handdator

Visa fullständig version : musarm, göra vad?


krilleh
2007-03-10, 17:19
Tror jag fått såkallad musarm. Det gör ont i axeln när jag tar upp den 90grader eller mer och när jag släpper ner den snabbt. Även när jag släpper vikter, och de känns ganska obehagligt när jag tränar axlarna.

Så är detta någonting man ska gå till sjukhus för? Eller finns det något bra sätt att bota på? Typ strechningar?

Tror jag ska lägga ner med axelövningarna tills de har gått bort men frågan är om jag ska fortsätta träna bröst osv som också tar på axlarna.

Musarm får man väl när man sitter vid datorn mycket. Kommer det hjälpa att fixa armstöd till stolen tro?

Tolkia
2007-03-10, 17:22
Jag hade god hjälp av stretching och massage när jag hade datorrelaterade axelproblem. Viktigast, om du inte bara skall få en "rundgång" är att du tar reda på varför problemen uppkommer och gör något åt det - t.ex. inte sitter lika långa perioder i sträck framför datorn; upp och rör på dig mellan varven.

krilleh
2007-03-10, 17:25
Jag hade god hjälp av stretching och massage när jag hade datorrelaterade axelproblem. Viktigast, om du inte bara skall få en "rundgång" är att du tar reda på varför problemen uppkommer och gör något åt det - t.ex. inte sitter lika långa perioder i sträck framför datorn; upp och rör på dig mellan varven.

Tror du armstöd hjälper? Efter hur lång tid lär man resa på sig och röra armarna? Finns de inge guide om sånt här :D

Snake
2007-03-10, 17:27
En till som är bannad från Google?

http://www.musarm.org/index2.htm
http://www.musarm.se/

etc

Tolkia
2007-03-10, 18:30
Tror du armstöd hjälper? Efter hur lång tid lär man resa på sig och röra armarna? Finns de inge guide om sånt här :D
Armstöd hjälper säkert lite - såtillvida att du kan sitta en timme till innan du får ont. Ungefär som värktabletter, alltså (vilket var den mindre lämpliga metod jag använde till att börja med). Info, exempel på pausgymnastik etc, finns i MÄNGDER på nätet.

Ett hjälpmedel jag faktiskt kan rekommendera är MouseTrapper; det gör mycket att slippa sitta med armen ut från kroppen hela tiden.

krilleh
2007-03-10, 18:44
Armstöd hjälper säkert lite - såtillvida att du kan sitta en timme till innan du får ont. Ungefär som värktabletter, alltså (vilket var den mindre lämpliga metod jag använde till att börja med). Info, exempel på pausgymnastik etc, finns i MÄNGDER på nätet.

Ett hjälpmedel jag faktiskt kan rekommendera är MouseTrapper; det gör mycket att slippa sitta med armen ut från kroppen hela tiden.

Grejen e den att de gör typ bara ont när jag tränar då jag belastar axeln. Sen om jag reser den kan de göra ont ibland, men då är det oftast isamband med styrketräningen eller timmarna efter. Ska nog låta bli axelövningar och ta pauser från datorn oftare. Tack för tipsen