handdator

Visa fullständig version : Hur noga ska man skölja grönsaker?


trobban
2007-03-09, 00:07
Hur noga ska man skölja grönsaker och rotfrukter innan man käkar dem? Jag tillagar inte mina på något sätt utan sköljer snabbt under vatten och sedan strimlar jag dem i en matberedare...Tjejen sa att det var farligt om de hade "jordbakterier" på sig? *screwy*

Pez
2007-03-09, 00:15
Jordbakterier? Tjaa.. botulism finns ju i jord. :D
Om vi säger såhär - de främsta anledningarna till att skölja av grönsaker är imo för att bli av med - a) besprutningsmedel el. liknande kemikalier vid ev. användande av dessa, b) bakterier och liknande som andra människor har lämnat på grönsakerna efter att ha hanterat desamma i affären/under leverans.

FreCKo
2007-03-09, 09:08
jordbakterier? "omg no det kan finnas jord på grönsakerna!" :Virro

Förlåt, var bara tvungen *whistle* Jag har alltid hört att man ska skölja grönsakerna tills man tröttnar på att skölja dom, då brukar dom vara ganska rena..

sissa
2007-03-09, 09:09
Det kanske är en tjejgrej. Jag är också rädd för jordbakterier.

De tjatar ju om det på tv jämt.

(Det tar 100 år för mig att rensa svamp)

Squirrel
2007-03-09, 10:13
Har för mig att jord är det enda helvegetariska sättet att få i sig nån vitamin (B?).

Eddie Vedder
2007-03-09, 10:27
Har för mig att jord är det enda helvegetariska sättet att få i sig nån vitamin (B?).

Du tänker förmodligen på B12 eftersom det är det enda B-vitaminet som enbart finns i animaliska produkter.
Har aldrig hört nåt om att man kan få i sej det genom jord? Låter konstigt iaf, du minns inte mer specifikt vart du har hört det?

Rahf
2007-03-09, 11:56
På med vattnet, skölj och smek den ett par sekunder och färdig! Är du riktigt paranoid så är det ju bara att skala så har du garanterat en ren produkt.

Dumleman
2007-03-09, 13:31
Jag har också blivit hjärntvättad om faran med jordbakterier är det bara en myt eller?!

machine gun
2007-03-22, 15:26
Du tänker förmodligen på B12 eftersom det är det enda B-vitaminet som enbart finns i animaliska produkter.
Har aldrig hört nåt om att man kan få i sej det genom jord? Låter konstigt iaf, du minns inte mer specifikt vart du har hört det?

Vissa bakterier bildar vitamin B12, främst tarmbakterier. Vill minnas att vi läste i kost A om nåt folkslag som gödslade med mänsklig avföring och sedan åt sina grönsaker otvättade. De hade tydligen ingen brist på B12 trots att de var veganer.

Meen.. det är ju knappast aktuellt när det gäller butiksköpta grönsaker.

Vill man försöka få bort besprutningsmedel genom att tvätta grönsaker så får man nog skrubba tills grönsaken mer eller mindre försvunnit ;)

Angående jordbakterier så handlar det om sporbildande bakterier som t.ex. Clostridium perfringens och Clostridium botulinum samt en till som jag glömt namnet på just nu. Gemensamt för dessa är dock att de kräver en anaerob miljö för att sporerna ska ombildas till vegetativa bakterier och kunna försöka sig. Dvs, ät gärna råa grönsaker (man kan omöjligt tvätta bort alla sporer iaf), men låt inte en gryta som innehåller dessa stå i rumstemperatur i flera timmar. Vanlig livsmedelshygien alltså.

EDIT: Och konservera ingenting med pH >4,5

Doktorn
2007-03-22, 21:40
Vissa bakterier bildar vitamin B12, främst tarmbakterier. Vill minnas att vi läste i kost A om nåt folkslag som gödslade med mänsklig avföring och sedan åt sina grönsaker otvättade. De hade tydligen ingen brist på B12 trots att de var veganer.

Meen.. det är ju knappast aktuellt när det gäller butiksköpta grönsaker.

Vill man försöka få bort besprutningsmedel genom att tvätta grönsaker så får man nog skrubba tills grönsaken mer eller mindre försvunnit ;)

Angående jordbakterier så handlar det om sporbildande bakterier som t.ex. Clostridium perfringens och Clostridium botulinum samt en till som jag glömt namnet på just nu. Gemensamt för dessa är dock att de kräver en anaerob miljö för att sporerna ska ombildas till vegetativa bakterier och kunna försöka sig. Dvs, ät gärna råa grönsaker (man kan omöjligt tvätta bort alla sporer iaf), men låt inte en gryta som innehåller dessa stå i rumstemperatur i flera timmar. Vanlig livsmedelshygien alltså.

EDIT: Och konservera ingenting med pH >4,5


Den sista bakterien var kanske clostridium difficile?

Värt att påpeka är att både perfringens och difficile finns ofta som normalflora i tarmen.

En annan anlending att tvätta salladen är att sallad smittad av djuravföring är främsta smittkällan till EHEC (entero hemoragisk E.Coli), och det är rätt så nasty!!!

Eddie Vedder
2007-03-22, 21:46
Den sista bakterien var kanske clostridium difficile?

Värt att påpeka är att både perfringens och difficile finns ofta som normalflora i tarmen.

En annan anlending att tvätta salladen är att sallad smittad av djuravföring är främsta smittkällan till EHEC (entero hemoragisk E.Coli), och det är rätt så nasty!!!

Har jag fel nu lr är det inte så att det råder en viss osäkerhet över om det vitamin B-12 som kroppen själv kan syntetisera i tarmen verkligen kan tas upp av kroppen?

machine gun
2007-03-22, 22:40
Har jag fel nu lr är det inte så att det råder en viss osäkerhet över om det vitamin B-12 som kroppen själv kan syntetisera i tarmen verkligen kan tas upp av kroppen?

Det är en viss osäkerhet som jag förstått det, men det pekar väl åt att man inte kan absorbera det. Det är därför gnagare äter sin avföring vet du. Så att det kan tas upp i tunntarmen istället.



Och nej, EHEC vill man inte drabbas av. Den dör väl dock vid upphettning om jag minns min mikrobiologi rätt?

Doktorn
2007-03-22, 23:41
Det är en viss osäkerhet som jag förstått det, men det pekar väl åt att man inte kan absorbera det. Det är därför gnagare äter sin avföring vet du. Så att det kan tas upp i tunntarmen istället.



Och nej, EHEC vill man inte drabbas av. Den dör väl dock vid upphettning om jag minns min mikrobiologi rätt?

Jo de dör vid upphettning, men jag brukar sällan koka min isbergssallad ;)

B12 kräver väl intrinsic factor för att kunna tas upp, så om inte b12 produceras i magsäcken så borde vi väl inte kunna ta upp det?? eller??

fluffy_ferret
2007-03-22, 23:47
Är det inte en överdrift att man genom att skölja får bort alla besprutningsmedel, bakterier, och liknande?

Pez
2007-03-22, 23:58
Är det inte en överdrift att man genom att skölja får bort alla besprutningsmedel, bakterier, och liknande?

Jo.

Doktorn
2007-03-23, 00:10
Jo.

bakterier får man väl bort rätt så bra??

Doktorn
2007-03-23, 00:12
Helt off topic men när vi nu pratar om jord, pratade med en toksikolog och han sa att barn i genomsnitt äter 100g jord per dag och att de därmed är högsta riskgrupp för blyförgiftning! Haha...käka 100g jord per dag är itne dåligt ;)

Pox
2007-03-23, 08:32
bakterier får man väl bort rätt så bra??

Beror nog på, om bakterierna finns i jorden och du lyckas skölja bort det mesta av dem,
men kan nog vara svårare att skölja loss bakterierna från grönsakerna om de sitter mer direkt på dem.
Ungefär som att tvätta händerna med bara vatten (med tvål också för den delen), du får inte bort många procent av bakterierna på händerna på det viset (beroende på hur mycket som sitter där givetvis).

Clostridium botulinum är som sagt bara egentligen ett hot i anaeroba sammanhang, då de kan växa till och producera toxin på köpet, grönsaker på konserv är väl den vanligaste källan till botulinum-förgiftning. Ett potent toxin, en tesked räcker (i teorin) till att döda hela sveriges befolkning.

champion
2007-03-23, 10:17
Måste vara bra att få i sig bakterier? Väl bara dumt att ta bort "alla" bakterier. Barnen slickar princip i sandlåda och stoppar allt i munnen. Så bara för man är äldre än 6år så behöver man väl inte bli bakterierrädd?? Menar inte att alla ska ut och slicka i sandlådan nu *whistle*

Stoltz
2007-03-23, 10:26
Jag sköljer mina som bara den ifall de inte ska kokas - Är livrädd för mask ;)

champion
2007-03-23, 10:32
Jag sköljer mina som bara den ifall de inte ska kokas - Är livrädd för mask ;)

¨
Hittat mask förut?

fluffy_ferret
2007-03-23, 11:51
barn i genomsnitt äter 100g jord per dag

*bs* ?

