handdator

Visa fullständig version : Taket rasade in på gymmet!


Jompan
2007-03-10, 15:46
Vet knappt vad jag ska säga. Kan knappt tänka. För drygt en timme sedan rasade taket in på mitt gym. Det är så ofattbart. Hjärnan funkar inte längre... bara hyperventilerar och gråter... hur kan nått sånt hända? Alla bara flydde i panik. Alla hann undan vad jag vet. Så man får väl vara glad för det. Sånt som får en att få perspektiv på tillvaron. Vet inte vad jag skriva, men kände bara att göra någonting för att få igång hjärnan igen. Har aldrig känt mig så tom i tankarna, samtidigt som när jag nu skriver så håller jag borta tankarna som tränger sig på.

Timme
2007-03-10, 15:47
vad sjutton? Skadade någon sig?

Jompan
2007-03-10, 15:51
vad sjutton? Skadade någon sig?

Nej, inte vad jag vet. Jag själv var inte i den delen som rasade in. Var i spinningsalen på andra våningen, men kunde se ner genom fönstret när alla flydde i panik. Pratade med ägaren till gymmet, o hon trodde alla hade hunnit undan när taket gav vika. Kan inte fatta...

Empe
2007-03-10, 15:53
Illa det där, hoppas ingen skadade sig.

Jompan
2007-03-10, 15:54
Så himla ofattbart att nått sådant ska kunna hända. Den del som jag kunde se rasade in som värst var den del där barnpassningen sker. Hoppas verkligen att de hann få ut ungarna.

Jorgen
2007-03-10, 15:54
Vilket gym?

Robbin
2007-03-10, 15:55
Vad fanns på taket till gymmet? Om det var vikter och maskiner där uppe så kan det inte varit kul att hamna under. Inte annars heller men.. Tur att alla han undan.

Jompan
2007-03-10, 15:58
Studio S i Hjärup (Jakriborg)

Maskinerna var på nedre våningen som tur var. Ligger begravda under bråtet nu.

Kan bara tacka gudarna att det inte var taket, som var mitt golv som rasade ner, då hade folk skadat sig ordentligt

Jompan
2007-03-10, 16:03
Kan inte sluta skaka och frysa. Måste nog in i duschen och få upp värmen. Tack för allt stöd! Det hjälper att få prata av sig. Inge kul när man inte har nån hemma att prata av sig med. Återkommer med mer info senare.

Jorgen
2007-03-10, 16:03
Tur att alla klarade sig. Kunde gått hur illa som helst.

Bonnie
2007-03-10, 16:05
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69295630_3213__,00.html
Tak rasade in i lokal i Hjärup
Innertaket på lokal på Tösagatan i Hjärup rasade in strax efter klockan 15 på lördagen. Enligt de första uppgifterna från polisen har ingen människa skadats. Orsaken till raset tros vara en vattenskada på våningen ovanför gymet.

Einar
2007-03-10, 16:15
Det gymmet hade jag tänkt börja på. Uppdatera oss gärna med info Jompan

hobbitar
2007-03-10, 16:21
Det var tur att ingen blev skadad (vad dom vet än så länge). Kunde ju lika gärna slutat i katastrof.

NisseEriksson
2007-03-10, 16:23
Vattenskada var det första jag kom att tänka på, mitt lokala gyms tak blev nämligen av någon anledning vattenskadats men det upptäcktes i god tid.

Cerberus
2007-03-10, 16:24
phew, tur att alla klarade sig! kunde gått riktigt illa..

Lexidos
2007-03-10, 16:26
Usch men vilken tur i oturen att ingen blev skadad. Kunde lika gärna slutat som en enorm katastrof.

Jaws
2007-03-10, 16:36
Med min tur så hade jag hamnat under bråtet.

Skönt att det inte var några ungar där, hur stor del av taket rasade?

Jompan
2007-03-10, 17:02
Med min tur så hade jag hamnat under bråtet.

Skönt att det inte var några ungar där, hur stor del av taket rasade?

Vad jag kunde se, så rasade hela innertaket över gymmet in! Omklädningsrummet var intakt så vitt jag vet. strömmen gick så man kunde inte se något inne i omkädningsrummet, men vi hade nog inte fått gå in där om det inte trodde det var säkert... hur man nu kunnat veta det i det läget. Polisen hade inte kommit när jag gick in... antar att man inte skulle fått gå in om de varit där då.

Ungar var det där, men tror alla hann ut i tid... Flesta hade börjat se när taket bågnade, och hörde väl säkert att nått var fel, så då sprang alla ut.

Jorgen
2007-03-10, 17:04
Vad var det för typ av tak?

mathor
2007-03-10, 17:04
Vad bra att du inte dog! Tak gör ont att få i huvudet.

Jompan
2007-03-10, 17:07
Vad var det för typ av tak?

Jag vet inte riktigt. Såg dock att en del maskiner fått sig sina törnar. Det verkade dock som att en del maskiner även tog den största smällen, för taket låg mer eller mindre över maskinerna, fast maskinerna är väl ganska tåliga kan man tänka.

Jompan
2007-03-10, 17:12
Vad bra att du inte dog! Tak gör ont att få i huvudet.

Jag är så glad att ingen skadades, vad jag vet än, men tror inte att nån gjorde det. Hade jag haft otur hade jag inte fått taket i huvudet, eftersom jag var på övervåningen, utan jag hade ju trillat ner i stället, ett fall på 2,5-3m, är jag däremot glad att jag slapp. :)

Börjar kännas bättre i huvudet och kroppen nu. Ringt både hem och till alla möjliga för att prata av mig, och det hjälper att veta att jorden snurrar på som vanligt ändå.

Kwon
2007-03-10, 17:13
Holy shit!

Fan vad glad jag är att ingen skadade sig!

Pingu
2007-03-10, 18:31
Skönt att det verkar ha gått bra

ahz
2007-03-10, 20:36
http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article223682.ece

Där finns det film på det hela, inte konstigt att du är skärrad!

Kwon
2007-03-10, 20:51
God damn!

Jäkla tur ingen blev skadad, fy fasiken
http://sydsvenskan.se/multimedia/archive/00067/StudioS_hja_rup_67943a.wmv

Stoltz
2007-03-10, 21:21
Väldigt skönt att höra att ingen skadades!

Jompan
2007-03-10, 22:54
Herregud alltså! Sett på filmen som ni länkat till. Glad att jag slapp se de live...

Svårt att få bort bilderna ur huvudet, det går på repeat liksom tankarna.

Tack för allt stöd! Ni är underbara!

Jompan
2007-03-10, 23:05
Det gymmet hade jag tänkt börja på. Uppdatera oss gärna med info Jompan

Ja, det är ett mycket trevligt gym. Det var iallfall väldigt fräscht med massor av maskiner och en hel del fria vikter. Personalen är guld värda. Underbara instuktörer.

På deras hemsida kunde man bara läsa att det fått lite problem med konstruktionen i gymmet och därför skulle de hålla stängt imorgon och hoppas på att kunna komma igång igen så snart som möjligt.

Hemsidan om du inte redan kollat in den är:

www.spinostep.com

jokkan
2007-03-11, 00:52
Verkar vara ett jävla fint gym iallafall, spa och massa shit :D Hoppas det kommer igång igen asap!

Metal_boy_
2007-03-11, 00:57
Fan vad träligt :/ Bra att ingen kom till skada iaf!

Jense
2007-03-11, 01:16
tur det inta rasade ut.

Nä men bra att det rasade, kanske dom anstället snickare som inte bygger med tummen mitt i handen denna runda..

Sadde
2007-03-11, 01:18
Fysatan va tur att ingen tränade i just det området just då.

skaparn
2007-03-11, 08:03
Bra film, han var snabb på att få upp mobilkameran och ställa sig på första parkett.

Jompan
2007-03-11, 08:54
tur det inta rasade ut.

Nä men bra att det rasade, kanske dom anstället snickare som inte bygger med tummen mitt i handen denna runda..

Ja! Jag pratade med en kvinna precis efter kollapsen (både taket och min kollaps). Jag sa att "jag kan bara inte fatta det, man blir så himla chockad!" varpå hon svarar i väldigt lugn och helt oberörd ton "Jag är inte chockad!" Undrade först om jag mött den mest okänsliga person i världen eftersom hon kunder reagera så, så jag var ju tvungen att höra efter varför hon inte var chockad av att något sådant. Hon svarade då "Jag betvivlar starkt att de bröder som skötte bygget verkligen är så himla kompetenta, jag tror stället är ett svartbygge". Vet inte hur mycket sanning det är i det påståendet, men man börjat ju undra när något sådant kan hända.

Jompan
2007-03-11, 09:07
Bra film, han var snabb på att få upp mobilkameran och ställa sig på första parkett.

Ja, efter att sett filmen nu så har jag fått en liten bättre uppfattning om när saker och ting verkligen hände. Igår, och fortfarande idag, måste jag säga att tidsperspektivet på händelsen är väldigt suddig. Från det att jag började köra spinning till att taket rasa, hann jag göra så himla mycket. Jag tyckte det var mer eller mindre en evighet när jag var där på plats, undrade hur fasiken det kunde ta så lång tid för polis och brandkår och ambulans var på plats. Jag tyckte jag var kvar ganska länge där. Sedan tog ju cykelturen hem i min hjärna minst 1h, fast det på sin höjd tog 25min knappt det.
Det var först när jag var hemma som jag insåg att från det taket rasade till att jag var hemma så hade det inte gått mer än 30-45 min, fast i min värld så kändes det som MYCKET längre.

Filmen som sagt. På slutet av den kunde man höra när larmet gick, vilket betyder att själv slutliga raset kom när vi var på väg ner i trappan precis vid taket. Det var då jag hörde larmet iallfall.
Under spinningen så hade vi ju i alla fall (beroende på min tidsuppfattning) sett allt folk nere i foajen som sprang runt kanske i 5 min, så jag tror att från det att folk började se taket bågna så hade det ganska mycket tid på att ta sig ut för att sedan ställa sig och titta in i fönstret. Jag tror också att de flesta som var inne i själva gymdelen hade hunnit springa in i omklädningsrummet för att hämta sina kläder, för om jag inte minns fel, så det människor jag såg stå och titta in i gymmet hade ytterkläderna på sig, det var även därför som min första tanke var att det var nån konstig visning av gymmet när det stod och glodde in genom fönstrena.
Den killen, som även var pappa till ett av barnen hade ju dessutom hunnit hoppa av spinningcykeln för att gå ner och kolla till sitt barn, innan han kom upp till oss för att säga att taket rasat in. Larmet hade inte gått vid det tillfället. Vi hade alla hoppat av cykeln innan larmet gick och det var ju efter själva raset. Man blir så chockad när man sen får se hela förödelsen efter raset. Jag trodde mer eller mindre när vi fått höra att taket rasat att det möjligtvis var nån liten platta som drämt i golvet och att det kanske hängde lite i luften på sina ställen.

Jompan
2007-03-11, 09:09
Verkar vara ett jävla fint gym iallafall, spa och massa shit :D Hoppas det kommer igång igen asap!

Jo, det är grymt fint. Hoppas också deras verksamhet kommer igång snart.

snelhest
2007-03-11, 09:41
Ja! Jag pratade med en kvinna precis efter kollapsen (både taket och min kollaps). Jag sa att "jag kan bara inte fatta det, man blir så himla chockad!" varpå hon svarar i väldigt lugn och helt oberörd ton "Jag är inte chockad!" Undrade först om jag mött den mest okänsliga person i världen eftersom hon kunder reagera så, så jag var ju tvungen att höra efter varför hon inte var chockad av att något sådant. Hon svarade då "Jag betvivlar starkt att de bröder som skötte bygget verkligen är så himla kompetenta, jag tror stället är ett svartbygge". Vet inte hur mycket sanning det är i det påståendet, men man börjat ju undra när något sådant kan hända.Efter att ha sett filmen måste jag erkänna att jag inte är säker på att din berättelse riktigt står i proportion till händelsen. För mig ser det bara ut som ställningen med isoleringsplattorna hasar ner och lägger sig över maskinerna... De ställningarna hänger i taket ovanför (nu är jag visserligen inte byggnadsarbetare men i min lgh gör de det), så jag tror inte att risken att ni i spinningsalen skulle dråsa ner tillsammans med isoleringsplattorna var förhöjd.

Jompan
2007-03-11, 10:06
Efter att ha sett filmen måste jag erkänna att jag inte är säker på att din berättelse riktigt står i proportion till händelsen. För mig ser det bara ut som ställningen med isoleringsplattorna hasar ner och lägger sig över maskinerna... De ställningarna hänger i taket ovanför (nu är jag visserligen inte byggnadsarbetare men i min lgh gör de det), så jag tror inte att risken att ni i spinningsalen skulle dråsa ner tillsammans med isoleringsplattorna var förhöjd.

