handdator

Visa fullständig version : Ingen arbetslöshet, är det möjligt?


Purren
2007-03-08, 18:26
Är det möjligt att med en marknadsekonomi ha en arbetslöshet på 0%? Jag försökte få ihop detta, men något instinktivt hos mig säger att det inte skulle kunna fungera. Jag frågade min samhällslärare också om det skulle kunna gå, men hon hade inget bra svar på den frågan.

Går det, och hur skulle ett sånt samhälle se ut?

Lexidos
2007-03-08, 18:28
Jag får en viss känsla av att det inte skulle funka. Kan tyvärr inte säga exakt varför jag tror detta.

L-Sami
2007-03-08, 18:29
Arbetslöshet lika med 0% glöm det. Alla är inte ofrivilligt arbetslösa, kan tänka mig en stor del av dagens arbetslösa vill inte ens jobba av olika skäl.

Axmode
2007-03-08, 18:30
Under dabatten innan valet sa de att Sverige måste ha en arbetslöshet på 5%.

Metal_boy_
2007-03-08, 18:31
Det måste finnas uteliggare i samhället.

Röda_Lacket
2007-03-08, 18:34
Enligt vissa nationalekonomer måste man ha en viss arbetslöshet annars blir inflationen enorm. Vilket kan vara logiskt så arbete åt alla med den ekonomin vi har idag kan man glömma...tanken är väl att dessa ska utbildas för att sedan ta nya jobb och dom som blir arbetslösa får plugga osv osv

Dumleman
2007-03-08, 18:39
Det är lätt att fixa sen om lönen eller mervärdet av arbetet blir något är lite svårare.

Gandalf
2007-03-08, 18:45
En arbetslöshet på 0 procent skulle driva upp lönerna och arbetarna skulle tjäna på det då företagen skulle bli piskade att locka med bra löner och bra arbetsmiljö men detta kommer företagen och den borgerliga regeringen aldrig att tillåta.
En arbetslöshet under 4 procent kommer vi inte få se nu när alla politiska partier kör efter den enda vägens politik , vi kan få se arbetslösheten sjunka korta perioder under 4 procent nivån men regeringen och riksbanken kommer att sätta in motåtgärder så att den stiger över 4 procent igen.
Moderaterna har ju till och med pratat om arbetskraftinvandring och det kommer vi att få se om dom får sin vilja igenom och den som vill kan ju läsa lite historia från tidigt 1900-tal då företagen tog hit skeppslaster med arbetare för att knäcka dom svenska arbetarna.
Så svaret på frågan är att 0 procent arbetslöshet kommer aldrig att inträffa i ett kapitalistiskt samhälle för kapitalisterna tjänar mindre pengar om dom måste höja lönerna för att locka arbetare så därför så vill kapitalisterna ha en ca 4 procent arbetslösa.

Purren
2007-03-08, 18:48
En arbetslöshet på 0 procent skulle driva upp lönerna och arbetarna skulle tjäna på det då företagen skulle bli piskade att locka med bra löner och bra arbetsmiljö men detta kommer företagen och den borgerliga regeringen aldrig att tillåta.
En arbetslöshet under 4 procent kommer vi inte få se nu när alla politiska partier kör efter den enda vägens politik , vi kan få se arbetslösheten sjunka korta perioder under 4 procent nivån men regeringen och riksbanken kommer att sätta in motåtgärder så att den stiger över 4 procent igen.
Moderaterna har ju till och med pratat om arbetskraftinvandring och det kommer vi att få se om dom får sin vilja igenom och den som vill kan ju läsa lite historia från tidigt 1900-tal då företagen tog hit skeppslaster med arbetare för att knäcka dom svenska arbetarna.
Så svaret på frågan är att 0 procent arbetslöshet kommer aldrig att inträffa i ett kapitalistiskt samhälle för kapitalisterna tjänar mindre pengar om dom måste höja lönerna för att locka arbetare så därför så vill kapitalisterna ha en ca 4 procent arbetslösa.

Du glömmer att om dom höjer lönerna måste dom höja priserna också, vilket leder till att personalen vill ha mer lön, vilket leder till ännu mer ökade priser osv.

Yankeee
2007-03-08, 18:48
Men gandalf, varför såg inte vänsterpartierna, som ändå regerat sverige i 70 år, till att arbetslösheten var 0% under deras tid?