Stoltz
2007-03-23, 11:58
¨
Hittat mask förut?

Nej, det var bara något jag hörde om vissa maskar som man får i sig genom jord - Vet inte ens om det finns i sverige, men det gav mig en fix ;)

machine gun
2007-03-23, 17:19
Jo de dör vid upphettning, men jag brukar sällan koka min isbergssallad ;)

B12 kräver väl intrinsic factor för att kunna tas upp, så om inte b12 produceras i magsäcken så borde vi väl inte kunna ta upp det?? eller??

Nej, grönsaker som ska ätas råa kan man ju skölja lite extra noga. Jag tänkte mer på rotfrukter och liknande som oftare är direkt jordiga än t.ex. isbergssallad.

Ja, B12 kräver intrinsic factor för att tas upp och därmed är den logiska förklaringen att vi inte har någon nytta av den B12 tarmbakterierna producerar så länge man inte äter avföringen ;)

Doktorn
2007-03-23, 17:24
Beror nog på, om bakterierna finns i jorden och du lyckas skölja bort det mesta av dem,
men kan nog vara svårare att skölja loss bakterierna från grönsakerna om de sitter mer direkt på dem.
Ungefär som att tvätta händerna med bara vatten (med tvål också för den delen), du får inte bort många procent av bakterierna på händerna på det viset (beroende på hur mycket som sitter där givetvis).

Clostridium botulinum är som sagt bara egentligen ett hot i anaeroba sammanhang, då de kan växa till och producera toxin på köpet, grönsaker på konserv är väl den vanligaste källan till botulinum-förgiftning. Ett potent toxin, en tesked räcker (i teorin) till att döda hela sveriges befolkning.

Nej det är sant, att tvätta händerna med tvål tar ju närmast bort inga bakterier.
Fiskkonserver trodde jag var vanligaste källan, men det kanske är konserver generellt? För barn är det speciellt farligt med honung vet jag. Honung bör ej ges til barn under 1 år eftersom sporerna överlever småbarns ventrikel och kan producera toxinet i tarmen. Och det är ju ingen höjdare när det är det mest toxiska vi känner till (iaf med hänsyn till LD50).

machine gun
2007-03-23, 17:58
Nej det är sant, att tvätta händerna med tvål tar ju närmast bort inga bakterier.
Fiskkonserver trodde jag var vanligaste källan, men det kanske är konserver generellt? För barn är det speciellt farligt med honung vet jag. Honung bör ej ges til barn under 1 år eftersom sporerna överlever småbarns ventrikel och kan producera toxinet i tarmen. Och det är ju ingen höjdare när det är det mest toxiska vi känner till (iaf med hänsyn till LD50).

Clostridium botulinum kan inte börja försöka sig om pH understiger 4,5 (gäller samtliga patogena bakterier) varför fiskkonserver ligger ganska pyrt till. Grönsaker och liknande har ju som regel lågt pH.

Pox
2007-03-23, 18:58
Vet inte hur det är med grönsaker och deras pH vid konservering men har för mig att källan till förgiftningen ofta är just (hemma-)konserverade grönsaker,
honung hos småbarn är väl typiska fallet annars då spädbarnen inte har tillräckligt sur magsaft.

machine gun
2007-03-23, 23:56
Vet inte hur det är med grönsaker och deras pH vid konservering men har för mig att källan till förgiftningen ofta är just (hemma-)konserverade grönsaker,
honung hos småbarn är väl typiska fallet annars då spädbarnen inte har tillräckligt sur magsaft.

Jo, det är möjligt. Vissa grönsaker har väl iofs högre pH än andra, t.ex. svamp om jag inte missminner mig. Inte så vanligt att man konserverar hemma nuförtiden iofs, så det kanske är mindre viktigt egentligen. Honung är typexemplet, ja. Det är där man inser att det faktiskt finns en anledning till att vissa kostrekommendationer ser ut som de gör.

Doktorn
2007-03-24, 10:43
Clostridium botulinum kan inte börja försöka sig om pH understiger 4,5 (gäller samtliga patogena bakterier) .

Inte ens Salmonella bakterier? Deras acid tolerance response gene gör att de överlever både ventrikel och phagosomer och kan replikera i phagosomer. Det borde väl vara under 4.5 i pH i phagosomer?

Tolkia
2007-03-24, 11:10
En klassisker är inlagda/syltade saker (som regel grönsaker och/eller frukt) där man mixtrat med receptet och minskat mängden ättika och/eller dragit ned på sockret för att få en "nyttigare" inläggning. För att få konserverande verkan krävs en ganska hög sockerkoncentration, och en inläggning med för lite socker blir istället en veritabel bakteriekuvös. Det FINNS gamla recept där sockermängden kan minskas, men det är skapligt svårt att gissa sig till vilka det är och vilken sockermängd som är den minsta möjliga, så varning för att mixtra med inläggningsrecept hemma. Vill man t.ex. ha en sylt med mindre socker är det bättre att frysa den och tina upp små mängder åt gången.

machine gun
2007-03-26, 19:02
Inte ens Salmonella bakterier? Deras acid tolerance response gene gör att de överlever både ventrikel och phagosomer och kan replikera i phagosomer. Det borde väl vara under 4.5 i pH i phagosomer?

De flesta patogena bakterier överlever ventrikeln (annars skulle de inte kunna göra någon skada i tunntarmen). De kan alltså inte föröka sig om pH understiger 4,5 som jag förstått det, därav konserveringsmetoder i stil med ättiksinläggningar. Sporer från sporbildande bakterier kan iaf inte utvecklas till en vegetativ livsform vid låga pH-värden. Sen om man placerar en koloni Salmonellabakterier i en burk ättiksgurka är det möjligt att de överlever. Vad det är för pH i fagosomer har jag ingen aning om.

Doktorn
2007-03-27, 14:26
De flesta patogena bakterier överlever ventrikeln (annars skulle de inte kunna göra någon skada i tunntarmen). De kan alltså inte föröka sig om pH understiger 4,5 som jag förstått det, därav konserveringsmetoder i stil med ättiksinläggningar. Sporer från sporbildande bakterier kan iaf inte utvecklas till en vegetativ livsform vid låga pH-värden. Sen om man placerar en koloni Salmonellabakterier i en burk ättiksgurka är det möjligt att de överlever. Vad det är för pH i fagosomer har jag ingen aning om.

Alltså jag antar att pH understiger 4.5 i fagosomer, det är väl räätt så surt där? Dvs salmonella kan inte bara överleva men också replikera i lågt pH.

Iövrigt så tar väl ventrikeln död på en hel del av patogena bakterier? I mer eller mindre omfång givetvis. T ex vid magsårsbehandling med antacida/omeprazol/histamin antagonister är det större risk för campylobactinfektioner. Eller faktiskt bara något så simpelt som mjölk intag ökar risken för campylobactinfektion.

Att salmonella också har ett specifikt försvar (acid tolerance response gene) mot lågt pH antyder väl också att andra bakterier är känsliga för att överleva lågt pH...

Pox
2007-03-27, 15:14
Alltså jag antar att pH understiger 4.5 i fagosomer, det är väl räätt så surt där? Dvs salmonella kan inte bara överleva men också replikera i lågt pH.

Att salmonella också har ett specifikt försvar (acid tolerance response gene) mot lågt pH antyder väl också att andra bakterier är känsliga för att överleva lågt pH...

Jag tror inte det är så surt i fagosomer, sökte lite på pubmed och det jag såg var angivelser på pH över 5 men ner till 4.5 ibland, vilket anses vara måttligt surt. Surare blir det däremot när fagosomen fuserar med lysosomen och bildar fagolysosomen. Men jag tror inte det sker någon replikation där?

Doktorn
2007-03-27, 16:32
Jag tror inte det är så surt i fagosomer, sökte lite på pubmed och det jag såg var angivelser på pH över 5 men ner till 4.5 ibland, vilket anses vara måttligt surt. Surare blir det däremot när fagosomen fuserar med lysosomen och bildar fagolysosomen. Men jag tror inte det sker någon replikation där?

Nej det är så sant, riktigt surt blir det väl först vid fusionen med lysosomen. Jag kommer bara ihåg att salmonella replikerar i fagosomen, kommer inte ihåg något med fagolysosom eller om den förhindrar fusionen. Så der är ju möjligt det är som du säger... Den kanske replikerar och dödar cellen innan fusionen med lysosomen?

machine gun
2007-03-30, 10:36
Iövrigt så tar väl ventrikeln död på en hel del av patogena bakterier? I mer eller mindre omfång givetvis. T ex vid magsårsbehandling med antacida/omeprazol/histamin antagonister är det större risk för campylobactinfektioner. Eller faktiskt bara något så simpelt som mjölk intag ökar risken för campylobactinfektion.

Jo, magsyran har ju även en funktion på det sättet och många bakterier avdödas där. Det jag menade (men uttryckte lite slarvigt) var att alla bakterier som lyckas orsaka en infektion hos en människa har ju i det läget lyckats överleva ventrikeln. I fallet med just campylobacter så krävs det ju dessutom att endast ett fåtal bakterieceller överlever för att man ska bli riktigt sjuk, samma sak med EHEC om jag inte minns helt fel.

Doktorn
2007-03-31, 17:28
Jo, magsyran har ju även en funktion på det sättet och många bakterier avdödas där. Det jag menade (men uttryckte lite slarvigt) var att alla bakterier som lyckas orsaka en infektion hos en människa har ju i det läget lyckats överleva ventrikeln. I fallet med just campylobacter så krävs det ju dessutom att endast ett fåtal bakterieceller överlever för att man ska bli riktigt sjuk, samma sak med EHEC om jag inte minns helt fel.

Oki då förstår jag vad du menar =)

Sverker
2007-04-01, 07:14
Vilken bra tråd:thumbup:

Men hallå ! Var har ni stött på att handtvätt inte tvättar bort bakterier:confused: Handtvätt är det viktigaster momentet i ett kök. Du kan säkert tvätta bort 80 - 90 % av bakterierna på händerna genom att tvätta händerna ordentligt.
Ordentligt betyder att man tvålar in händerna och skjöljer noggrant. Detta moment SKA ta 40 - 50 sekunder. Att få händerna sterila går inte. Då behövs engångshanskar.

Jag sökte på handhygien på SLVs hemsida och fick upp denna sida. Den är om salmonelans kusin shigella men den duger:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10453&epslanguage=SV

Här finns en samanställning av utbrott på sidan 8:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2005_rapporterade_matf%C3%B6rgiftningar.pdf

Emil_Larsson
2007-04-01, 08:49
Jag brukar inte skölja av gurkor för dom är ju oftast inplastade, men tomater sköljer jag noga.

Emil_Larsson
2007-04-01, 08:50
Sverker:

Jag går omvårdnadsprogrammet, där säger dom att man ska skölja med sprit, det får verkligen bukt på alla bakterier.
Sprit dödar, tvål tar endast bort.
Tvål är hälften så bra som sprit sägs det.

Doktorn
2007-04-01, 09:21
Vilken bra tråd:thumbup:

Men hallå ! Var har ni stött på att handtvätt inte tvättar bort bakterier:confused: Handtvätt är det viktigaster momentet i ett kök. Du kan säkert tvätta bort 80 - 90 % av bakterierna på händerna genom att tvätta händerna ordentligt.
Ordentligt betyder att man tvålar in händerna och skjöljer noggrant. Detta moment SKA ta 40 - 50 sekunder. Att få händerna sterila går inte. Då behövs engångshanskar.

Jag sökte på handhygien på SLVs hemsida och fick upp denna sida. Den är om salmonelans kusin shigella men den duger:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10453&epslanguage=SV

Här finns en samanställning av utbrott på sidan 8:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2005_rapporterade_matf%C3%B6rgiftningar.pdf

Jag kommer inte ihåg exakt vem som sa det och i vilket sammanhang. Det var var iaf en läkare som sa det vid ett tillfälle, och om jag inte minns fel så visade han några siffror från någon studie där tvätta händer med tvål närmast inte hade någon effekt (mer än att ta bort synligt smuts med innehållande bakterier). Desinficera med klorhexidin och alkohol (det är en kombi man använder väl?) var tha shit... Men det var flera år sedan så minns inte rikigt.
Tvätta händer = Göra händerna estetiskt fina
Desinficera = Göra händerna sterila

Doktorn
2007-04-01, 09:25
Vilken bra tråd:thumbup:

Men hallå ! Var har ni stött på att handtvätt inte tvättar bort bakterier:confused: Handtvätt är det viktigaster momentet i ett kök. Du kan säkert tvätta bort 80 - 90 % av bakterierna på händerna genom att tvätta händerna ordentligt.
Ordentligt betyder att man tvålar in händerna och skjöljer noggrant. Detta moment SKA ta 40 - 50 sekunder. Att få händerna sterila går inte. Då behövs engångshanskar.

Jag sökte på handhygien på SLVs hemsida och fick upp denna sida. Den är om salmonelans kusin shigella men den duger:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10453&epslanguage=SV

Här finns en samanställning av utbrott på sidan 8:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2005_rapporterade_matf%C3%B6rgiftningar.pdf


Men i sjukvården är ju heller inte största problemet att läkaren har rört i något som innehåller shigella/salmonella/campyl. etc och därefter rör i patienten. Det tror jag man ser sällan, i sjukvården är man ju snarare rädd för staph. aur. eller staph. epid. som finns/kan finnas på huden. På den kan jag inte tänka mig att tvål biter och det är därför man säger tvål är värdelöst....

Pox
2007-04-01, 09:48
Vilken bra tråd:thumbup:

Men hallå ! Var har ni stött på att handtvätt inte tvättar bort bakterier:confused: Handtvätt är det viktigaster momentet i ett kök. Du kan säkert tvätta bort 80 - 90 % av bakterierna på händerna genom att tvätta händerna ordentligt.
Ordentligt betyder att man tvålar in händerna och skjöljer noggrant. Detta moment SKA ta 40 - 50 sekunder. Att få händerna sterila går inte. Då behövs engångshanskar.

Jag sökte på handhygien på SLVs hemsida och fick upp denna sida. Den är om salmonelans kusin shigella men den duger:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10453&epslanguage=SV

Här finns en samanställning av utbrott på sidan 8:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/matforgiftning_mathantering/2005_rapporterade_matf%C3%B6rgiftningar.pdf

Jag har testat med en grupp av andra personer. Vi gjorde flertalet handavtryck i agar före och efter vi tvättat händerna med tvål, det var inga 40-50 sekunders extremt nogrann handtvätt, nej, men en ganska normal vardagsnogrann tvättning. Resultatet var att det knappt gjorde skillnad (men frågan är hur rena händerna redan var - vi hade inte badat dom i bakteriekultur innan precis).
Som sagts, 70% etanollösning är det bästa, 95% etanollösning är sämre än 70%.
Doktorn, är det inte bromohexin? Eller någon bromlösning.

Sverker
2007-04-01, 09:56
Då har vi hittat knuten. Tvätta sallad och fara runt i köket. Då duger att tvätta händerna noggrant.

I vård med känslig patienter så krävs sprittvätt. Finns idag många bra geler med sprit. Man tvättar händerna noggrant och smörjer in gelen efteråt. Sist så låter man händerna lufttorka för att bli av med etanolen och torka ut de återstående bakterierna. För sterilitet KRÄVS plashanskar. Händer kan inte bli sterila för det finns för mycket sprickor och gömställen för bakterierna att ta skydd i.

Att sprittvätta smutsiga händer är dömt att misslyckas. Spriten rör upp ytan men kommer inte ned mot huden och dödar bakterierna där.

Pox
2007-04-01, 20:29
Ska man göra sig av med min favoritbakterie blir det däremot svårare. :)

"Conan the Bacterium" (Deinococcus radiodurans) är en extrem överlevare:

"While a dose of 10 Gy is sufficient to kill a human, and a dose of 60 Gy is sufficient to kill all cells in a culture of E. coli, D. radiodurans is capable of withstanding an instantaneous dose of up to 5,000 Gy with no loss of viability, and an instantaneous dose of up to 15,000 Gy with 37% viability.
It can survive heat, cold, dehydration, vacuum, and acid, because of this, D. radiodurans is known as an polyextremophile because of its resistance to more than one extreme condition."
http://en.wikipedia.org/wiki/Conan_the_bacterium

Tur det inte är en patogen!

ZilSwe
2007-04-03, 14:34
Vi behöver mer bakterier för att slippa bli sjuka... jag tycker LMV borde rekommendera 4-5 skitiga fingrar i maten varje dag. :) Själv så sköljer jag salladen och tvättar händerna med Alcogel från apoteket efter det jag bytt bajs-blöjja.