Nej, jag tror inte heller att vi skulle dråsa ner tillsammans med innertaket. Inte idag iallfall. Sen reagerar ju människor så olika vid sådana tillfällen. Jag hamnade ju i smått chocktillstånd av händelsen, och tror man inte riktigt ser klart över vad som egentligen hände, när det hände. Har fortfarande inte fullt begrepp över händelsen, men det är ganska chockerande när det splitternya gymmet som man varit i ett antal gånger inte längre ser så splitternytt, eller värst säkert ut. Filmen slutade ju när larmet gick, och taket vad jag kunde se rasade lite ytterligare efter att han slutat filma. Så här idag, vet jag inte alls vad jag ska tro om saken, är fullt medveten om att sinnet kan spela en ett spratt. Såg värre ut i verkligheten tycker jag dock. Och att se nått på film, ger inte samma effekt. Filmen ger en bild av det som hände, men endast en litet urklipp. Hände ju mycket runt omkring som gjorde att man reagerade som man gjorde. När jag kom ner visst jag ju inte om nån var skadad, och jag vet inte jag kanske bara är väldigt känslig, men situationen var helt klart obehaglig. Så jag förvånar mig inte ett dugg om min berättelse inte står i proportion till händelsen. Är ju inte många vittnen till vad som helst som verkligen kan återge exakt vad som hände objektivt, även om man tycker att man är det. Skulle ju inte heller förvåna mig att berättelsen min modifieras under tidens gång. Idag ser jag ju inte ens händelsen på samma sätt som jag gjorde igår precis efter det att det hände. :Virro

Überbiffen
2007-03-11, 18:33
Hela Jakriborg ska ju vara ett fuskbygge. Ang. gymmet så är det dyrt och litet.

Jompan
2007-03-11, 18:43
Hela Jakriborg ska ju vara ett fuskbygge. Ang. gymmet så är det dyrt och litet.

Jag vet inte vilka preferenser man har när man söker sig till ett gym. Möjligt att det är litet ur din synvinkel, för min del räcker det gott. Dyrt, jo det kan man tycka. Jag har dock provat en del gym i mina dagar, o för mig så tycker jag det är värt priset. Gillar ju som sagt instruktörerna, tycker de har ett välsorterat gym, vet inte om jag skulle kalla 245kvm litet. För min del så lägger jag hellre en större summa, om jag vet att jag väl tar mig iväg till gymmet, vilket är en större chans att jag gör om jag gillar stället. Vilket jag gör. Provat de mesta i Lomma området, och anser inte att något av de gym som finns där kan slå Studio S.

Kwon
2007-03-11, 18:47
Hela Jakriborg ska ju vara ett fuskbygge. Ang. gymmet så är det dyrt och litet.

Allt är ju relativt. Både vad som är dyrt och litet.

Har man tränat i Västertorpshallen så nöjer man sig nog med det mesta :)
Man fick ta kölapp te bänken tex...

Viktigaste är dock att man trivs.

Själv hade jag nöjt mig med Ghanas utomhusgym.

Cilia
2007-03-11, 18:55
Är du Evelyn Jepsen?

Überbiffen
2007-03-11, 18:56
Jag vet inte vilka preferenser man har när man söker sig till ett gym. Möjligt att det är litet ur din synvinkel, för min del räcker det gott. Dyrt, jo det kan man tycka. Jag har dock provat en del gym i mina dagar, o för mig så tycker jag det är värt priset. Gillar ju som sagt instruktörerna, tycker de har ett välsorterat gym, vet inte om jag skulle kalla 245kvm litet. För min del så lägger jag hellre en större summa, om jag vet att jag väl tar mig iväg till gymmet, vilket är en större chans att jag gör om jag gillar stället. Vilket jag gör. Provat de mesta i Lomma området, och anser inte att något av de gym som finns där kan slå Studio S.
Jo, huvudsaken är att du trivs. Storleksmässigt tänkte jag enbart på själva styrkelokalen. Själv tycker jag Lomma Träningsverk är överlägset samtliga gym jag tränat på. Det är knappast stort det heller men dom har allt som behövs för att bygga. Där är också annat med det gymmet som väger upp. Som tex priset, öppettiderna och annat smått och gott.

Jompan
2007-03-11, 19:02
Är du Evelyn Jepsen?

