handdator

Visa fullständig version : Tappad styrka under deff


Halldin
2007-03-08, 10:58
På 2 månader och 1 vecka har jag tappat 15kg i knäböj, 25-30kg i marklyft och 7.5-10kg i bänkpress. Känns lite jävligt att tappa så mycket på så kort tid, så jag tänkte höra hur andra har det.

Till saken hör väl att jag tog en vilovecka och rakt på det var sjuk i två veckor, så totalt tre veckors uppehåll från träning där jag tappade rätt mycket som inte kommit tillbaka. Pissigt vilket som. :rolleyes:

jwzrd
2007-03-08, 11:01
På 2 månader och 1 vecka har jag tappat 15kg i knäböj, 25-30kg i marklyft och 7.5-10kg i bänkpress. Känns lite jävligt att tappa så mycket på så kort tid, så jag tänkte höra hur andra har det.

Till saken hör väl att jag tog en vilovecka och rakt på det var sjuk i två veckor, så totalt tre veckors uppehåll från träning där jag tappade rätt mycket som inte kommit tillbaka. Pissigt vilket som. :rolleyes:

Du förfasas över att du tappar styrka av att banta OCH vara sjuk? Ja se på fan.

L-Sami
2007-03-08, 11:02
Det är nog dina tre veckors uppehåll av träning som är orsaken till din styrkeförlust. Fortsätt träna så lär du komma upp i dina vanliga vikter igen.

Halldin
2007-03-08, 11:06
Du förfasas över att du tappar styrka av att banta OCH vara sjuk? Ja se på fan.
Nja alltså, det är ju inget märkvärdigt med det. Men när man har ökat riktigt bra under bulken, för att sedan ungefär vara tillbaka där man började (känns det som) så känns det som något är fel.

Det är ju klart att man tappar styrka, det jag undrade var hur mycket folk brukar tappa.
Det är nog dina tre veckors uppehåll av träning som är orsaken till din styrkeförlust. Fortsätt träna så lär du komma upp i dina vanliga vikter igen.
Nja, det gick utför redan innan. :)
Men det tog väldigt hårt, och nej, det kommer inte tillbaka, inte nu. :/

L-Sami
2007-03-08, 11:07
Nja alltså, det är ju inget märkvärdigt med det. Men när man har ökat riktigt bra under bulken, för att sedan ungefär vara tillbaka där man började (känns det som) så känns det som något är fel.

Det är ju klart att man tappar styrka, det jag undrade var hur mycket folk brukar tappa.

Nja, det gick utför redan innan. :)
Men det tog väldigt hårt, och nej, det kommer inte tillbaka, inte nu. :/

Hur snabbt har din viktminskning varit?

Halldin
2007-03-08, 11:08
En följdfråga, hur snabbt påverkas styrkan sen när ni börjar äta normalt (ligger på ett överskott) igen?

Var så längesen jag bantade sist att jag inte minns hur det gick efter.

Halldin
2007-03-08, 11:09
Hur snabbt har din viktminskning varit?
Får återkomma med takten, men den var snabbare i början och har sedan avtagit.
Ca. 7kg-7.5kg sedan nyår.

L-Sami
2007-03-08, 11:14
Får återkomma med takten, men den var snabbare i början och har sedan avtagit.
Ca. 7kg-7.5kg sedan nyår.

Låter ganska mycket, 2,5kg per månad ungefär. Det kan vara en orsak till att du har tappat i styrka. Säkert en massa vätska som har försvunnit från musklerna, vilket leder till sämre styrka.

Gpajpen
2007-03-08, 11:35
det kan inte vara så överdrivet mkt snabbare viktnedgång än vanlig praxis. 2,5kg/månad = underskott på ~625 kcal.

Toljanen
2007-03-08, 11:44
Nu har det bara gått 2 månader och 8 dagar sedan nyår vilket ger 3,32 kg/månad.

Karl_alfred
2007-03-08, 11:55
Har tappat 8 kg sen nyår och inte någonting i styrka. Skulle tro att din sjukdom och vila gjort det mesta.

L-Sami
2007-03-08, 12:16
det kan inte vara så överdrivet mkt snabbare viktnedgång än vanlig praxis. 2,5kg/månad = underskott på ~625 kcal.

Tänkte helt fel här nu :em:

CoolHandLuke
2007-03-08, 18:51
Är du verkligen fullt energi-laddad när du gör testerna? Min styrka brukar vara bättre dagar jag maxar ätandet. Men det kanske är mest psykologiskt. Tänker ändå att det kan ha någon effekt när man ligger på minus.

Raggis
2007-03-08, 20:11
Konstigt nog så har jag faktiskt ökat en del, fast jag är inne på min deff.

Karl_alfred
2007-03-08, 21:05
Samma här! 8kg mindre på 2 månader ökade en rep idag i smalbänken.

kjellis
2007-03-10, 12:38
Jag brukar generellt öka lite i styrka under början av deffen och sedan ligga kvar där. Tar både kost och träning på mycket större allvar under deffen för att bibehålla massan. Tränar regelbundet året om men under deffen så är motivationen högre och ursäkterna färre =)