Gandalf
2007-03-08, 18:57
Yankee när hade Vänsterpartiet makten i Sverige? ge gärna ett exempel. Socialdemokraterna har aldrig bedrivit någon vänsterpolitik som gått emot storföretagen och som en gammal sosseledare sa "vad som är bra för Volvo är bra för Sverige" och det säger väl allt
CoxcombRed Det är ju väldigt konstigt att arbetarnas löner alltid leder till inflation medans direktörenas löner och bonusar och rekordutdelningar till aktieägarna ALDRIG leder till inflation.

Yankeee
2007-03-08, 19:00
"Vänsterpartierna" skrev jag, inte vänsterpartiet.

coxie
2007-03-08, 19:00
Yankee när hade Vänsterpartiet makten i Sverige? ge gärna ett exempel.
CoxcombRed Det är ju väldigt konstigt att arbetarnas löner alltid leder till inflation medans direktörenas löner och bonusar och rekordutdelningar till aktieägarna ALDRIG leder till inflation.

Det är väl inte alls konstigt? Hur många är direktörer 0.1% 0.01%?

Baan
2007-03-08, 19:00
Klart du kan anställa alla, men i en simpel ekonomisk modell innebär det problem och skyhöga löner och allt som det innebär pga brist av arbetare.. nästa steg är väl att inflationen stiger..

Baan
2007-03-08, 19:01
Men gandalf, varför såg inte vänsterpartierna, som ändå regerat sverige i 70 år, till att arbetslösheten var 0% under deras tid?

Men gud vad subjektivt!?!?! Om jag är urnasse så är allt vänster för mig!!!

TwUG
2007-03-08, 19:03
http://en.wikipedia.org/wiki/NAIRU

Kankse kan vara intressant för dig att läsa tänkte jag

sehnpaa
2007-03-08, 19:05
Enkelt. Vi inför ett maximalt lönetak. Med en högsta tillåtna lön på 10kr/timme kommer arbetsgivarna kyssa den arbetslöses fötter. :naughty:

Gandalf
2007-03-08, 19:06
Ja ja ni får väl tro på sagorna som direktörena säger så fort deras bonusar kommer upp eller när rekordutdelningarna till aktieägarna kommer på tal, tänk att det är bara arbetarnas löner som driver upp inflationen och inte miljarderna som aktieägarna mm får.

Arf Pingvin
2007-03-08, 19:15
0% arbetslöshet innebär noll rörlighet på arbetsmarknaden. Det går bara inte om det inte är kommuniststyre. En lagomt låg arbetslöshet är att föredra. I Sverige har vi för hög arbetslöshet och massa låtsasjobb enligt min humla, men var gränsen skulle gå vet jag inte.

CoolHandLuke
2007-03-08, 19:20
Arbetslöshet i sig är inte så farligt. Det är långtidsarbetslösheten som är kass. Det är den man som behöver riktas mot 0%. Dessutom är spridningen dålig. Det vore bättre om alla delar lite arbetslöshet då och då istället för att det är samma personer som ramlar in och ur jobb hela tiden.

Men det är svårt i vår 'trygga' arbetsmarknad där de som är 'inne i systemet' har det bra och de som är utanför biter i gräset. Man kan ju iofs se det som att vissa måste 'offras' för att resten ska ha det kontinuerligt stabilt. Det är väl inget ovanligt att svaga slås ut osv. Men så har det ju knappast varit i Sverige. Vi har mer ett system som är baserat på en kombination av slump, rädsla och sociala kontakter än arbetsförmåga. En nyans som ger en intressant demografi i samhället.

Snafu
2007-03-08, 19:26
Ja ja ni får väl tro på sagorna som direktörena säger så fort deras bonusar kommer upp eller när rekordutdelningarna till aktieägarna kommer på tal, tänk att det är bara arbetarnas löner som driver upp inflationen och inte miljarderna som aktieägarna mm får.

Men sluta vara så negg. Direktörer skall ha bra löner. Jag älskar när vänsteranhängare totaldissar direktörers löner "men jag då vi är ju arbetarna".

För mig är det bara en sporre att se andra människor tjäna snuskigt med pengar. I vänsteranhängarnas ögon är det fult att tjäna pengar, alla ska ha det lika sunkigt annars är det inte rättvist. Och att jobba arslet av sig är aldrig något som majoriteten av vänsteranhängare har några som helst tankar på.

Ok, jag ska i enkla ordlag förklara för dig varför 0% arbetslöshet kommer leda till ökad inflation. Om det råder arbetsbrist kan ett företag sätta lönen på exempelvis 200k per år - dom kommer att få ansökningar just eftersom det finns brist på jobb.

Om det råder 0% arbetslöshet måste kommer företagen således att behöva öka lönerna för att locka till sig folket de vill ha. Summa summarum - ökad inflation.

Ett reellt exempel på detta är när folk från östeuropa emigrerar till England och tar låglönejobben. Hade dom inte gjort det hade den inhemska industrin varit tvungen att höja lönerna och därigenom antagligen satt igång inflationsspiralen. Således har arbetskraftsinvandringen hållit inflationen på en låg nivå i England.

Grovt förenklat, hoppas du förstår.

Gandalf
2007-03-08, 19:45
Snafu om företagen måste locka arbetare så måste dom ju inte locka med lönen dom kan ju locka med bra arbetsmiljö mm.
Låg arbetslöshet är bra för arbetarna men dålig för företagen och jag tror faktiskt att alla bidrar till inflationen och inte bara arbetarna som ni tjatar om.
Så Snafu jag förstår precis vad du säger men jag ser hellre ett samhälle där alla har arbete än som vi har nu då folk sover utomhus eller är arbetslösa.
Vi står på motsatta sidor i denna fråga, du på företagens sida och jag på dom arbetslösa arbetarnas sida som hellre har lite inflation och lön istället för sänkt A-kassa eller socialbidrag.

z_bumbi
2007-03-08, 20:37
Moderaterna har ju till och med pratat om arbetskraftinvandring och det kommer vi att få se om dom får sin vilja igenom och den som vill kan ju läsa lite historia från tidigt 1900-tal då företagen tog hit skeppslaster med arbetare för att knäcka dom svenska arbetarna.

Om man ändå läser historia kan man passa på att kolla på 60-70-talet då det var en annan form av arbetskraftsinvandring.

Jag brukar säga att jag vill ha ökad invandring och det delvis för att de svenska "arbetarna" ska kunna fortsätta ha jobb men det är det inte många som håller med om. :D

Pez
2007-03-08, 21:41
Snafu om företagen måste locka arbetare så måste dom ju inte locka med lönen dom kan ju locka med bra arbetsmiljö mm.
Låg arbetslöshet är bra för arbetarna men dålig för företagen och jag tror faktiskt att alla bidrar till inflationen och inte bara arbetarna som ni tjatar om.
Så Snafu jag förstår precis vad du säger men jag ser hellre ett samhälle där alla har arbete än som vi har nu då folk sover utomhus eller är arbetslösa.
Vi står på motsatta sidor i denna fråga, du på företagens sida och jag på dom arbetslösa arbetarnas sida som hellre har lite inflation och lön istället för sänkt A-kassa eller socialbidrag.
1. Du vet om att "hemlös" inte innebär en person som "sover utomhus" utan de facto saknar bostad, ja?
2. Det finns arbetslösa inom alla samhällsskikt.
3. Den konsumtion som är tongivande för ekonomin (om vi ser till privat konsumtion) är i regel den konsumtion som "arbetarna" (som du uppenbarligen väljer att kalla alla som inte är direktör) står för. Sett till andel av konsumtionen är höginkomsttagare en droppe i havet.

Tänkte bara att du ville veta lite mer om de "arbetare" du anser dig kämpa för. :)

Purren
2007-03-08, 21:57
Så Snafu jag förstår precis vad du säger men jag ser hellre ett samhälle där alla har arbete än som vi har nu då folk sover utomhus eller är arbetslösa.
Vi står på motsatta sidor i denna fråga, du på företagens sida och jag på dom arbetslösa arbetarnas sida som hellre har lite inflation och lön istället för sänkt A-kassa eller socialbidrag.

Så som jag förstår det leder noll arbetslöshet inte till "lite" inflation, utan mycket inflation. Och mycket inflation är inte speciellt bra.

Fast jag tycker ändå du har en poäng, i mina öron ser jag inte skäl till varför man inte skulle kunna dra ner på vinsterna och anställa mer personal, men då måste man förstås sälja mer varor, vilket drar ner priset och vinsten i sig. Det är antagligen helt enkelt inte optimalt.

Purren
2007-03-08, 21:59
Så som jag förstår det leder noll arbetslöshet inte till "lite" inflation, utan mycket inflation. Och mycket inflation är inte speciellt bra.

Fast jag tycker ändå du har en poäng, i mina öron ser jag inte skäl till varför man inte skulle kunna dra ner på vinsterna och anställa mer personal, men då måste man förstås sälja mer varor, vilket drar ner priset och vinsten i sig. Det är antagligen helt enkelt inte optimalt.

