handdator

Visa fullständig version : Träning med inriktningen: styrka


Jonny_88
2007-03-10, 16:12
Tjena.

Startar en träningsjournal för det kan vara bra för mig att se mina alla pass. Och kul för er att läsa om hur jag tränar. Tränar främst för att bli stark. Och jag kan tänka mig att tävla i framtiden men jag vill inte träna med utrustning med undantag för bälte ( Närmaste klubb är ASK i Eskilstuna, bor nära Strängnäs ).

Född: 30 januari 88
Längd: Någon mm under 174 cm
Morgonvikt: ca 77kg
BF: Tillräckligt låg för 8 pack ( Har ändå lite fett på kroppen. Vill inte bli fet. )
Utrusning: Styrkelyftsbälte från wahlanders, Måste skaffa skor för knäböjen..
Tillskott: Esapro, kreatin, maltodextrin har även vassle ( köpt innan esapro ) en omega 3 burk fick jag av en kompis.
Muskler bäst volymmässigt: Ryggen och brösten. Nöjd med storleken på bröstet.

PB (Allt utan utrusning om det inte står något annat):

Knäböj ATG: 130kg * 2 29 jan 2007 Har lagt av med ATG just nu en period då jag har fått en inflamation i vaderna, men det är kanske bra nu så jag börjar med det också snart.

Knäböj: 150kg * 1 * 3 ( djupare än godkänt på andra setet) 6 mars 2007 Inte många pass jag kört SL djup på böjen utan började då jag fick inflamationen. Så jag är påväg uppåt här.

Bänkpress:
110kg * 3 Körde bara hantelpress två veckor före det resulterade i ökning 20 dec 06
120kg * 1 * 2 Sega pressar
Bänken har gått nedåt nu pga ensidig träning ( Bänkpress, Utlåsningar tunga för det mesta ). Så nu har jag bröjat om och räknar med att slå nytt rekord snart. Och tekninken är usel nu jobbar på det.

Jag har testat frivändningar ( Från golvet, tror det heter så):
90kg * 1 * 3 29 nov 2006

Marklyft sumo:
190kg * 4 26 jan 07
200kg * 1 Lätt, jag kan dra mer, har gjort 2 singlar på samma vikt ( Lite innan PB på 190kg ) 2 mars 07
Greppet klarar 170kg, överhandsfattning.

Skivstångsrodd:
130kg * 3 med fusk 19 jan 07
Här brukar jag fuska lite med baksida ben som ändå ska tränas samma dag.. Blir explosivt

Skivstångrodd på upphöning ( Stången sänkes under fötterna, strikt ):
90kg * rätt så många för någon månads sen

Hantelrodd:
60kg * 20 på både höger och vänster ökning med 4 reps från förra gången 16 ferbruari 07
Finns inte tyngre hantlar målet är att dra 30 gånger.

Hantelpress för axlar sittandes utan ryggstöd:
32kg * 4 armarna utåt 15 jan 07


Hopp på däck:
7däck(vanliga) tror det blir 125cm men inte säker 27 dec 06
Inte kört efter det pga vaderna..


Konditionsträning har tränats i form av intervallträning... Men ingen nu pga vaderna.

Jonny_88
2007-03-10, 16:26
Glömde också säga att underarmarna och biceps ligger bra till volymmässigt ( och styrke ).

Fredagspasset kan jag skriva upp:

Knäböj:
Uppvärmning till 130kg
130kg * 1 * 15 Vikt som jag borde klara 5 eller 6 gånger enligt styrkelyft.com
Tänkte köra 10 set men blev 15. Kördes för explosiviteten ( I början iaf men hade inga problem i slutet heller ), tekniken och styrkan. Körde lite lätta hantellyft åt sidan emellan för återhämtningen.

Ett set mage.

Sen lite lårcurl på det
Några uppvärmningsset.
50kg * kanske fem, har gjort 10 tror jag förut, de var lätta.

Hade problem med att gå efter det här passet, gjorde specielt ont i droppen på vänsterbenet. Men idag är det ingen fara. Lite träningsvärk bara såg till att äta ordentlig efter passet.

Jonny_88
2007-03-12, 23:34
Lite lätta övningar idag för överkroppen, inget att nämna. Min handled mår inte så bra kan inte köra tyngre då förutom i ben och i vissa andra övningar.
Hade en vilovecka förut och hade bara kört lite lätta pass efter det för bröst och axlar. Sen när jag skulle köra ett lite tyngre pass så fick jag ont i handlederna efter passet från bänkpress och militärpress, kändes som en liten inflamation. Men det är nästan borta och räknar med att kunna köra hårt med ryggen senare i veckan.

