handdator

Visa fullständig version : Vilka rekomenderar...


olsson15
2007-03-07, 21:48
Vilka rekomenderar kosttillskott för folk under 18 och vilka rekomderar det inte?

T.ex: Kreatin, Vassle proteiner, Esapro, Gainer, Bars och alla andra som finns på marknaden!

Själv dricker jag Pro Fx nu som snart är slut och då ska jag börja med No.1 Proteiner.

Vad tycker ni om dom olika formerna av kosstillskott som brukas av personer under 18 år? Bra/dåligt? Kom gärna med citat från olika studier och dylikt.

Mvh Olsson15

Raggis
2007-03-07, 21:54
Vad skulle det kunna ha för negativ inverkan om du är under 18 år? Jag menar, vad är skillnaden på att t.ex. vara 16 och 18 (just i detta sammanhang)?

olsson15
2007-03-07, 21:56
HerrArne

Quote:
Originally Posted by olsson15 View Post
Men kosttillskott som tex Pro Fx å liknade vassle proteiner då? Sjävl dricker jag pro fx för tillfället (gjort det i en månad nu ungefär) När det är slut så blire påsen med No.1 Proteiner.
Nej, jag skulle inte rekommendera det heller. Trots att jag är säker på att det är inte bara ofarligt utan t.om. nyttigt även för någon under 18.

Men. Nu var det tongkat ali denna tråd handlade om, vilket för någon i en ålder där hormonerna formligen kryllar omkring i kroppen är ett korkat, potentiellt farligt och helt onödigt tillskott. Så det kan jag med bestämdhet avråda ungdomar från, och jag tror de flesta här håller med i det...

L-Sami
2007-03-07, 22:00
T.ex: Kreatin, Vassle proteiner, Esapro, Gainer, Bars och alla andra som finns på marknaden!




Lika ofarligt för en som är under 18år, som att äta kött, potatis, dricka mjölk eller nåt annat mat.

HerrArne
2007-03-07, 22:02
Precis. Vad jag talade om i den tråden var två saker:

1. Eiselts kommande tonkat ali produkt är inget för tonåringar, av uppenbara skäl.

2. En liten antydan till min syn på problematiken med att rekommendera tillskott till ungdomar, i synnerhet över Internet. 18 må vara en godtycklig siffra, men är ju i vitt bruk -- så jag personligen har valt den även för detta. EDIT: Detta betyder inte att jag anser att produkterna är farliga, bara att jag inte tänker ge några rekommendationer. Fler som tänker som jag?

Pepz
2007-03-07, 22:23
Precis. Vad jag talade om i den tråden var två saker:

1. Eiselts kommande tonkat ali produkt är inget för tonåringar, av uppenbara skäl.

2. En liten antydan till min syn på problematiken med att rekommendera tillskott till ungdomar, i synnerhet över Internet. 18 må vara en godtycklig siffra, men är ju i vitt bruk -- så jag personligen har valt den även för detta. EDIT: Detta betyder inte att jag anser att produkterna är farliga, bara att jag inte tänker ge några rekommendationer. Fler som tänker som jag?

+1

Jag hade behövt förstå innebörden av maten innan jag började med proteinpulver.. VP2 för övrigt..... Hade jag vetat kostens betydelse då så hade jag vart större och starkare idag..

jedimind
2007-03-07, 23:14
Vaddå, så du menar att man ska tvingas att lära sig matens betydelse? allt tar ju tid att lära sig, både litteratur och om sig själv. Tror inte man får sämre insyn i kost bara för att man köper ett proteinpulver, det är ju liksom inte "antingen mat eller tillskott" Alla på det här forumet nöter ju in MAT, MAT, MAT i varandra ändå (vilket är bra)

Überbiffen
2007-03-07, 23:15
Det hör ju till saken att man i regel väger mindre ju yngre man är (tonåren då) så en 16åring på 70kg lär ju inte ha svårt att få i sig tillräckligt med näringsämnen från ordinarie kost. Det är värre när du blivit 25 bast och väger 120+ (inte legat på latsidan inte) då krävs det lite mer och är kanske inte lika skoj att sitta och trycka in i apkäften hela tiden. Kosttillskott hallelujah.

Lizard
2007-03-07, 23:37
Jag håller med herr Arnes båda skäl; att det inte behövs kosttillskott och tongkat ali inte ska fibblas med när man är ung och växer alldeles utmärkt av sig själv.

Men, kosttillskott kan vara bra för den som är ung och på god väg att etablera en förödande livsstil. Med brallorna vid knäna och fickorna fulla av knyckliga 20-kronorssedlar släntras det in på donken för slaskig bukfylla och på ICA för översöta kakor av chokladkaraktär. Effekterna ser vi idag i hälsostatistiken.
Har den unge mannen, eller för all del den unga kvinnan, påbörjat ett intresse för träning och kost blir det sannolikt som en hobby vilken som helst. Man får inte nog och byts då det slentrianmässiga skitätandet mot kosttillskott är det av godo. Om än aningen onödigt. Bara att tacka och ta emot så länge det nu håller i sig. Det är en annan historia.


Lizard

Sverker
2007-03-08, 07:18
Det är en moralisk fråga. Är man inte myndig har man en förmyndare.
Som förmyndare har man / jag ansvaret för sina / mina barn. Alltså måste alla rekommendationer vändas till förmyndaren som därefter gör valet efter bästa förmåga.





Till saken hör är att alla tillskott bör ju testas för att inte vara skadliga. Därefter är det possitivt ifall det går att visa på effekter. Dessa fösök görs på myndiga personer. Alltså finns inget tillskott för barn testat på barn.