handdator

Visa fullständig version : 120 km/h ny hastighet på motorväg!?


regus
2007-03-08, 15:52
"120 km/h ny hastighet på motorväg
Regeringen gav idag klartecken för att införa 120 som hastighetsgräns på motorvägar. Den kan komma att införas redan i höst.

De nya hastighetsgränserna kan komma att införas redan i höst, men troligtvis sker det via årsskiftet.

- Fler hastighetsgränser ska bidra till ett effektivare utnyttjande av våra vägar. Det är också viktigt att dessa nya möjligheter bidrar till att öka acceptansen för hastighetsgränserna. Vägverket bedömer att det här på sikt har en potential att rädda 40-50 liv per år, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i ett pressmeddelande.

Propositionen ger Vägverket möjlighet att införa de nya hastigheterna.

- Är det en väldigt bra väg ska det vara 120 kilometer i timmen. Nu får man gå igenom vägarna och se hur bra de är för att få ökad acceptans för hastigheterna, säger Elin Lagercrantz, pressekreterare hos Åsa Torstensson.


Olof Wijnbladh"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=626161


Vad tycker ni?

Yankeee
2007-03-08, 15:53
Snabbare är bättre.

regus
2007-03-08, 15:54
Snabbare är bättre.

Vrooom vroom.

rememberence
2007-03-08, 15:56
Tror ärligt talat inget kommer förändras

Yankeee
2007-03-08, 15:57
Tror ärligt talat inget kommer förändras

Jo, folk kör 130 istället för 120 :)

Jompan
2007-03-08, 15:58
Det har väl redan testats med 120km/h på vissa vägar. Tror bland annat E6:an haft det på en viss sträcka.

mela
2007-03-08, 16:01
Det har väl redan testats med 120km/h på vissa vägar. Tror bland annat E6:an haft det på en viss sträcka.

Jo, genom Halland.

Griip
2007-03-08, 16:33
Njae inte direkt genom hela Halland. Men "studier" visar väl på att det inte alls smäller oftare utan snarare mer sällan ifall det är högre hastigheter? Har jag för mig att jag läst någonstans iaf. Smäller ju högre dock :)

petersson
2007-03-08, 16:35
Undra om det leder till högre utsläpp? Men tid är ju alltid pengar :)

regus
2007-03-08, 16:38
Njae inte direkt genom hela Halland. Men "studier" visar väl på att det inte alls smäller oftare utan snarare mer sällan ifall det är högre hastigheter? Har jag för mig att jag läst någonstans iaf. Smäller ju högre dock :)

Men man är nog sannolikt lika död om det smäller i 110 som i 120.

Garnax
2007-03-08, 16:39
120km/h är för lite, kör ju alla redan i på våra 110-vägar. Och 110 är inte ovanligt på våra 90 vägar.

Slartibartfast
2007-03-08, 16:42
Här har vi haft 120 på motorvägarna sedan hedenhös. Ni är så efter.

mela
2007-03-08, 17:35
Undra om det leder till högre utsläpp? Men tid är ju alltid pengar :)

Beror ju på om folk måste bromsa och ha sig. Då leder det ju till det. Annars tror jag inte att det blir så stor skillnad ifrån 110.

Empe
2007-03-08, 17:40
Här har vi haft 120 på motorvägarna sedan hedenhös. Ni är så efter.

Skillnaden är att ni har kvar hedenhös medan vi gjorde as med den släkten för länge sen.

Metal_boy_
2007-03-08, 17:45
Jo, folk kör 130 istället för 120 :)

Du stal min tanke :)

Lexidos
2007-03-08, 17:59
Krockar man med något i 120 är man ändå kebab, då kan man lika gärna köra 130 :D vroom,vroom.. snabbt ska det gå

Yankeee
2007-03-08, 18:01
Dock är det fortfarande så att högre snitthastighet medför fler döda i trafiken.

Lexidos
2007-03-08, 18:03
Jo givetvis vore det bättre om det gick saktare på sina ställen. Men jag tror att svensson kör mellan 10-20km för snabbt i lag.
Så länge man kör med insidan av skallen så, finns ju många ställen där man inte ens ska tänka tanken att köra försnabbt.

