

Så jag tror inte att jag ska köpa glukosamin.

Doktorn
2007-03-16, 10:13
Ja, jo. Går man på 703 andra mediciner kanske man ska passa sig för att tillföra något nytt. Men de flesta människor går förhoppningsvis inte på en massa mediciner. Och då är risken för interaktioner mindre.

Det räcker att man går på en medicin ;) Och med tanke på hur t ex naturläkemedel marknadsförs så är det inte konstigt att folk inte tänker efter vilka konsekvenser det kan få. Det finns naturläkemedel som t ex perikum som nästan påverkar metabolismen av alla läkemedel. Perikum marknadsförs som något som man bara kan ta om man sover lite dårligt, eller känne sig lite trött och hängig så det är något folk lätt tar utan att tänka på.

Jag håller fast vid att om man ska ta något så ska det vara välgenomtänkt, indicerat och kollat upp vad det är för något man tar...

Doktorn
2007-03-16, 10:15
Om det har kända interaktioner kan man själv ta reda på på fass.se.
I fallet Glukosamin så listas två interaktioner som påträffats i in vitro experiment och dess kliniska betydelse är ej fastställd.
Interaktionerna är knappast heller aktuella här då det gäller två stycken cytostatika.

Står naturläkemedel med? Iaf inte på internet väl? Har inte pappersversionen stående, men det finns väl ett avsnitt i den men tror inte interaktioner står med?

Pox
2007-03-16, 11:36
Står naturläkemedel med? Iaf inte på internet väl? Har inte pappersversionen stående, men det finns väl ett avsnitt i den men tror inte interaktioner står med?

Nej naturläkemedel står ej med i FASS,
men flera glukosamin-preparat (exvis Artrox) är klassade som läkemedel och finns därför med i FASS.

Doktorn
2007-03-16, 16:09
Nej naturläkemedel står ej med i FASS,
men flera glukosamin-preparat (exvis Artrox) är klassade som läkemedel och finns därför med i FASS.

Finns det inte ett avsnitt (ett par sidor) där de skriver om några vanliga naturläkemedel (ginko biloba, omega-3 etc)? Som sagt har inte pappversionen stående bredvid mig här så kan inte kolla, men har för mig det finns! Men står inte så mycket om det...

Fatality
2007-03-16, 16:24
Det hjälper bra mot min mammas reumatism. Det är väl inte direkt farligt så du kan ju testa.

Även för min mamma fungerar dom bra. Skulle rekomendera att ta 2-3st 625mg om dagen, effekten kommer efter nån vecka,

Pox
2007-03-16, 16:31
Finns det inte ett avsnitt (ett par sidor) där de skriver om några vanliga naturläkemedel (ginko biloba, omega-3 etc)? Som sagt har inte pappversionen stående bredvid mig här så kan inte kolla, men har för mig det finns! Men står inte så mycket om det...

Mycket möjligt det finns lite kortare texter om naturläkemedel i sista delarna av FASS, har inte heller pappersvarianten på plats där jag är nu.
Men det finns iaf inte naturläkemedel bland de vanliga produkttexterna för läkemedel.

Doktorn
2007-03-17, 16:18
Mycket möjligt det finns lite kortare texter om naturläkemedel i sista delarna av FASS, har inte heller pappersvarianten på plats där jag är nu.
Men det finns iaf inte naturläkemedel bland de vanliga produkttexterna för läkemedel.

Läste precis att nu ska FASS till läkare inte innehålla avsnitten om farmakinetik/dynamik!! De får en light version, 650 sidor kortare än förra årets version...

Pox
2007-03-17, 16:42
Läkarna är nog dåliga på farmaci och läkemedel som det är, men kanske därför de tar bort det då de inte tar sig tid för det ändå. :)

Doktorn
2007-03-17, 17:46
Läkarna är nog dåliga på farmaci och läkemedel som det är, men kanske därför de tar bort det då de inte tar sig tid för det ändå. :)

Njaa det är väl lite fel att säga...
Läkemedelsindustriföreningen räknar med kritik från läkarna men säger samtidigt att fulla versionen finns på internet...hehe... ;)

Pox
2007-03-17, 20:06
Njaa det är väl lite fel att säga...
Läkemedelsindustriföreningen räknar med kritik från läkarna men säger samtidigt att fulla versionen finns på internet...hehe... ;)

Precis, jag har pappersvarianten också men gångerna man slagit i den går ju räkna på en hand,
däremot finns det gånger då internet inte är speciellt tillgängligt av olika skäl.