handdator

Visa fullständig version : Motverka ont i knäet


mommy
2007-03-09, 23:07
Jag löper mycket (ca 2 mil i veckan) och känner ofta av knäna. Det är inte så att jag har ont och det påverkar inte att jag kan springa (än), men jag vill inte riskera att jag skadar knäna så jag inte kan springa längre.

Just nu springer jag på snö (mest asfalt under, ibland grusväg), men snön kommer ju att smälta och även om jag ska försöka springa på grus/bredvid asfalten så kommer jag springa på en del asfalt också.

Hur motverkar jag på bästa sätt att få ont i knäna? Jag har bra (nyköpta) skor. Ska jag satsa på ett stötdämpande inlägg? Eller såna där "knäskydd" (eller vad det nu heter)? Antar också att det kan hjälpa att träna upp musklerna i knäna, vad kan man göra för övningar då (med användning av hantlar/skivstång eller kroppsvikt)?

jojjep91
2007-03-20, 20:04
tjenaa,,, ja springer med väldigt mkt... nog mer än 2 mil i veckan.. lätt.... o jag märkte en gång när ja börja springa på asfalt att jag fick ont i knäna,, iför sig,, hade inte bra löpar dojjer,, men ja märkte att ja springer kanske tungt... koncentrera dej på att springa lätt.. nästan på tårna lite,, så kmr de gå över. .de e ja säker på, ja springer själv nästan varje dag nu... o känner ingenting längre.. kanske lite ibland, när man tatt i så blir de tunga steg.. men spring lätt ! de gör susen! =)

mommy
2007-03-21, 09:57
Jag springer inte speciellt hårt, men att springa på tårna kan ju knappast vara bra löpteknik? Då stoppar man ju det naturliga flytet, att rulla på hela foten gör ju att man springa lättare, plus att man slipper ont i vaderna.

Men stretching och att knyta skorna hårt funkar bra för mig nu i alla fall, har sprungit runt 35 km de senaste 3 veckorna utan ont.

Guddi
2007-03-21, 10:41
Du får specificera lite mer exakt var i knäna du får ont och hur smärtan känns. Din smärta kan bero på många saker...löparknä, hopparknä, överbelastning, olika problem med knäskålen osv...