Metal_boy_
2007-03-08, 18:05
Dock är det fortfarande så att högre snitthastighet medför fler döda i trafiken.

Säker? De flesta olyckor sker ju inte på motorvägen och det är väl bara där dom ska höja hastigheten?

Yankeee
2007-03-08, 18:09
Säker? De flesta olyckor sker ju inte på motorvägen och det är väl bara där dom ska höja hastigheten?

"Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.


* Om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas per år.
* Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år."

http://www.vv.se/templates/page3____12376.aspx

Lexidos
2007-03-08, 18:11
Jag tror nog mer på att förhållandena kring vägen spelar in lite mer än hastigheten.
Fler vajerräcken samt att man röjer upp träd o annat sket som står för nära vägen skulle nog hjälpa en del.
Tror jag hörde nåt sånt på ekot för några veckor sen, kommer dock inte ihåg exakt vad de sa.

Yankeee
2007-03-08, 18:18
lol, nu börjar internetexperterna rada upp sig. Du tror inte att det sysslas med trafikforskning på ganska hög nivå i sverige? Men det är väl som vanligt, internetungdomarna vet vad som gäller, nuff said.

Lexidos
2007-03-08, 18:19
lol, nu börjar internetexperterna rada upp sig. Du tror inte att det sysslas med trafikforskning på ganska hög nivå i sverige? Men det är väl som vanligt, internetungdomarna vet vad som gäller, nuff said.

Va? jaja blir nog bra

Metal_boy_
2007-03-08, 18:28
"Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.


* Om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas per år.
* Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år."

http://www.vv.se/templates/page3____12376.aspx

Från den där mätningen tror ju inte jag speciellt mycket kommer från olyckor på motorväg. Sänk där olyckorna sker mest isf.

Metal_boy_
2007-03-08, 18:30
Jag tror nog mer på att förhållandena kring vägen spelar in lite mer än hastigheten.
Fler vajerräcken samt att man röjer upp träd o annat sket som står för nära vägen skulle nog hjälpa en del.
Tror jag hörde nåt sånt på ekot för några veckor sen, kommer dock inte ihåg exakt vad de sa.

Träden har inget med olycksrisken på vägen att göra. Det är bara som grädde på moset att dom står där, redo att krossa en bil när den kör av. Det intressanta är ju varför man kör av osv.

Baan
2007-03-08, 18:32
lol, nu börjar internetexperterna rada upp sig. Du tror inte att det sysslas med trafikforskning på ganska hög nivå i sverige? Men det är väl som vanligt, internetungdomarna vet vad som gäller, nuff said.

Man får väl vara lite källkritisk och fråga sig hur man kan generalisera så och säga att "Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.". Jag kan tänka mig hur man fått fram något sånt, men jag gillar inte generaliseringen. Det lutar mer att man tolkat statistik på ett sätt så det blir mer propaganda.

Srednq
2007-03-08, 18:34
"Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.


* Om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas per år.
* Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år."

http://www.vv.se/templates/page3____12376.aspx


men du är betydligt mer koncentrerad när du kör i 160 än när du kör i 110. förutsatt att alla kan köra bil ordentligt så kommer det att inträffa färre olyckor ju högre hastighet. problemet är bara att långt ifrån alla på vägarna kan köra bil ordentligt.

detta går ju självklart inte att applicera på alla vägar

Lexidos
2007-03-08, 18:35
Träden har inget med olycksrisken på vägen att göra. Det är bara som grädde på moset att dom står där, redo att krossa en bil när den kör av. Det intressanta är ju varför man kör av osv.

sant men det var ju inte olycksrisken jag syftade på snarare saker som medför att en olycka mynnar ut till en dödsolycka.

Viktor_Balck
2007-03-08, 18:35
Tror inte regeringen skulle fatta ett sånt här beslut om det innebar att fler skulle dö i trafiken pga den höjda hastigheten.

I Tyskland som har fri fart dör det färre än i Sverige per körd kilometer på motorvägen.

Yankeee
2007-03-08, 18:36
Man får väl vara lite källkritisk och fråga sig hur man kan generalisera så och säga att "Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.". Jag kan tänka mig hur man fått fram något sånt, men jag gillar inte generaliseringen. Det lutar mer att man tolkat statistik på ett sätt så det blir mer propaganda.

Klart att man kan diskutera tolkningen. Dock så pratade jag generellt och det jag citerade är också generellt, ser inte riktigt problemet.

Baan
2007-03-08, 18:39
Klart att man kan diskutera tolkningen. Dock så pratade jag generellt och det jag citerade är också generellt, ser inte riktigt problemet.

Sänker ju förtroendet om inte annat när man börjar fundera på hur dom kommit fram till vissa påståenden, som den jag ifrågasatte. Det är väl det som är problemet.

Baan
2007-03-08, 18:40
men du är betydligt mer koncentrerad när du kör i 160 än när du kör i 110. förutsatt att alla kan köra bil ordentligt så kommer det att inträffa färre olyckor ju högre hastighet. problemet är bara att långt ifrån alla på vägarna kan köra bil ordentligt.

detta går ju självklart inte att applicera på alla vägar

Oavsett koncentration har du viss reaktionstid, och det går fortare när du kör 160 km/h kontra 110 km/h så det hjälper inte att du är koncentrerad när du bara kan agera så fort du kan agera i nödsituationer.

Yankeee
2007-03-08, 18:42
Sänker ju förtroendet om inte annat när man börjar fundera på hur dom kommit fram till vissa påståenden, som den jag ifrågasatte. Det är väl det som är problemet.

http://www.vv.se/filer/1046/uppdrag_om_hastighetsgranser.pdf

Figur 6 och texten omkring. Där har du förklaringen. Finns lite mer utspritt också.

Mago
2007-03-08, 18:42
Här har vi haft 120 på motorvägarna sedan hedenhös. Ni är så efter.

Wtf? Har för mig att alla körde fruktanslöst långsamt i Finland. 40- istället för 50-vägar, 60 ist. för 70, 80 ist. för 90. Sen såg jag ingen högre. Minnet kanske sviker.

Versus
2007-03-08, 18:48
Gött då kan man ligga i 149 istället för 139 och fortvarande bara komma undan med böter :thumbup:

Baan
2007-03-08, 18:52
http://www.vv.se/filer/1046/uppdrag_om_hastighetsgranser.pdf

Figur 6 och texten omkring. Där har du förklaringen. Finns lite mer utspritt också.

Visst, men där står det samma sak som inte ändrar så mycket. När det dyker upp en sån här tolkning av statistik vill man gärna kolla på statistiken. Problemet är att dom tagit den från en bok som förmodligen inte går få tag på på annat sätt än att köpa boken. Så mycket bryr jag mig inte :)

Verni
2007-03-08, 18:56
Gött då kan man ligga i 149 istället för 139 och fortvarande bara komma undan med böter :thumbup:Precis min tanke :]

Denstillasittande
2007-03-08, 19:55
Blev glad när jag såg denna nyhet idag på texttv ! Nu kan de titta över de fina 90vägarna och höja de till 100 också.

rolf
2007-03-08, 20:47
Som sagt, här i Finland har vi haft 120 läääänge och jag tror inte vi har mycket mer trafikolyckor etc. än ni.

Brooklyn
2007-03-08, 21:37
Gött då kan man ligga i 149 istället för 139 och fortvarande bara komma undan med böter :thumbup:

:thumbup:

Srednq
2007-03-08, 22:20
Oavsett koncentration har du viss reaktionstid, och det går fortare när du kör 160 km/h kontra 110 km/h så det hjälper inte att du är koncentrerad när du bara kan agera så fort du kan agera i nödsituationer.

självklart. men hur många gånger har du inte suttit å "slökört"´i 110`?

Baan
2007-03-08, 22:27
självklart. men hur många gånger har du inte suttit å "slökört"´i 110`?

det jag menar är om ngt oväntat händer så har du lika lång reaktionstid. om något väntat händer så är det bättre om man är koncentrerad, men oväntat är lite jobbigare.

hultman
2007-03-08, 22:53
På vilket sätt skulle en ökad hastighet bidra till färre olyckor?

