handdator

Visa fullständig version : Angående Kcal Räknare


Militären
2007-03-11, 19:00
Tjenare!
Eftersom det finns hur många olika kcal räknare som helst så tänkte jag att man kanske kunde samla dem alla i en tråd.

Vilka kcal förbrännings program/hemsida använder ni? Eller ni kanske gör det för hand`?
Vilka Kcal i maten Program/hemsida använder ni? Eller ni kanske gör det för hand?

Posta gärna varför ni använder programmet eller hur ni gör så att folk lättare kan hitta vad de söker

Raggis
2007-03-11, 20:30
Använder mig endast utav Harris-Benedict ekvationen.

z_bumbi
2007-03-11, 20:33
Posta gärna varför ni använder programmet eller hur ni gör så att folk lättare kan hitta vad de söker

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

www.slv.se eller snarare http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Läser på förpackningarna

Nu har jag bara kollat under en kort period för en skoluppgift (där vi har en annan programvara) men skulle jag kolla regelbundet skulle det ovan räcka väldigt långt, vitaminer/mineraler får jag i mig tillräckligt av utan att räkna efter så noga.
Jag använder inget som helst program för att räkna ut hur mycket jag borde göra av med för har man kalorimängderna man äter så är det bara att väga sig för att se vad man förbrukar.

LadyInsane
2007-03-11, 21:02
Jag har förrut provat på Hälsovakten men jag tror bestämt att flera av uträkningarna kan vara fel. Speciellt gällande hur mycket man bränner vid olika sorters motion. Detta kan variera i en oändlighet gällande olika personer.

Idag räknade jag ut kcal för första gången för hand. Detta var väldigt enkelt, inte alls mer ansträngande än att skriva in i ett dataprogram. Dessutom känns det mer exakt.

Fartman
2007-03-12, 01:41
Det enda programmet jag använt mig av och litar på är Formfixaren (som cjs här på brädan kodat ihop). Och detta använde jag bara till att räkna kcal, detta då livsmedelslistan i programmet stämde helt överens med slvs lista.

Eddie Vedder
2007-03-12, 06:23
www.calcounter.se tycker jag är en mycket bra sida om man vil hålla koll. Innehåller alla livsmedel i SLV:s databas, man kan lägga in sina egna matvaror, Kolla hur stor procentandel man fått i sej av kcalmängden man vill uppnå (även vitaminer och mineraler men det bryr iaf inte jag mej om för det varierar för mycket i praktiken) och föra individuell statistik.

machine gun
2007-03-12, 16:36
Dietist XP.

Squirrel
2007-03-12, 17:08
Använder fitday.com då och då, som calcounter.se men amerikansk. Mycket bra "reports" med diagram över vikt och liknande, och räknar ut snittet på hur mycket vitaminer och liknande du får i dig per dag.