handdator

Visa fullständig version : Proteinuppehåll?


aron
2003-03-07, 12:11
Hej, har hört att man efter ca 8 veckor ska dra ner på proteinintaget så kroppen inte ska vänja sig, är detta viktigt?

Stickboy
2003-03-07, 14:42
skulle du vilja sluta äta så att kroppen inte vänjer sig med mat?

Grahn
2003-03-07, 14:56
Javisst man slutar äta med jämna mellanrum så att mans lipper vänja sig vid att ha muskler. :)

aron
2003-03-07, 15:10
Okej :) Då är det bara vassla på då! :eating: :eating: :eating:

r90
2003-03-07, 16:09
Hehehehehe.....vart fan har du hört det ?
Vad hämst om kroppen skulle vänja sig men att kunna bygga muskler.
:hbang:

King Grub
2003-03-07, 16:23
Läs t ex den här artikeln så kanske det klarnar varför det kan vara en god idé med proteincykling, eftersom man vänjer sig vid ett ständigt massivt proteinintag. Därmed inte sagt att man skall sluta med proteinet. :)

http://www.mowifit.com/fraga-2-02-01.htm

z_bumbi
2003-03-07, 17:25
King_Grub: Men om man i texten säger att man får problem med njurarna av hög proteindiet så har ju nästan resten som tas upp förlorat i värde också, särskilt i samband med så låga mängder som 4 g/kg kroppsvikt.
Observera att jag inte säger att just 4 g/kg kroppsvikt skulle vara nödvändigt för att bygga bra men att det skulle vara skadligt får nog författaren svårt att påvisa.

Finns många som försöker få idéer om at cykla protein att slå igenom men ingen verkar få någon långvarig effekt som går att påvisa att det skulle vara bättre och jag tror inte man vänjer sig vid en nivå utan kroppen är så smart så att vill den ha mer aminosyror så nog kommer den använda dem om de finns.

Edit: Lite slarv samt att jag nu såg vem författaren var... men står fortfarande fast vid mina åsikter, hon må vara duktig men här har hon missat att kontrolera vad textböckerna säger.

King Grub
2003-03-07, 17:29
Jag tror också på att ligga på ett högt proteinintag året runt, men inte ständigt på en "overload" nivå. Jag tror det ger mer att gå från ett hög nivå till en "overload" nivå då och då, och därefter tillbaka till en normal nivå. Normal för en byggare, vill säga.

aron
2003-03-09, 00:13
skrev "dra ner på proteinintaget" inte sluta!!