handdator

Visa fullständig version : Master Card vs. Visa?!


Krille 87
2007-03-08, 15:20
Vet inte vilket kort jag ska skaffa, Visa eller Master, eller det kanske finns ett ännu schysstare kort som funkar överallt? Vad är för och nackdelarna? Mer än att Visa är en betalkort och Master ett kreditkort. Försäkringar? Räntor? etc.

Baan
2007-03-08, 15:23
Visa.

Kwon
2007-03-08, 15:26
Jag kör med Visa.

Krille 87
2007-03-08, 15:32
Visa.


Why baby, why? :D

Inzza
2007-03-08, 15:45
visa fungerar fan överallt. Har ingen kredit på mitt, vet inte ens om det går att ha kredit, så jag behöver inte oroa mig överdrivet mycket om jag tappar det, har max 5k på mitt betalkonto samtidigt.

samt att jag får det gratis av min bank :)

L-Sami
2007-03-08, 15:46
Jag kan köpa med kredit med mitt Visa-kort.

Action
2007-03-08, 15:49
Vet inte vilket kort jag ska skaffa, Visa eller Master, eller det kanske finns ett ännu schysstare kort som funkar överallt? Vad är för och nackdelarna? Mer än att Visa är en betalkort och Master ett kreditkort. Försäkringar? Räntor? etc.

Ett av varje.. så använder du Visa som betalkort och Master-card som kreditkort. JAg tycker iaf att det då är lättare att hålla isär vad man betalat med vad.

Har man Visa som kombinerat betal/kreditkort så skulle i allafall jag tappa bort vad jag betalat med kredit eller från kontot.

dared
2007-03-08, 15:51
Jag har SEBs Visa och ICAs Mastercard. Med ICAs kostar det ingenting att ta ut pengar utomlands.

Granatgiraffen
2007-03-08, 15:51
Visa är såklart bäst för på det så får dom inte ta dom världsirriterande kortavgifterna på.

coxie
2007-03-08, 16:30
Visa om du vill kunna betala överallt.

Dock tycker jag Amex har bäst bonusar om du ska skaffa kreditkort, och reser du mycket är deras VIP kort skitbra.

olwe
2007-03-08, 17:03
Det beror på var man ska betala. Jag var i österrike nyss och blev lite häpen när man bara kunde betala med maestro *mini*.

Annars kör jag Visa (handelsbanken).

Krille 87
2007-03-08, 17:03
Visa om du vill kunna betala överallt.

Dock tycker jag Amex har bäst bonusar om du ska skaffa kreditkort, och reser du mycket är deras VIP kort skitbra.

Fungerar inte på alltför många ställen i Sverige bara, synd!

olwe
2007-03-08, 17:05
Fungerar inte på alltför många ställen i Sverige bara, synd!

Amex är rätt jobbigt för företagen (större avgifter) men större företag brukar ju ta det iaf. Maestro är väll samma historia?

Snafu
2007-03-08, 17:20
Jag har jobbat med Amexkort gentemot företagen som faktiskt tog emot Amex -needless to say - det var inte ett särskilt poppis kort!

Nu har jag själv ett amex genom jobbet, funkar väl ganska bra sådär, jag väljer ju bara ställen som tar emot kortet. Stackars pizzerian i värtahamnen =)

Krille 87
2007-03-08, 17:59
Amex är rätt jobbigt för företagen (större avgifter) men större företag brukar ju ta det iaf. Maestro är väll samma historia?

Precis, å det är nått med maestro att dom inte kan gå in å garantera att transaktionen, alltså att de får sina pengar med mastro, va nån taxichaufför som det till mig.. Men visst, om man vill ha Amex och maestro i sitt kortutbud får man som butik betala mer.

OnT: Funkar inte Mastercard överallt med?

Lexidos
2007-03-08, 18:00
Visa kort funkar överallt men ska du tex åka utomlands o vill ta ut pengar så skaffa ett ICA mastercard, inga utagsavgifter. :D

rQx
2007-03-08, 18:01
Amex är rätt jobbigt för företagen (större avgifter) men större företag brukar ju ta det iaf. Maestro är väll samma historia?

Maestro fungerar på alla ställen med mastercard har jag för mig eftersom det typ är samma som gör dem.