För övrigt gallras ett ooptimalt företag ut så småningom. Naturligt urval och allt det där.

skaparn
2007-03-08, 22:03
Den klassiska arbetslösheten, orsakad av att minimilöner och a-kassa, kan säkert minskas till ganska nära noll. Däremot torde den strukturella, eller friktionsarbetslösheten, vara i det närmaste omöjlig att bli av med. Det skulle kräva att matchningsprocessen mellan arbete och arbetande vore ögonblicklig. Jag har svårt se hur man kan få rätt man på rätt plats utan en ansökningsprocess som tar en viss tid.

Ganymedes
2007-03-09, 09:50
Med risk för att trampa folk på tårna; jag tror inte att det går eftersom somliga helt enkelt inte VILL jobba. De lägger mer energi på att slippa undan, än vad det skulle kostat dem att tillföra samhället något.

pragmatist
2007-03-09, 10:04
Eftersom arbetskraft inte är någon 100% rörlig produktionsfaktor (en gruvarbetare som blir arbetslös i Kiruna kan inte dyka upp som datakonsult nästa dag i Malmö, eller vice versa) så kan inte ett samhälle som har någon sorts ekonomisk utveckling över huvud taget ha 0% arbetslöshet.

Ett helt statiskt samhälle där ingen någonsin byter jobb (och där produktiviteten gissningsvis är väldigt låg) skulle möjligen kunna ha 0% arbetslöshet.

Snafu
2007-03-09, 10:27
Snafu om företagen måste locka arbetare så måste dom ju inte locka med lönen dom kan ju locka med bra arbetsmiljö mm.
Låg arbetslöshet är bra för arbetarna men dålig för företagen och jag tror faktiskt att alla bidrar till inflationen och inte bara arbetarna som ni tjatar om.
Så Snafu jag förstår precis vad du säger men jag ser hellre ett samhälle där alla har arbete än som vi har nu då folk sover utomhus eller är arbetslösa.
Vi står på motsatta sidor i denna fråga, du på företagens sida och jag på dom arbetslösa arbetarnas sida som hellre har lite inflation och lön istället för sänkt A-kassa eller socialbidrag.

Ah, den gamla klassromantiken =) Antingen står man på företagens sida eller på arbetarnas.

Dagens utbildningsrekommendation: Ekonomisk historia A, statsvetenskap A (gärna B också) samt nationalekonomi A.

Lexidos
2007-03-09, 10:46
Ah, den gamla klassromantiken =) Antingen står man på företagens sida eller på arbetarnas.

Dagens utbildningsrekommendation: Ekonomisk historia A, statsvetenskap A (gärna B också) samt nationalekonomi A.

+1 :thumbup:

corbendallas
2007-03-09, 11:16
Snafu om företagen måste locka arbetare så måste dom ju inte locka med lönen dom kan ju locka med bra arbetsmiljö mm.
Låg arbetslöshet är bra för arbetarna men dålig för företagen och jag tror faktiskt att alla bidrar till inflationen och inte bara arbetarna som ni tjatar om.
Så Snafu jag förstår precis vad du säger men jag ser hellre ett samhälle där alla har arbete än som vi har nu då folk sover utomhus eller är arbetslösa.
Vi står på motsatta sidor i denna fråga, du på företagens sida och jag på dom arbetslösa arbetarnas sida som hellre har lite inflation och lön istället för sänkt A-kassa eller socialbidrag.
Jag blir verkligen rädd när jag läser sånt här.
Jag tycker det är så fantastiskt att ha en inställning att dom "onda" är dom som faktiskt skapar arbetstillfälle i landet. När skapade en "arbetare" arbetstillfälle sist?

Är låg arbetslöshet verkligen enbart bra för "arbetarna"? Hur ser priserna på produkterna ut ett sådant samhälle för dom andra 95% som faktiskt jobbar?

Fed up
2007-03-09, 11:45
Utöver att man menar att inflationen skulle fara i skyarna osv. så räknar man alltid med en viss arbetslöshet, alltså människor som är mittemellan två jobb, folk som inte kan eller vill jobba av någon anledning osv.
Det här med inflation kan man ju diskutera, men att det alltid kommer finnas någon som inte för tillfället jobbar är ju uppenbart och därför kanske helt irrelevant att diskutera.

I övrigt håller jag med Snafu om utbildningstipset, jag har iof. bara läst en 10poängskurs som innehöll både nationalekonomi och ekonomisk historia, men den har verkligen gett mig supermycket och gett mig mycket bredare perspektiv och förståelse. Riktigt kul var det att läsa det också, trots att jag alltid hatat ekonomi.