Versus
2007-03-08, 23:08
På vilket sätt skulle en ökad hastighet bidra till färre olyckor?

Värre som somnar bakom ratten pga tristess?


Finns inget värre än tex sträckan e20 mot stockholm från göteborg efter munkebäck och hela den långa sega sträckan innan det blir 110 vid jonsered.
Är som sagt 90, tre filer och körde alltid den varje dag på kvällen vid 10 tiden (Jobbade eftermiddag/kväll) och då höll jag faktiskt på att somna en gång när jag var på väg hem från jobbet.

Så på sådana sträckor tycker jag faktiskt att det vore bra med en höjning på kvällen när det är mindre trafik.

Liten Men Fet
2007-03-08, 23:10
Blev glad när jag såg denna nyhet idag på texttv ! Nu kan de titta över de fina 90vägarna och höja de till 100 också.

Ja men nu när dom inför lite nya hastigheter, 40 60 80 100 120 så tror jag att det blir så här.
Många nuvarnader 90 vägar blir 80 och knappast några blir 100.
Likadant tror jag det blir med 70 till 60 och 50 till 40.

Alltså kommer hastigheterna "smygsänkas" fast det enda man skyltar med är att det blir 120 på vissa motorvägar.

Mantus
2007-03-08, 23:16
Var det inte så att man i samband med de nya väggränserna delvis skall använda sig av elektroniska tavlor i större utsträckning? Det är väl ändå enligt mig odelat positivt. Som det är nu kan man köra 90 på en 90väg och ändå inte kunna bli tagen av polisen. Med elektroniska vägtavlorkan man ändra efter väglag och om det hänt någon olycka längre fram, det kan leda till långt färre olyckor.

RösböJunior
2007-03-11, 21:22
lite onödigt förslag. men i rätt riktning iaf !

Trafikpolitiken är så messed-up i sverige jag skulle kunna skriva en bok om det.
kortfattat:

- 2-1 vägar på de idag befintliga 90-vägar och sätt 110,120 där.med vajer-räcken
- på våra Motorvägar sätt 130
- behåll 50 & 30 & 70.

detta tror jag är mycket säkrare än något av alternativ som finns med tanke på budgeten, Vägkameror? det mest dumma i modern tid.
Kostar för mycket, är ingen "aktiv" säkerhet utan bara indrivare för de som kör några km för fort.

och de miljö-riddare alla moderna bilar är utväxlade för 100 +
tro inte det "smutas mer med hastigheten" snarare tvärtom.

På e4an söder om Ljungby tycker jag man kan sätta fri fart som autobahn,
sträckor i tyskland har visat sig säkrare än de med reglerad fart.
så det är en stor fet myt att FARTEN DÖDAR.

Yankeee
2007-03-11, 21:33
Rösbö. Spotta ut snusen, läs på och kom tillbaka. Du sitter ju inte på några belägg för det du påstår, varför ens försöka leka påläst när det finns otroligt mycket forskning kring ämnet?

Cilia
2007-03-11, 22:14
Jo, folk kör 130 istället för 120 :)
150 istället för 140 menar du va?

NiXPhoenix
2007-03-11, 22:17
150 istället för 140 menar du va?


Nej, det är långtifrån alla som ligger på körkortsgränsen och kör, så upplever jag det här i alla fall.

Tycker det var väldigt dåligt att de satte 120 som ny hastighet, borde blivit 130km/h, det är det vanliga ute i europa och allt.

NiXPhoenix
2007-03-11, 22:19
Rösbö. Spotta ut snusen, läs på och kom tillbaka. Du sitter ju inte på några belägg för det du påstår, varför ens försöka leka påläst när det finns otroligt mycket forskning kring ämnet?


Du är ju fan väck, själv tycker du tydligen att du är extremt insatt i ämnet då du sitter och läser lite på svenska vägverkets hemsida och hänvisar till dem. Ja tänk om alla var lika duktiga som du. :Virro