Jonny_88
2007-04-10, 17:00
Jag har inte skrivit så mycket för att handleden är fortfarande lite dålig, så jag kan inte träna precis allting, så jag kör de övningar det inte gör ont i. Då är det inte så kul att skriva upp. Jag tränar på ett lite nytt sätt nuförtiden; jag lyft stockar och sådant här hemma (Arebete kombinerat med träning) och tränar såklart på gym också.

Veckan innan passet nedanför hade jag kört så här, lite detaljerat av saker som kan påverka och träning såklart, har inte brytt mig om saker som vila 48 timmarsregeln, maten och sådant utan bara kört på:

Fredagen: Körde jag hela kroppen på gymmet för ryggen blev inte så jätte tunga skivstångsrodd men explosiva.
Lördag: Burit stockar med mera.
Söndag: Burit stockar med mera.
Måndag: Tror det blev pullovers i gymmet, upp till 1 hantel under 42kg tror det var 37kg det blev högreps, läst den där tråden om bröstkorgsförstorning och om inte annat så är det en välldigt bra övning, har b l a fått bra muskler på magen vid revbenen. Helt manglad i ryggen.
Tisdag: Vila
Onsdag: Burit stockar. Ryggen har fått återhämta sig lite. Samt värmt kulorna i ett hett bad (Alltså badat badkar), borde inte vara så bra för dem men det var bra för avslappningen.
Torsdag: Pullovers, Tyngre än i måndags gjorde 3 på 42kgs hantel. Tror jag kan göra fler, inte så bra tryck.
Fredag: Se nedanför.

Sen har jag cyklat 4 km på morgon och 4 km på dagen för att ta mig till busshållplatsen för att komma både till skolan och hem. Det började jag en vecka innan fredag 30 mars. 4 km har tagit för mig ca 10-15 min, lite snabbare när jag ska hinna med bussen på mornarna även om jag inte hade behövat cykla så snabbt så har det blivit så.

30 Mars 07 Fredag
Kaffe 2 stora koppar ( 4 på skalan i bryggaren ) varje morgon en veckan innan men inte idag. Men däremot hade jag jag cycklat på morgonen ( Kanske hade gått ännu bättre om jag inte cycklat var t o m extra bråttom ) och man kände av lite värk i benen. Hade inte kört marklyft sen fredagen innan sportlovet. Motivationen var på topp denna dagen.

Marklyft:
Vet inte men jag tror det blev något set mer uppvärmning på de lägre vikterna.
60kg
100kg
140kg Sumo
180kg Sumo, försökte med överhansfattning men greppet släppte halvägs tog då snabbt nytt grepp och drog upp en explosiv etta.
200kg * 6 Sumo. Jävligt nära 7 som hade gått om inte greppet släppt, så nära att man nästan kan räkna den. PB

Efter det fundera jag på om jag ska fortsätta med marklyft eller inte. Om jag skulle prova på tyngre vikter eller inte. Det blev inte tyngre för att inte riskera att misslyckas och för att jag lyckats ta ut mig redan så jag sparade mig, får testa det snart i framtiden istället.

Efter det blev det inte så mycket mer. Det blev iaf lite hantelyft åt sidan av vad jag minns.

Även om jag inte lyft mer än 1 på 200 tidigare så har jag haft kraft nog att lyfta minst 2-3 på den vikten tidigare, tänkte att jag skulle göra 2 men blev förvånad över hur lätt det gick.. Greppet satte stopp, måste börja köra mer grepp men det går inte då min handled inte är bra ännu.

Saker som inverkat på rekordet (Lite analys och teorier):
* Hög motiovation.
* Blivit uttåligare av cyklingen och att lyft stockar > tränat bland annat mer uttålighet som jag inte brukar göra så mkt.
* Vilat helt från att köra marklyft i 3 eller 4 veckor.
* Hög frekvent träning. > Tränat nervsystemet.
* Varierad träning.
* Mått välldigt bra annars rent allmänt.

Nu senaste dagarna från onsdag har jag inte tränat ( Hade inga byxor på torsdag men sparkade ändå lite fotboll (Pricken) och gjorde 14 chins ), förutom lyft lite lätt igår samt blev helt groggy av att cykla i 3-4min. Motivationen har inte varit på topp nu, har varit en liten slöhög speciellt de sista dagarna nu ( Pga: Handleden och att jag nästan bara varit hemma och segat ). Men nu ska jag ut och träna det jag kan, blev mer motiverad av att skriva detta.:thumbup: