handdator

Visa fullständig version : Plötsligt problem med ena sidan av ryggen.


Mantus
2007-03-11, 14:32
Igår när jag körde marklyft lyckades jag med konststycket att få min ena dragrem att brista när jag skulle räta ut, vilket resulterade i ett fett blåmärke på ena knät när 150kg skivstång strök emot det(tur att jag hann få undan det i tid annars hade det varit betydligt värre) samt att det när jag följde med vikten ned slog till i min högra rygghalva. Kändes inte så mycket just då men efter några minuter så började ryggen krampa och det blev omöjligt att vända sig om och titta över axeln på den sida där det slog till. Jag har fått en sådan här smärta en gång förut när jag höll på att tappa en diskmaskin vid en flytt och var tvungen att böja på ryggen och greppa tag i den. Samma smärta i samma rygghalva, den gången kunde jag inte gå normalt på tre dagar.
Symptomen som de swer ut nu är att jag inte kan röra överkroppen i sidled, inte ligga på sidan eller rulla runt utan smärta. Måste sitta i speciella ställningar för att inte få ont samt måste ställa mig upp och gå omkring med jämna mellanrum för att stretcha ut ryggen. Vidare så är min högra rygghalva svullen ungeför i höjd med naveln och upp mot en bit över mitten av ryggen. Och det känns som om en kniv vrids in sidan på mig när jag vrider mig. Har även problem med att dra djupa andetag och min rygg knakar lite när jag byter position(något som inte förekommer ofta annars).

Jag funderar på om det är någon slags sträckning eller dylikt? Några funderingar på vad det kan vara? Jag har ordinerat mig själv mycket sängvila och måttlig stretching av ryggen för att den inte skall krampa ihop för mycket. Är det rätt tillvägagångssätt?

Guddi
2007-03-11, 16:35
Rätt tillvägagångsätt hade varit att gå till en läkare och låta honom/henne titta på din rygg. Ryggen är inget som man ska chansa med...

Mantus
2007-03-11, 21:15
Rätt tillvägagångsätt hade varit att gå till en läkare och låta honom/henne titta på din rygg. Ryggen är inget som man ska chansa med...


Det var väl snarare det att jag haft en likartad skada för något år sedan med ett liknande tillvägagångssätt och med liknande symptom som blev bättre efter ett par dagar. Fick även utlåtandet av min styvmamma att det antagligen bara var ett mindre fel (hon är sjukgymnast, sjukgymnaster är kanske inte de bästa på ryggskador vad vet jag men det lugnade ner mig iaf.)
Svullnaden har nu gått ned och ryggen smärtar inte lika mycket och krampar inte ihop. Men har dock märkt att jag får lite ont i höger skinka. En nerv som är i kläm kanske?:confused: Känns det inte bättre imorgon så får jag väl pallra mig till läkaren.

Skablistor
2007-03-11, 21:17
Jag lider med dig Mantus!

Mantus
2007-03-11, 23:51
Jag lider med dig Mantus!

Haha ingen fara, om det är som jag tror så kommer jag snart vara på benen igen, men innan dess så skall jag skriva ett särdeles argt brev till dragremstillverkaren*grr27* .

Mantus
2007-03-12, 02:41
Nu sträcker det mest i ryggen, kan vända mig om en bit utan smärta och kan sitta upp utan problem och utan att ha ont. Har fortfarande lite illningar i skinkan men jag undrar om det är tillförligt till skadan eftersom jag har fått det i båda skinkorna nu. Känns som triggerpunkter eller dylikt, kanske någon nerv i kläm eller så har jag legat konstigt nu när jag inte kunnat sova i de positioner jag vill sova i.