handdator

Visa fullständig version : Truckkort?


dojjan
2007-03-07, 21:03
Sommaren närmar sig och jag hade tänkt jobba, eventuellt som truckförare. Ingår truckkort i B-körkort eller måste man ta det separat? Är det dyrt att ta privat?

Frippe_L
2007-03-07, 21:06
Sommaren närmar sig och jag hade tänkt jobba, eventuellt som truckförare. Ingår truckkort i B-körkort eller måste man ta det separat? Är det dyrt att ta privat?

Tas separat med teori och körning.
På mitt jobb går dem som ska ta det en 4-dagars kurs på dagtid på nåt företag i Olofström.
Har inget trukkort sj, så mer kan ja inte svara på.

Ryska_raketen
2007-03-07, 21:11
Äsch, ofta om du nu får ett jobb där truckkörning ingår så står (oftast) jobbet för det. Men annars tar det inte mer än 1-2 dgr att ta det.

Officer
2007-03-07, 21:13
Jag tog mitt truckkort i samband med min första sommar på Carlsberg. Det tog 2 dagar. Det var riktigt jävla kul faktiskt, och jäkla spännande när man skulle få köra dubbla 800 kg's pallar första gången *popcorn*



Faten är roligaste, de brukade jag medvetet välta omkull för det var så kul när de rullade 100 meter och alla på lagret bara asflabbade :thumbup:

gish
2007-03-07, 21:27
Hur du tar truckkortet beror helt på vilken typ av truck det gäller och vilket företag du gör det för. När jag jobbade på ICAs koloniallager i Västerås fick vi skriva ett prov efter en timmes teori. Dock hade examinator redan utfärdat våra kort, så dessa fick man oavsett man klarade provet eller inte.
Innan dess jobbade jag på Coop och där hade vi tokseriös uppkörning och en heldags teori. Så det beror som sagt på. Vilka truckar jag tog kort för? Låglyftande expeditionstruck

Tuniz
2007-03-07, 22:03
Har truckkort för Plocktruck, motviktstruck, skjutstativtruck, höglagertruck och en såndär gullig "tågtruck" (AB truckkort)

Gick en 2 dagars truckutbildning genom jobbet (ATLET) och avslutades med ett teoretiskt prov och uppkörning av alla truckar.

Teorin var otroligt tråkig, förutom videon man fick se "vad man inte ska göra på en truck" så jäkla självklara saker som ser otroligt kul ut när taskiga "Svenssons" leker skådespelare :laugh:

Teoriprovet var otroligt lätt (fick t.o.m ha teoriboken på provet) och uppkörningen detsamma. Man får antingen backa baklänges in i läraren eller välta ett fat med nitroglycerin för att bli underkänd, iallafall med den läraren vi hade :D.


Som de flesta har sagt så brukar företaget bekosta utbildningen men om du blir tvungen att ta det privat så kolla in bl.a www.atlet.se

// Tuniz, lagerman (mm ;) )