handdator

Visa fullständig version : Apocalypto realistisk?


LuThe
2007-03-11, 17:54
För er som har sett Mel Gibsons nya film. Jag tycker filmen var aningen för råå men den var bra till sin helhet.

Tänker mest på sista halvan av filmen nu, är det möjligt att springa i drygt 2 dagar sådär när han blir jagad? Efter att ha fått en pil i sig och inte äta något. För jag antar att dom inte fick mat när dom forslades till Aztecstaden.

Sen så i början när Aztecerna anfaller så verkar dom kunna kasta varandra flera meter, var man så stark på den tiden? Hur länge sen var det?

Minns att Arne gick visade en del olika bicepsfästen från olika tidsepoker och då var en man som levde för flera hundra år sedan mkt mkt starkare än oss idag :) så de kasnke ligger någonting i det.

Lexidos
2007-03-11, 19:05
man måste nog vara sjukt vältränad för att klara av det. En polare som läser mängder med militär böcker hade läst om en kille, Chris Ryan(?) (minns inte om det var han eller ej) som hade varit på uppdrag i Lybien eller nåt liknande.
Det hade tydligen gått fel som f-n där o han var den enda som inte blev tillfånga tagen. Han hade då sprungit genom en öken på 2 dagar eller så. Kommer ej ihåg hur långt men långt var det.

Sorry att jag är så vimsig med detaljerna, ska deffinitivt kolla upp det mer. Men jag kommer ihåg att jag oxå läste det o tänkte "WOW" det är deffintivt det mest imponerande jag hört.

Tror man kan pressa sig till max om man har 12 pers med höftskynken o spjut som jagar en. Men för eller senare måste man ju dö av överanstängning.

z_bumbi
2007-03-11, 19:23
Det är en film..

Det finns en tävling där deltagarna springer tvärs över Australien, de som vinner brukar sova några timmar per natt i genomsnitt men vissa kan springa två dygn i rad utan att sova. Däremot har de följebilar med mat och vatten..

man måste nog vara sjukt vältränad för att klara av det. En polare som läser mängder med militär böcker hade läst om en kille, Chris Ryan(?) (minns inte om det var han eller ej) som hade varit på uppdrag i Lybien eller nåt liknande.
Det hade tydligen gått fel som f-n där o han var den enda som inte blev tillfånga tagen. Han hade då sprungit genom en öken på 2 dagar eller så. Kommer ej ihåg hur långt men långt var det.

Irak

7 dagar

Han gick

Boken är i mycket överdriven.

Gpajpen
2007-03-11, 19:23
men vadå, film har alltid varit film? eller var det meningen att den skulle vara ultrarealistisk?

Lexidos
2007-03-11, 19:27
Det är en film..

Det finns en tävling där deltagarna springer tvärs över Australien, de som vinner brukar sova några timmar per natt i genomsnitt men vissa kan springa två dygn i rad utan att sova. Däremot har de följebilar med mat och vatten..



Irak

7 dagar

Han gick

Boken är i mycket överdriven.

Ja då är det ju en grym skillnad ifrån boken. Inte lika imponerande men ändå imponerande :)

Jax
2007-03-11, 20:02
Ja då är det ju en grym skillnad ifrån boken. Inte lika imponerande men ändå imponerande :)
Nä det är ingen skillnad från boken, det är nämligen det Bumbi skrev som står i boken. Och Chris Ryan (inte hans riktiga namn) är en mycket vältränad person, eller var åtminstonde under den patrullen (som hette Bravo 2-0 om du nu vill veta mer. Finns andra böcker om den också). Han sprang bland annat marathon och han hade som tanke att han skulle kunna springa ut ur öknen på två dar om det sket sig. Sket sig gjorde det men han kunde inte springa som han hade tänkt.

Sen finns det som Bumbi föreslog betydligt bättre säkra jämförelser att göra. Finns många ultralopp där löpare exempelvis springer så långt de kan på 24 timmar. Däremot har de inte pilar i sig, men film är som sagt film.