Nope! :)

Liten Men Fet
2007-03-11, 19:34
Nej, jag tror inte heller att vi skulle dråsa ner tillsammans med innertaket. Inte idag iallfall. Sen reagerar ju människor så olika vid sådana tillfällen. Jag hamnade ju i smått chocktillstånd av händelsen, och tror man inte riktigt ser klart över vad som egentligen hände, när det hände. Har fortfarande inte fullt begrepp över händelsen, men det är ganska chockerande när det splitternya gymmet som man varit i ett antal gånger inte längre ser så splitternytt, eller värst säkert ut. Filmen slutade ju när larmet gick, och taket vad jag kunde se rasade lite ytterligare efter att han slutat filma. Så här idag, vet jag inte alls vad jag ska tro om saken, är fullt medveten om att sinnet kan spela en ett spratt. Såg värre ut i verkligheten tycker jag dock. Och att se nått på film, ger inte samma effekt. Filmen ger en bild av det som hände, men endast en litet urklipp. Hände ju mycket runt omkring som gjorde att man reagerade som man gjorde. När jag kom ner visst jag ju inte om nån var skadad, och jag vet inte jag kanske bara är väldigt känslig, men situationen var helt klart obehaglig. Så jag förvånar mig inte ett dugg om min berättelse inte står i proportion till händelsen. Är ju inte många vittnen till vad som helst som verkligen kan återge exakt vad som hände objektivt, även om man tycker att man är det. Skulle ju inte heller förvåna mig att berättelsen min modifieras under tidens gång. Idag ser jag ju inte ens händelsen på samma sätt som jag gjorde igår precis efter det att det hände. :Virro


Mmmm jag tror nog du blev ganska chockad av händelsen. Inget konstigt i att sinnet rör till det lite för en ibland, hoppas inte du mår dåligt av det för då tycker jag du ska prata med någon och reda ut vad som hände. Du kan ju gå till gymmet undra om du kan få kika på hur det ser ut och vad som hände. Svårt å veta om det bara var innertaket som gick eller om det var mer.
Man ska inte heller skämmas för att man blir lite chockad av en händelse, folk uppfattar situationer på så olika sätt och reagerar olika. Man kan inte förutsäga hur man kommer reagera, jag har sett folk bli chockade över väldigt små saker och andra reagerar knappt fast dom varit nån halvsekund från att skjuta på folk.

Jompan
2007-03-11, 20:44
Mmmm jag tror nog du blev ganska chockad av händelsen. Inget konstigt i att sinnet rör till det lite för en ibland, hoppas inte du mår dåligt av det för då tycker jag du ska prata med någon och reda ut vad som hände. Du kan ju gå till gymmet undra om du kan få kika på hur det ser ut och vad som hände. Svårt å veta om det bara var innertaket som gick eller om det var mer.
Man ska inte heller skämmas för att man blir lite chockad av en händelse, folk uppfattar situationer på så olika sätt och reagerar olika. Man kan inte förutsäga hur man kommer reagera, jag har sett folk bli chockade över väldigt små saker och andra reagerar knappt fast dom varit nån halvsekund från att skjuta på folk.

Ja visst är folk olika när det händer saker. Sprack för mig gjorde det inte förrän jag fått tag på ägaren till gymmet för att höra efter om någon var skadad. När hon sa att ingen hade varit kvar där inne så brast det. Så man kan ju vara glad att sansen satt i tills jag visste att jag kunde släppa på känslorna. Är ju sån absurd händelse när sådant sker. Man sitter på högtryck och kör järnet på spinningen till sjukt bra låt och så stunden efter är allt bara kaos. I det läget rusade många hormoner runt i kroppen. :Virro

Jompan
2007-03-12, 12:42
http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article223832.ece

Lite ny info om det som hände. Verkar iallfall som de kan komma igång ganska snart i övriga lokaler!:)

Yip_man
2007-03-13, 08:05
Hela Jakriborg ska ju vara ett fuskbygge. Ang. gymmet så är det dyrt och litet.

Hela jakriborg är ett slarv/fuskbygge. känner folk som bor där som vaknat av att kakel rammlat ner i badrummet , allt är kakklat snett & där kaklet inte har stämmt har man varit för lat för att skära till plattor och laggt en 4cm silikonsträng mm.

Jompan
2007-03-13, 08:33
Hela jakriborg är ett slarv/fuskbygge. känner folk som bor där som vaknat av att kakel rammlat ner i badrummet , allt är kakklat snett & där kaklet inte har stämmt har man varit för lat för att skära till plattor och laggt en 4cm silikonsträng mm.

Hualiga! :(

Taurus
2007-03-14, 21:46
Tur att ingen skadades. men tja.. maskinerna gjorde ju då åtminstone nån nytta för en gångs skull :D

Jompan
2007-04-03, 11:16
*uppdate*

De lämnade mars månads bästa nyhetstips -KLICKA (http://sydsvenskan.se/skane/article229026.ece)

Attans man inte var först med att ringa Sydsvenskan! :D