handdator

Visa fullständig version : Hjälp med tandskydd?


ligne
2007-03-09, 19:39
Det är så här va.

Vi ska spela en ganska brutal handbollsmatch på jobb och jag kommer att använda tandskydd för att få behålla tänderna. Det kommer behövas!

Jag behöver då lite hjälp med hur man ska forma det så att det sitter perfekt.
Det finns ju en förklaring men jag är inte riktigt med på hela (dålig engelska?)

det står:

Place the guard in boiling water.
After 8-10 seconds remove the guard, remove any excess water and
then, ensuring that the guard is square in the mouth, press over the top teeth.
In order that the guard fits around the backs of the teeth, suck you thumb hard.
Pressing your lips together, bite your bottom teeth into the guard and then to mould the guard against the fronts of the top teeth, push against the outside top lip with your fingers.

kan någon göra det lite enklare så skulle jag vara väldigt tacksam!

hultman
2007-03-09, 20:35
Det är inte spitenkelt att andas med tandskydd direkt.

ligne
2007-03-09, 20:42
äh, inga problem!

dojjan
2007-03-09, 20:44
Place the guard in boiling water. = Placera tandskyddet i kokande vatten.
After 8-10 seconds remove the guard, remove any excess water and
then, ensuring that the guard is square in the mouth, press over the top teeth.
= Efter 8-10 sek, ta upp tandskyddet och ta bort allt överflödigt vatten och se sedan till att tandskyddet passar i munnen, pressa mot övre tandraden.
In order that the guard fits around the backs of the teeth, suck you thumb hard.
= Se till att skyddet passar runt bakre tänderna och sug sedan hårt på din tumme.
Pressing your lips together, bite your bottom teeth into the guard and then to mould the guard against the fronts of the top teeth, push against the outside top lip with your fingers.
= Pressa ihop dina läppar, bit med den nedre tandraden i skyddet och se sedan till att det passar den övre tandraden (?), pressa mot utsidan av din överläpp med dina fingrar.

Det är inte speciellt svårt att andas med tandskydd om det inte är dubbelradigt.

raQblad
2007-03-09, 20:46
Du, jag måste hålla med. Det där lät som konstig engelska.

Om jag får gissa så antar jag att du har ett tandskydd för övre tandraden? Koka upp vatten i en kastrull, lägg i tandskyddet och räkna till 30. Sen tar du upp tandskyddet med någonting, inte händerna för det ÄR varmt, placerar skyddet i munnen och tryck med fingrar/tummen så att det sitter "tätt" mot tänderna. Efter ett tag, säg 30-60 sekunder, så tar du ut det, sköljer det i kallt vatten i några sekunder och sedan stoppar du in skyddet i munnen igen, denna gång utan att trycka med fingrarna utan nu ska du få det på plats med hjälp av bara tungan. Sitter det bra? Great! Sitter det dåligt? Gör om...

regus
2007-03-09, 20:53
Värm upp det, se till så att storleken passar din mun, pressa upp mot övre tandraden med tummarna, bit ihop så det blir ett avtryck för underkäken, pressa (med munnenstängd) på läpparna så att den får en bra passform.

Låter lite som mean machine eller the longest yard. :P

ligne
2007-03-09, 21:03
tack för hjälpen!

kanske lägger upp lite klipp sen och visar hur vilt det gick till :D

raQblad
2007-03-10, 00:06
tack för hjälpen!

kanske lägger upp lite klipp sen och visar hur vilt det gick till :D...spänningen är olidlig.