handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd...


Pretender
2003-03-07, 21:45
Har hittat en del tidigare threads om skivstångsrodd, men inget som direkt löser mitt problem.

Vad kan vara fel i utförandet om övningen tar för mkt på korsryggen och för lite på övriga ryggen?

Jag böjer mig inte 90grader, snarare 45-60grader. Detta pga. att det känns som enbart korsryggen belastas då. Vidare drar jag skivstången mot mitten av magen.

Dessutom -- hur viktigt är det att benen är spikraka?

Tacksam för svar! :thumbup:

Ninjasmurf
2003-03-07, 22:00
Är det inte bättre att ha benen lite böjda så man får stabilitet.

Kimo
2003-03-07, 22:07
Jag kör med lite böjda ben, får bättre balans då.

Kungen
2003-03-07, 22:08
Lätt böjda knän.
Sen att du känner mycket i korsryggen kan bero på att du kör för tungt.
Tänk på att arbeta med rygg och inte armar, fokus, det är ryggen som ska dra upp vikten.
Kan även testa med att luta pannan mot en bänk för stöd(glöm inte att fälla upp bänken).

Kanske börja med hantelrodd istället? tips.

spinkoo
2003-03-07, 22:14
Lätt böjda knän och stenhårt fastspikad rygg.

Guppa efter behag, korsryggen får ju alltid "lite" stryk i den övningen, helt naturligt tycker jag...;)

Pretender
2003-03-07, 22:20
Tackar!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

då vet jag precis vad jag ska justera.

//Pretender

Allan
2003-03-07, 22:33
Se till att fixera bäckenet så det rör sig så lite som möjligt. Vidare - hur startar du? tar du stången från golvet, från ställning och går ett par steg bakåt, eller kör du i Smithen (hemska tanke)?

allan

spinkoo
2003-03-07, 22:39
Av ren nyfikenhet: Vilken kör du Allan?

Själv drar jag den från golvet, känns bäst :hbang:

Allan
2003-03-07, 22:45
Oftast hämtar jag den från ställning och tar ett steg bakåt. På det viset kan jag köra tyngre. Annars måste jag börja med ett marklyft på uppemot 200 pannor och det blir lite konstigt eftersom det inte var marklyft jag skulle köra...


allan

Fultjack
2003-03-07, 22:55
kör oxo från ställning, men med rätt rejält böjda ben.. lättare att luta 90 grader då

Pretender
2003-03-07, 23:01
Allan: jag tar stången från en ställning...eftersom min marklyftsteknik inte direkt är tip-top, så blev det enklast.

Frågade instruktören på gymmet om han kunde hjälpa mig, men han menade på att jag skulle stå spikrak och dra högre upp. När jag förklarat att jag INTE skulle köra drag mot hakan :insane: utan köra skivstångsrodd...så kände han inte igen övningen...suck...

Tack för alla kvicka svar!

//pretender

harri
2003-03-08, 11:49
Allan>>> Varför ska man inte köra i smithen? Har precis provat skivstångsrodd och ansåg att den tog riktigt bra i övre ryggen!

Ingo
2003-03-08, 11:54
Funkar bra att köra stångrodd i smithen, man får se till att stå på ett sånt sätt så att man belastar ryggen maximalt bara.. för mig blir det att så med fötterna bakom stången och "hänga" över den när jag kör.. tar riktigt bra.. men alla lyckas ju på olika sätt, så går inte säga ngt som funkar på alla..

Åse Columbus
2003-03-09, 10:40
Kör oxå i smithen ibland...varvar mellan den o fri stång..och varierar handfattningen och bredden på greppet......man kan hitta på mycket!!