handdator

Visa fullständig version : konditions schema inför 1mila jogg


gurra162
2007-03-08, 21:23
Hej hej, nu ere så att min kompis har en mvg uppgift i idrott. Han ska lägga upp ett konditions schema för att träna upp sin kondition inför skoljoggen som är på 1 mil. Konditions träning ska vara under en 6 veckors period och nu tänkte jag att ni kunde hjälpa honom lite eftersom vissa här är ganska erfarna.

Han tar ungefär 10 i biptest men behöver ännu bättre kondition. Så skulle ni kunna skriva upp exempel på scheman han kan använda ? Vilken typ av konditionsträning som är effektivast osv och hur många dagar i veckan han ska träna. Han har självklart tillgång till gym med dom flesta maskiner.

Tack på förhand! :D

zeusden1
2007-03-08, 21:27
HIIT timme per dag

gurra162
2007-03-08, 21:35
HIIT timme per dag


Du behöver inte svara om du inte kommer med något vettigt svar.

zeusden1
2007-03-08, 21:41
Du behöver inte svara om du inte kommer med något vettigt svar.
?......

zeusden1
2007-03-08, 21:43
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gintensiv_intervalltr%C3%A4ning

major Pectoralis
2007-03-08, 21:44
Hej hej, nu ere så att min kompis har en mvg uppgift i idrott. Han ska lägga upp ett konditions schema för att träna upp sin kondition inför skoljoggen som är på 1 mil. Konditions träning ska vara under en 6 veckors period och nu tänkte jag att ni kunde hjälpa honom lite eftersom vissa här är ganska erfarna.

Han tar ungefär 10 i biptest men behöver ännu bättre kondition. Så skulle ni kunna skriva upp exempel på scheman han kan använda ? Vilken typ av konditionsträning som är effektivast osv och hur många dagar i veckan han ska träna. Han har självklart tillgång till gym med dom flesta maskiner.

Tack på förhand! :D

Träna löpning och det är detta han vill bli bra på. Strunta i maskinerna.
Träna minst 3 konditionspass i veckan, lägg tyngdpunkten på spontanlöpning/sträcklöpning/distanslöpning och låt dagsformen avgjöra tempot. Passen bör ta 40-60 minuter.

programexempel

dag 1. distansträning i snacketempo, 40-60 minuter
dag 2. intervaller: 10 x 3-5 min i ett tempo där man inte stumnar till men annars springer så fort man kan. 1 min vila mellan intervallerna. Vid något enstaka tillfälle kan man dra till med en 2 minuters vila.
dag 3.
dag 4.distansträning i snacketempo, 40-60 minuter
dag 5.
dag 6.distans eller intervaller (som dag 2)
dag 7
Naturligtvis kan man träna mer.

alternativa pass till intervallerna
löpning i 30-40 minuter med så högt och jämnt tempo man kan (snabbdistans).
löpning i 4-8 x 8 minuter med så högt och jämnt tempo som möjligt
lycktstolpeintervaller: 2 stolpar snabbt, 1 stolpe lugnt, osv. "Setvila" efter 2 km. Kör en mil totalt.
1-2x10(70-20) - 70 sek intervallfart, 20 sek lugnt, alla tio i ett svep innan blockvilan
2x10(45-15) - samma princip som vid "70-20".

blekfet2
2007-03-08, 21:56
HIIT timme per dag

Ja hejja!:smash: