handdator

Visa fullständig version : Någon som följer atkinsdieten?


Pix
2007-03-08, 13:54
Hur går det?
jag är lite nyfiken på den dieten just för att man slipper räkna kcal och får äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt...låter ju som en dröm, MEN fungerar det??

regus
2007-03-08, 13:58
Hur går det?
jag är lite nyfiken på den dieten just för att man slipper räkna kcal och får äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt...låter ju som en dröm, MEN fungerar det??

Fettinlagring sker jättebra utan kolhydrater. Äter du mer än du förbrukar kommer det dyka upp ett större tal på vågen.
En ketodiet(?) har inga metaboliska fördelar jämfört med en "vanlig" diet för normala personer.

King Grub
2007-03-08, 13:59
får äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt...

Nä. Ger kosten, "Atkins-kost" eller inte, mer energi än du gör av med, går du upp i vikt, inte ned.

Eddie Vedder
2007-03-08, 14:02
Hur går det?
jag är lite nyfiken på den dieten just för att man slipper räkna kcal och får äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt...låter ju som en dröm, MEN fungerar det??

Du kan inte äta obehindrat med kcal, antikolhydratförespråkarna vill gärna få det att låta som "sålänge du undviker dödskolhydraterna är det bara att käka obehindrat!" men så är det inte.

För vissa personer funkar det att drastiskt skära ner på/nästintill utesluta kolhydraterna i kosten, men det beror helt å hållet på att dessa personer har hittat en metod där dom fått ner sitt kcalintag och står sej och mår bra ändå. Fett-och proteinrik mat är väldigt mättande för många och man går nog inte och småäter fläskkotletter på samma sätt som en macka hit å en macka dit, för att inte tala om godis å kakor o.s.v.

Annars är det inget magiskt med "low-carbdieter".

jaaaaag
2007-03-08, 14:22
man blir svinigt trött av att utesluta kolhydrater tycker jag.. och man går miste om väldigt mycket som är mumsigt.

Ulf A Big
2007-03-08, 14:24
Om du ska bygga muskler då kan man inte skära ned för mycket på kolhydraterna. Nu handlade den där studien om överviktiga kvinnor med BMI från 35-40 dvs rejält feta människor och inte om vältränade grabbar/tjejer som kan det mesta om näringslära *slap*

Pix
2007-03-08, 15:02
Okej men Om jag nu skulle äta efter atkins nog fasiken blir det mer kcal än vad jag käkar nu...
skulle kunna klämma 4 90grams burgare 200gramkorv, får man äta grönsaker? ja i så fall 300gram grönsaker, 4-5 dl fil+ 2 stekta ägg, en burk tonfisk..
Tror nog att jag skulle kunna klämma i mig det där på en dag, och det måste vara ordentligen men kcal på en sån dag..

Men era svar är alltså om det där är mer kcal än vad jag äter idag kommer jag gå upp i vikt oavsett om det är gröt eller hamburgare jag käkar?

jwzrd
2007-03-08, 15:03
Okej men Om jag nu skulle äta efter atkins nog fasiken blir det mer kcal än vad jag käkar nu...
skulle kunna klämma 4 90grams burgare 200gramkorv, får man äta grönsaker? ja i så fall 300gram grönsaker, 4-5 dl fil+ 2 stekta ägg, en burk tonfisk..
Tror nog att jag skulle kunna klämma i mig det där på en dag, och det måste vara ordentligen men kcal på en sån dag..

Men era svar är alltså om det där är mer kcal än vad jag äter idag kommer jag gå upp i vikt oavsett om det är gröt eller hamburgare jag käkar?

Strikt energimässigt är det så, ja.

Ulf A Big
2007-03-08, 15:26
Okej men Om jag nu skulle äta efter atkins nog fasiken blir det mer kcal än vad jag käkar nu...
skulle kunna klämma 4 90grams burgare 200gramkorv, får man äta grönsaker? ja i så fall 300gram grönsaker, 4-5 dl fil+ 2 stekta ägg, en burk tonfisk..
Tror nog att jag skulle kunna klämma i mig det där på en dag, och det måste vara ordentligen men kcal på en sån dag..

Men era svar är alltså om det där är mer kcal än vad jag äter idag kommer jag gå upp i vikt oavsett om det är gröt eller hamburgare jag käkar?

Upp i vikt lär du gå.... Men din fråga kanske vi kan låta någon annan svara på. Jag behöver mer tid för att ge ett bra svar på den....

Tolkia
2007-03-08, 16:33
[QUOTE=Pix;2145475]Okej men Om jag nu skulle äta efter atkins nog fasiken blir det mer kcal än vad jag käkar nu...
skulle kunna klämma 4 90grams burgare 200gramkorv, får man äta grönsaker? ja i så fall 300gram grönsaker, 4-5 dl fil+ 2 stekta ägg, en burk tonfisk..
Tror nog att jag skulle kunna klämma i mig det där på en dag, och det måste vara ordentligen men kcal på en sån dag../QUOTE]
Det är inte så att personer som följer Atkinsdieten och vill gå ned i vikt inte kontrollerar sitt energiintag; tvärt om ger Atkins i sin bok tämligen tydliga och tämligen strikta anvisningar för hur mycket man får äta varje dag. Så om det skulle bli mer energi skulle det inte bero på Atkinsdieten i sig utan på hur du väljer att tillämpa den.

Fredrik_S
2007-03-09, 02:33
Nej som tolika skrev precis, så har du som många andra missuppfattat atkinsdieten. Och det är om du läser hela boken om atkins diet visst tvunget att räkna noga för att inte få i sig för mycket.

Och återigen, välj för guds skull något annat sätt att gå ner i vikt. Det ända viktiga för viktminskning är att skapa ett kaloriunderskott och det gör du minst lika bra med vanlig kost som kolhydratstrypt atkins kost.

Vill du inte räkna kalorier så kan du helt enkelt känna efter hur du mår. Är du glad, fungerar hjärnan på topp, är humöret bra och fingrarna varma så är du inte på kaloriunderskott, är du däremot trött, sur, hängig, grinig och småfrusen så har du skapat ett kaloriunderskott.