Timmi
2007-03-11, 20:42
Inte för att vara den men nu är jag det iaf. Bravo Två Noll, skriven av Andy McNab, inte Chris Ryan. De ingick i samma patrull som blev compromised (vfn heter det på svenska?) i Irak under första gulfkriget. Bravo Två Noll handlar till största delen om hur Andy och de andra i gruppen (på 8 pers) sitter i POW-läger och förhörs. De vet (enligt boken) inte om att Chris lyckats undgå upptäckt och är på flykt.

Chris Ryan har sen skrivit en bok om sin egen flykt, som heter Den ende som kom undan.

Olika böcker, olika perspektiv på det hela, sanningshalt kan väl ifrågasättas i båda men McNabs bok är jävligt bra skriven enligt mig.

Nitrometan
2007-03-11, 20:55
Mmmm, Andy McNab är den bättre författaren.

Jag läste dem efter varandra. Först "Bravo Två Noll", sen "Den ende som kom undan". Roligt att se de olika versionerna/synpunkterna.

Jax
2007-03-11, 21:18
Inte för att vara den men nu är jag det iaf. Bravo Två Noll, skriven av Andy McNab, inte Chris Ryan.
Jo men patrullen heter Bravo 2-0. Skrev ju att det fanns andra böcker om patrullen också. Andys bok är den mest kända.

Timmi
2007-03-11, 21:20
Ah, missade syftningen i ditt inlägg, du har såklart helt rätt i det.

Lexidos
2007-03-11, 21:49
Får en ju att fundera på hur mr Chris har tränat i sina dagar. SAS ska ju vara något alldeles i hästväg.
Gick nyligen ett program om några som skulle gå med i främlingslegionen, så ju så där roligt ut...

debbe
2007-03-11, 23:11
ryssarnas specialförband är ganska vasst också :)

ROMPE
2007-03-12, 00:03
Det är just det dom är gjorda för, springa och jaga

Nitrometan
2007-03-12, 08:16
Får en ju att fundera på hur mr Chris har tränat i sina dagar. SAS ska ju vara något alldeles i hästväg.
Gick nyligen ett program om några som skulle gå med i främlingslegionen, så ju så där roligt ut...
SAS har ett roligt prov i Wales. De har ju givetvis flera olika antagningsprover och tester (i olika miljöer och med olika förutsättningar). Där de ska vandra runt mellan ett antal bergstoppar i ett jobbigt område... Kondis, vandra, bära, gömma sig är deras bizniz.

Lexidos
2007-03-12, 08:28
SAS har ett roligt prov i Wales. De har ju givetvis flera olika antagningsprover och tester (i olika miljöer och med olika förutsättningar). Där de ska vandra runt mellan ett antal bergstoppar i ett jobbigt område... Kondis, vandra, bära, gömma sig är deras bizniz.

Något självdestruktivt inom mig känner att man ändå skulle vilja testa ett sånt där uttagningsprov, bara för att :)

Nitrometan
2007-03-12, 08:44
Något självdestruktivt inom mig känner att man ändå skulle vilja testa ett sånt där uttagningsprov, bara för att :)
Du kan ju resa hit och testa. Brecon Beacons i Wales.

http://www.breconbeacons.org/

http://www.mountains-snowandrock.org.uk/Wales/breconbeacons.php

Lexidos
2007-03-12, 09:19
Du kan ju resa hit och testa. Brecon Beacons i Wales.

http://www.breconbeacons.org/

http://www.mountains-snowandrock.org.uk/Wales/breconbeacons.php

Hehe ska du med? :)

LuThe
2007-03-12, 22:51
för att återgå till diskussionen om filmen så förstår jag att den är ngt överdriven för att fånga mera intresse men jag tror ändå nånstans att deras liv kunnat se ut sådär på den tiden. dom var tvugna att kunna löpa sådär för att överleva.

en annan häftig grej är att dom springer helt barfota genom djungeln och gruset som i forsen.. tänk om man ändå hade levt som sina förfäder med allt de innebar och inte gick omkring och patrullerade i ett par sprillans Nike-skor *whistle*

Lasse Kongo
2007-03-19, 21:56
Skiter i om den är realistisk eller inte, seriöst, kollar ni på film för att de skall vara realistiska? Börja checka in dokumentärer isåfall.

Tyckte filmen var sjukt bra, hyffsat trippat slut :smash: *gah!*