Krille 87
2007-03-08, 18:04
Maestro fungerar på alla ställen med mastercard har jag för mig eftersom det typ är samma som gör dem.


Hmm, stämmer verkligen det?

rQx
2007-03-08, 18:09
Hmm, stämmer verkligen det?

Yes, saxxat från deras sida:

Maestro is the debit card from MasterCard. It provides PIN-based, direct cash access from your bank account at home as well as abroad.

Klenis
2007-03-08, 18:39
Är inte maestro "ungdomskortet" från mastercard? Precis som electron är för Visa. Jag är 16 och har maestro. Kan betala överallt där mastercard tas, men kan inte köpa på nätet.

akAn
2007-03-08, 19:00
skillnaden mellan maestro och mastercard som jag har förstått dem är att man med mastercard kan övertrassera kortet. Man kan med mastercard betala på ställen som inte har någon internetuppkoppling och därmed betala mer än man har på kontot. maestro är säkrare och kräver internetuppkopplade betalställen


kan ju ha helt fel också...

Baan
2007-03-08, 19:02
Why baby, why? :D

Om jag kommer ihåg rätt från äldre diskussioner om detta så är båda lika gångbara i utvecklade länder, men reser man till mer udda resmål och liknande så är Visa bättre och mer gångbart. Reser du inte alls tror jag det är helt skitsmama.

eandersson
2007-03-08, 19:50
Maestro fungerar på alla ställen med mastercard har jag för mig eftersom det typ är samma som gör dem.

Stämmer inte. Exempel nummer 1; GymGrosseriet tar bara Visa, Mastercard och Eurocard. Inte Maestro.

skillnaden mellan maestro och mastercard som jag har förstått dem är att man med mastercard kan övertrassera kortet. Man kan med mastercard betala på ställen som inte har någon internetuppkoppling och därmed betala mer än man har på kontot. maestro är säkrare och kräver internetuppkopplade betalställen


kan ju ha helt fel också...

Via en uttagsmaskin kan du övertrassera alla korten(?), fast inte samma sak som du pratar om dock. Har du tex 5 kr kvar kan du ta ut 100kr, iallafall med Maestro

eandersson
2007-03-08, 19:51
Visa är såklart bäst för på det så får dom inte ta dom världsirriterande kortavgifterna på.

Precis.

"VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när du vill köpa något med VISA-kort eller att de nekar dig köp under en viss summa.[1] Extra avgifter vid kortbetalning är tillåtna om man handlar med MasterCard eller Maestro; det är alltså inte helt olagligt att ta ut avgift vid kortköp."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA

daja
2007-03-08, 20:12
Vet inte vilket kort jag ska skaffa, Visa eller Master, eller det kanske finns ett ännu schysstare kort som funkar överallt? Vad är för och nackdelarna? Mer än att Visa är en betalkort och Master ett kreditkort. Försäkringar? Räntor? etc.

Kör med båda, bra att ha ett kort med kredit i vissa lägen.

hultman
2007-03-08, 20:49
Stämmer inte. Exempel nummer 1; GymGrosseriet tar bara Visa, Mastercard och Eurocard. Inte Maestro.



Via en uttagsmaskin kan du övertrassera alla korten(?), fast inte samma sak som du pratar om dock. Har du tex 5 kr kvar kan du ta ut 100kr, iallafall med Maestro

Du kan inte använda Maestro på internetköp!

eandersson
2007-03-08, 21:23
Du kan inte använda Maestro på internetköp!

Det har du fullständigt rätt i. Men deras affär i trollhättan tar inte Maestro. De tar heller inte kontanter. Inte i nuläget iallafall, men de har gjort.

petah
2007-03-08, 21:55
Vet inte vilket kort jag ska skaffa, Visa eller Master, eller det kanske finns ett ännu schysstare kort som funkar överallt? Vad är för och nackdelarna? Mer än att Visa är en betalkort och Master ett kreditkort. Försäkringar? Räntor? etc.

Visa. Betalkort som det är möjligt att koppla kredit till, kan handlas med på internet. Funkar i hela världen. Kostnad runt 250:- per år. Funkar när kassorna på tex ICA är offline.

Mastercard. Betalkortet är i stortsett samma sak som Visa. Det finns även Mastercard kreditkort.

Maestro är ett ungdomskort för 13-21 åringar främst. Visa/mastercard junior kan man säga. Funkar ej på internet. Funkar ej offline. Billigare än de två andra korten, ca 192:- per år, gratis eller 84kr/år om du studerar.

Med alla tre korten går det att övertrassera via uttag i automat, tex ta ut 100 kr om du har 5kr. MEN gör inte detta om det inte är absoluta nödfall eftersom det registreras i bankens system och om du gör det ofta så ses det som dåligt beteende gentemot banken och det kan försvåra din möjlighet att låna pengar i framtiden.

PS. Maestro har inga försäkringar eller liknande, det har Visa och Mastercard, betalar du tex din resa med VISA får du avbeställningsskydd.

Krille 87
2007-03-08, 22:00
Visa. Betalkort som det är möjligt att koppla kredit till, kan handlas med på internet. Funkar i hela världen. Kostnad runt 250:- per år. Funkar när kassorna på tex ICA är offline.

Mastercard. Betalkortet är i stortsett samma sak som Visa. Det finns även Mastercard kreditkort.

Maestro är ett ungdomskort för 13-21 åringar främst. Visa/mastercard junior kan man säga. Funkar ej på internet. Funkar ej offline. Billigare än de två andra korten, ca 192:- per år, gratis eller 84kr/år om du studerar.

Med alla tre korten går det att övertrassera via uttag i automat, tex ta ut 100 kr om du har 5kr. MEN gör inte detta om det inte är absoluta nödfall eftersom det registreras i bankens system och om du gör det ofta så ses det som dåligt beteende gentemot banken och det kan försvåra din möjlighet att låna pengar i framtiden.

PS. Maestro har inga försäkringar eller liknande, det har Visa och Mastercard, betalar du tex din resa med VISA får du avbeställningsskydd.



Va e det för skillnad på försäkringarna sinsemellan, Visa å Mastercard?

petah
2007-03-08, 22:04
Va e det för skillnad på försäkringarna sinsemellan, Visa å Mastercard?

Jag tror det är ungefär samma på båda, jag vet inte exakt, ring o hör me banken imorrn.

Jag rekommenderar dock som någon sa tidigare om du vill ha ett kreditkort också så ta ett Visa betalkort och Mastercard kreditkort så har du garanterat minst ett kort som funkar om du är borta nånstans.

rQx
2007-03-08, 22:43
Stämmer inte. Exempel nummer 1; GymGrosseriet tar bara Visa, Mastercard och Eurocard. Inte Maestro.


Ja men du kan fortf. betala med maestro när det står mastercard.

-----------

Och sluta snacka om att man inte kan betala med maestro på internet för det kan man enligt egen erfarenhet!

Krille 87
2007-03-08, 22:47
Ja men du kan fortf. betala med maestro när det står mastercard.

-----------

Och sluta snacka om att man inte kan betala med maestro på internet för det kan man enligt egen erfarenhet!


Men va fasen, när jag åkte taxi så tog dom iten min kompis maestro utan bara kort med "text som stod upp" :D!?

rQx
2007-03-08, 22:48
Hehe, jag har betalat på internet med maestro när det bara stod visa och mastercard i alla fall. Kanske för jag använder E-kort men det ska inte ha någon betydelse.

High1ander
2007-03-08, 23:43
Kor pa ICA for att ta ut utomlands (e ju i USA, och aven da jag reste runt i Syd-Amerika).

Har Visa utan kredit, vill inte ha kredit. Eftersom jag har Internet-bank sa kan jag alltid fora over pengar nar det behovs mellan olika konton/kort.

Sen har jag ett mastercard debit-card har i USA, som jag inte anvander forrutom for att kopa Amerikanska saker online.

Monoxide
2007-03-09, 01:26
Hehe, jag har betalat på internet med maestro när det bara stod visa och mastercard i alla fall. Kanske för jag använder E-kort men det ska inte ha någon betydelse.

Eftersom jag blev nyfiken nu så snokade jag runt lite. Man måste registrera sitt Maestrokort som e-kort för att kunna använda det online.

dynamo
2007-03-09, 03:49
Men va fasen, när jag åkte taxi så tog dom iten min kompis maestro utan bara kort med "text som stod upp" :D!?

Det krävs en direktuppkopplad terminal för att man ska kunna dra kortet och handla med Maestro. Taxibilar har inte (alltid?) det. De brukar lägga kortköpen på hög och sen skicka in dem i en bunt. Det fungerar ej med Maestro eller Electron.

"text som står upp" finns på kort som fungerar även om terminalerna är offline. De kan alltså läggas på hög och skickas in senare.

dynamo
2007-03-09, 04:09
Visa. Betalkort som det är möjligt att koppla kredit till, kan handlas med på internet. Funkar i hela världen. Kostnad runt 250:- per år. Funkar när kassorna på tex ICA är offline.

Maestro är ett ungdomskort för 13-21 åringar främst. Visa/mastercard junior kan man säga. Funkar ej på internet. Funkar ej offline. Billigare än de två andra korten, ca 192:- per år, gratis eller 84kr/år om du studerar.

Om man studerar på Högskola eller Universitet och får insättning från CSN på sitt konto, är det kostnadsfritt att ha ett Visa hos Swedbank. Detsamma gäller produkten Betal & Kreditkort Mastercard. Mer om studenterbjudanden finns att läsa här http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,21960,00.html

PS. Maestro har inga försäkringar eller liknande, det har Visa och Mastercard, betalar du tex din resa med VISA får du avbeställningsskydd.

På Maestro-kort utfärdade av Swedbank finns reseförsäkring.
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,25440,00.html

OggeP
2007-03-09, 06:38
Har man tänkt röra sig i U-länder så rekommenderar jag VISA, annars är det ingen större skillnad mellan Mastercard och Visa, vare sig i priser eller villkor.

Srednq
2007-03-09, 07:00
Precis, å det är nått med maestro att dom inte kan gå in å garantera att transaktionen, alltså att de får sina pengar med mastro, va nån taxichaufför som det till mig.. Men visst, om man vill ha Amex och maestro i sitt kortutbud får man som butik betala mer.

OnT: Funkar inte Mastercard överallt med?

maestro kontrollerar att du har pengar på kontot direkt. de sa dom till mig iaf. därför kunde vi inte handla för det på gotlandsbåten där dom inte hade nån uppkoppling

eandersson
2007-03-09, 09:06
Ja men du kan fortf. betala med maestro när det står mastercard.

Jag förstår inte riktigt. Bara för att de inte TAR emot Maestro så GÅR det fortfarande att använda hos dem? Låter skumt. Hörde snack om deras kortsystem att de skulle "beställa in" så att de tar Maestro.

dynamo
2007-03-09, 09:11
Hehe, jag har betalat på internet med maestro när det bara stod visa och mastercard i alla fall. Kanske för jag använder E-kort men det ska inte ha någon betydelse.

Jo, det har betydelse. E-kort du skapar utifrån Swedbanks Maestro blir ett Mastercard.


Utdrag från http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,25521,00.html
Varför blir mitt Maestro plötsligt ett MasterCard när jag har skapat ett e-nummer?

Av tekniska skäl blir ett Bankkort Maestro och Världsnaturkortet Maestro tillfälligt ett e-kort MasterCard. Markera att du använder ett Mastercard hos inköpsstället när du ska betala.

Fettecke
2007-03-09, 09:19
själv nyttjar jag amex, mastercard och visa...

AmEx när jag tankar, köper mat osv... gemensamt kort med flickvännen som vi köper saker tillsammans. då det blir ganska mkt på ett år är det bra med 1% förtjänst tillbaka på beloppet.

Mastercard: om jag köper nått dyrare och tänkt nyttja Swedbanks Mer pristjänst.

Visa: köper saker till mig själv med det.

än så länge funkar det skitbra tycker jag...

eandersson
2007-03-09, 11:47
Jo, det har betydelse. E-kort du skapar utifrån Swedbanks Maestro blir ett Mastercard.


Utdrag från http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,25521,00.html

Precis. Och har du ett Visa så blir e-kortet ett Visa-kort. Jag hade Maestro som första-kort och det blev precis som du säger Mastercard. Sedan när jag bytte till VISA blev mitt e-kort ett VISA-kort.