handdator

Visa fullständig version : Kluster, att koppla ihop datorer till EN


Spritza
2007-03-07, 19:29
Hej.
Jo det är så att jag nu fått tag på 9 st datorer som min skola gett mig eller snarare bytt ut mot nya där eleverna fick ta dem som skulle kastas.
vill nu koppla ihop dem till en fungerande maskin, alltså nåt som tydligen heter kluster. Saken är den att jag inte har någon aning om hur detta ska gå till, jag har skaffat windows server 2003 standard edition, med det os'et ska det tydligen gå bra och lätt att skapa en sådan koppling. Är det någon som kan förklara detta lite nogrannare?:S
tack på förhand

Lexidos
2007-03-07, 19:34
Hej.
Jo det är så att jag nu fått tag på 9 st datorer som min skola gett mig eller snarare bytt ut mot nya där eleverna fick ta dem som skulle kastas.
vill nu koppla ihop dem till en fungerande maskin, alltså nåt som tydligen heter kluster. Saken är den att jag inte har någon aning om hur detta ska gå till, jag har skaffat windows server 2003 standard edition, med det os'et ska det tydligen gå bra och lätt att skapa en sådan koppling. Är det någon som kan förklara detta lite nogrannare?:S
tack på förhand

Vad ska du göra Mitnick? Hacka Nasa eller :D
Vad är det för kraft i maskinerna?

Spritza
2007-03-07, 19:38
Vad ska du göra Mitnick? Hacka Nasa eller :D
Vad är det för kraft i maskinerna?
hehe inte riktigt;) tänkte att det skulle vara en grej att lyckas med detta så kallade "projekt".
Nee inga kraftpaket alls, tre P3 på 700Mhz sen så är resten P2 på 300Mhz, varav en av datorerna har 256Mb minne medan resten har 192Mb.
Vill ju bara ha hjälp, en vägledning till klustret. tunna klienter fick jag nys läsa nånstans också, vad är skillnaden, och hur skapar man "tunna klienter" och kluster?

Piranha
2007-03-07, 19:44
Jag tror dels du behöver enterprize för att klustra, sen med den låga kapaciteten i maskinerna med win2k3 server tror jag tror den inte ens går att installera med så lite ram.

Kika på linux istället.

Spritza
2007-03-07, 19:57
asså linux, det är inte min grej, jag kan det inte helt enkelt:S verkar helt avancerat, jag vill bara få ihop mitt lilla kluster, hehe......jag är öppen för fler förslag angående kluster på windows.

HerrArne
2007-03-07, 20:02
asså linux, det är inte min grej, jag kan det inte helt enkelt:S verkar helt avancerat, jag vill bara få ihop mitt lilla kluster, hehe......jag är öppen för fler förslag angående kluster på windows.

Med de maskinerna: Nej.

Även om det gick (och det gör det inte), vad 17 skulle du med ett så klent kluster till?

Whistler
2007-03-07, 20:04
Men vad ska du ha det till? Tanken med ett kluster är ju att fördela arbetet som krävs vid t ex kompilering till flera datorer för att på så sätt minska arbetsbelastningen på huvudmaskinen. Vad har du som skulle ta upp så stor kraft? Iofs var det kul på den tiden man körde SETI, då hade klustring lite mening. :P

Spritza
2007-03-07, 20:08
Men vad ska du ha det till? Tanken med ett kluster är ju att fördela arbetet som krävs vid t ex kompilering till flera datorer för att på så sätt minska arbetsbelastningen på huvudmaskinen. Vad har du som skulle ta upp så stor kraft? Iofs var det kul på den tiden man körde SETI, då hade klustring lite mening. :P
Vad ska jag annars ha datorerna till?

z_bumbi
2007-03-07, 20:08
Användningsområdet är nog helt enkelt att lära sig sätta upp ett kluster.

Med skapliga hårddiskar blir det iofs en hygglig server, den drar lite mycket el men det kanske man kan leva med.:D

Piranha
2007-03-07, 20:12
Vad ska jag annars ha datorerna till?

Slänga på tippen?

Zlin
2007-03-07, 20:27
Slakta alla datorer utom en istället, och släng in alla HD:s och allt ram däri. Sen borde du kunna köra fil/web/mail-server, dessutom kan du köra den som router om du har behov, och plockar nätverkskorten från de andra datorerna. Det är ett litet projekt, och skoj som attan. :)

Spritza
2007-03-07, 20:36
Slakta alla datorer utom en istället, och släng in alla HD:s och allt ram däri. Sen borde du kunna köra fil/web/mail-server, dessutom kan du köra den som router om du har behov, och plockar nätverkskorten från de andra datorerna. Det är ett litet projekt, och skoj som attan. :)jasså, router säger du? kommer det funka lika bra som en riktig router? Hur gör man detta prjekt då?

Dumleman
2007-03-07, 20:37
En p3 700 mhz duger ändå till en hel del :). 300 mhzarna skulle jag kasta även om jag har kört windows 2000 på en mmx 200 mhz men det vara aningen segt.

rememberence
2007-03-07, 22:01
jasså, router säger du? kommer det funka lika bra som en riktig router? Hur gör man detta prjekt då?

vet du hur man konfigurerar och använder mjukvaran som finns så funkar den VÄLDIGT mycket bättre

rememberence
2007-03-07, 22:02
Jag har ett eget litet "projekt" i skolan, har nästan fått en gammal 486a, tror dock att grafikkortet är trasigt

"OT"

Ska du göra kluster, använd linux :)

Spritza
2007-03-08, 20:09
hur gör man en router av en dator som rememberence föreslog?

Kabuto
2007-03-08, 20:33
Skaffa 2 nätverkskort till burken och installera typ m0n0wall eller nånting

Spritza
2007-03-08, 20:44
Skaffa 2 nätverkskort till burken och installera typ m0n0wall eller nånting
Just nu har jag 5 nätverkskort, spelar det nån roll i vilken av portarna jag stoppar dsl-kabeln i?

rememberence
2007-03-08, 21:21
Just nu har jag 5 nätverkskort, spelar det nån roll i vilken av portarna jag stoppar dsl-kabeln i?

nej, bara du håller reda på nummrena/namnen på korten :)

Spritza
2007-03-08, 21:39
nej, bara du håller reda på nummrena/namnen på korten :)ok:) vilket program föreslår du då jag ska använda för att få detta att funka?
ska det vara windows server eller spelar det ingen större roll? Kan datorerna kommunicera med varandra om dem har olika windows OS?

LarsK
2007-03-09, 04:07
Korrekt terminologi för vad du vill göra är grid computing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_computing