handdator

Visa fullständig version : Portionspåsar (tips till fairing)


Lord_Real
2007-03-10, 15:17
Något jag funderat på är bristen på portionspåsar bland protein.
Det finns för kolhydrater och portionspåsar är så etablerat bland bantningspulver att den produkten inte ens finns att köpa löst.

Naturligtvis är det ett problem i proteinets värld då alla tar olika mycket och det därför är priset, proteinkvaliteten, smaken och vilket sötningsmedel som produkten innehåller som är de främsta konkurrensmedlen i branschen.
Men portionsförpackat protte blir ju då främst riktat till kunder som
a) är nybörjare och behöver tränas att blanda något istället för att dricka gainomax
b) vill smaka en ny smak (eller alternativt pröva långsamt/snabbt protein) utan att behöva köpa ett helt kilo.

Säg att en portion skulle kosta en tjuga. Vilket blir ockerpris ifall man skall ta det varje dag, men helt ok för en provsmak.
Man kanske skulle kunna bygga paket med t.ex hela fairings kosttillskott sortiment i en låda. En portion av varje smak, samt lite reklam och någon katalog (kanske en shaker och en t-shirt) för några hundralappar.

Jag skulle utan problem betala för det eftersom jag är väldigt feg i att köpa olika smaker då många låter riktigt hemskt.

Vad är den stora fördelen för företaget då?
Jo man får visa upp flera av de lite mer "kontroversiella" smakerna (jordnöt, päron allt fasen som finns) som ens konkurenter kanske inte har. Och på detta sätt kanske man bygger en stabil kundkrets som vill ha smaker som konkurenterna inte erbjuder.

Och vad jag vill ha i finders fee för att ha kommit på denna idén?
Smakprov på alla protein så klart. :naughty:

____ Edit
Naturligtvis tips till eiselt och alla andra företag med. ;)

Tabbe
2007-03-10, 16:08
Utmarkt ide!!
Skulle utan att tveka betala 20 kr/pase om man fick med manga sma pasar att testa.

slow i olika smaker
whey i olika smaker
mm..

Ekonom
2007-03-10, 16:12
mmm varför inte? Både bekvämt och bra att kunna få variety packs.

Älskar variety packs. Köpte quaker oats variety i Korea, lite dyrt men klockrent. Ibland banana till frukost, ibland maple syrup osv. Varför inte samma med protein? Tror det skulle funka!

Rahf
2007-03-10, 16:58
Förstår inte varför det inte gjorts tidigare. Sen kan man ju ta nåt universalmått som passar de flesta motionärer. Jag pungar lätt ut för en låda med smakprov.

Handcuff
2007-03-10, 17:42
Visst en låda med smakprov kanske kan vara lite spännande och bra. Men i övrigt finns ingen vits med portionspåsar (om man inte är på t ex resande fot, fjällvandring o dylikt). Hur svårt ta ett dl-mått och vips har man en portion?

ligne
2007-03-10, 17:55
poängen är väl att man ska kunna testa hur det smakar innan man köper en burk för några hundra kronor?

det är det som är vitsen ju!

Rahf
2007-03-10, 17:57
poängen är väl att man ska kunna testa hur det smakar innan man köper en burk för några hundra kronor?

det är det som är vitsen ju!

Ja!

Tuniz
2007-03-10, 18:35
Var faktiskt en jävligt bra idé! :thumbup:

Proteinet jag köper kostar 200 kr för 1 kg men 557 kr för 4 kg så blir alltid att jag tar en stor burk med jordgubb (endast provat jordgubb och chocklad, och chockladen smaka inte gott. har 0.7 kg hemma kvar av den i gaderoben >_> ).

Med andra ord, jag vågar inte prova på nya smaker!

Jag läser om Kolozzeums proteinpulver och är väldigt intreserad av att prova det men vissa säger att vissa smaker smakar kanongott medans andra avskyr den (kokos tex). Jag känner altså inte mig sugen på lägga ut 100+ kr för 1 kg proteinpulver jag inte är säker på är god.

Införs detta så kommer jag garanterat köpa en låda

foxx
2007-03-10, 18:56
En utmärkt idé, jag hade garanterat köpt en låda.

Btw Tuniz, hänger du på communities? Känner igen din avatar som fan. :O

Fairing
2007-03-11, 10:29
Tanken med portionsförpackningar är jättebra och vi har funderat på det till och från under flera år.

Nackdelen är kostnaden med att ta fram material för påsarna för det är en nästan grotesk investeringskostnad.Varje färg man trycker med kostar 3500-7000 i startavgift sedan har man flera smaker så kostanden drar iväg till minst 100 000 innan man ens har startat*screwy*

Sedan tillkommer design av påse , kartong att ha påsar i osv så det är svårt att få en ekonomi i det hela

Efterfrågan på vår sportdryck i portionspåsar var jättestor men när vi väl tog fram portionspåsar så säljer den faktiskt uruselt.

Fast man kan väl också köra i en neutralpåse med bara en liten etikett på och komma ner i kostnad fast det ser inte så bra ut (tycker jag):)

Dessutom vet jag ej om 20kr skulle räcka för en portionspåse

SWETiger
2007-03-11, 11:13
En skopa vitt pulver direkt i ett kuvär och släng på posten! Kanske inte Optimalt™ men billigt och eventuellt intressanta reaktioner på posten om ett kuvär läcker. Mer seriöst borde väl en återförsäljare kunna portionera smakprover förutsatt att de kan ordna en renlig miljö och den bästa lösningen för dem som skulle ha användning för portionsförpackat protein är snarare ett effektivt sätt att på egen hand dosera i påsar.

Lord_Real
2007-03-11, 11:56
Om man kör i "varity pack" så behöver verkligen inte påsarna ha annan layout än just helt vit med en sticker med info om vad påsen innehåller.
Stoppa allt sedan i en kartong och släng i lite reklam. :P
Det lär inte behöva så mycket i investeringskostnad.
Sälj det bara via internet som en promogrej för nya smaker och sådant kanske. :)