handdator

Visa fullständig version : En ny låt!


HenrY
2007-03-07, 17:07
Här kommer en låt jag döpte till Endless Road, började igår o gjorde klart den idag!:) Vart lite sisodär, lite misstag här o var men men.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=617761

Det är tänkt att det ska vara sång där det enbart är piano utan någe lead. Blir det sen om det blir någe seriösare inspelning.

Positiv som negativ kritik är alltid vällkommen, men ha lite överseénde med kvaliten på vissa ställen.

X-ecuter
2007-03-07, 17:19
Här kommer en låt jag döpte till Endless Road, började igår o gjorde klart den idag!:) Vart lite sisodär, lite misstag här o var men men.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=617761

Det är tänkt att det ska vara sång där det enbart är piano utan någe lead. Blir det sen om det blir någe seriösare inspelning.

Positiv som negativ kritik är alltid vällkommen, men ha lite överseénde med kvaliten på vissa ställen.

kanske bara jag men Hi-hat,en kändes i otakt till musiken ibland.. eller aa musiken i otakt till den... annars jävligt fin låt :hbang: som jag brukar kalla det " en fulländad brudmagnet " *kissass*

skulle passa som fan med en lite grövre mansröst :) eller kanske en dam

Frantic
2007-03-07, 17:21
Jag ska inte säga nåt om det tekniska men den var helt klart skön att lyssna på! Bra jobbat:)

HenrY
2007-03-07, 18:48
X-cuter: Ahh det stämmer, vart lite misstag här o var... Blir så, speciellt när jag har problem att sedan ändra dem pga olika saker!:D

Frantic: Kul att du gillar den!:)

Frantic
2007-03-07, 21:22
Gillar Unnamed också. Bra skit:thumbup:

L-Sami
2007-03-07, 21:53
Vackert sound Henry!

skaparn
2007-03-07, 22:28
Inte tight. Alls. Det tänker jag faktiskt inte ha överseende med då det förstör helheten när man får ont i rytmnerven hela tiden. Du borde även minska reverben på pianot. Även om det är lockande att få pianospelet "tightare" genom att dränka anslagen i varandra är det ingen bra lösning.
Är trummorna verkligen nödvändiga redan från början? Det hela känns tungt, som till viss del har med otightheten att göra, men trumspelet härstammar mer från ett rockigare parti i en hårdrocksballad än när ett ensamt piano spelar lead.

X-ecuter
2007-03-07, 23:03
X-cuter: Ahh det stämmer, vart lite misstag här o var... Blir så, speciellt när jag har problem att sedan ändra dem pga olika saker!:D

Frantic: Kul att du gillar den!:)

WOOOOHOOOO JAG HAR MUSIKÖRA *whistle*

lägg gärna upp med sång när eller om du fixar det *popcorn*

HenrY
2007-03-07, 23:17
Skaparn: Thx for da kritik, och jag är medveten om att de är rätt otight ibland:D
Många gör sin musik via dator etc, lägger till trummor, fixar till soundet med program oså. Men jag gör via en digital-porta, dvs att "Spelas" in, man kan alltså säga att man kan se mina låtar som en live spelning, för jag vet inte riktigt än hur man använder portan till 100 % vilket gör att jag har svårt att spela in. Inspelningarna blir aldrig som idéen låter i huvet!
Så se istället mina låtar som ideér till framtida mer seriösa låtar!:)

Thx ni andra!:)

HenrY
2007-03-07, 23:23
Skaparn: Thx for da kritik, och jag är medveten om att de är rätt otight ibland:D
Många gör sin musik via dator etc, lägger till trummor, fixar till soundet med program oså. Men jag gör via en digital-porta, dvs att "Spelas" in, man kan alltså säga att man kan se mina låtar som en live spelning, för jag vet inte riktigt än hur man använder portan till 100 % vilket gör att jag har svårt att spela in. Inspelningarna blir aldrig som idéen låter i huvet!
Så se istället mina låtar som ideér till framtida mer seriösa låtar!:)

Thx ni andra!:)

Btw, menar du med att "även om det är lockande att dränka ljudet i varandra"?:confused:

tossefar
2007-03-07, 23:47
Btw, menar du med att "även om det är lockande att dränka ljudet i varandra"?:confused:

För många anslag på tangenterna, du spelar ur takt när du försöker "fylla ut" musiken.

HenrY
2007-03-08, 00:01
För många anslag på tangenterna, du spelar ur takt när du försöker "fylla ut" musiken.

Jasså!

Hmm, vet inte riktigt om jag håller med dock. Utan tror snarare bara att jag spelade lite fel takt, men märkte det inte förens jag spelade in trummorna och då var det försent (Med min kunskap om hur man använder den där portan dvs).
Men tror inte det beror på för många anslag, om jag förstod vad ni menade rätt dvs!:)

FreCKo
2007-03-08, 00:01
Ta bort trumkompet totalt, lägg bara upp piano och sång... Försök också att spela tvåhändigt, hörde inte om det var det eller inte med tanke på mina sketna högtalare men om det "enhändigt" så lägg till lite bastoner på pianot här och var...

Får även lite vibbar här och var att man kan slänga in en stråkorkester (datafixat då) för att få ett riktigt fett ljud... Tänker mig lite Stone Sour - Bother.

Mer reverb på pianot också!

mRxBoX
2007-03-08, 00:13
Henry vilket program använder du dig av ? Typ Cubase eller Reason eller liknande ?

HenrY
2007-03-08, 00:16
Henry vilket program använder du dig av ? Typ Cubase eller Reason eller liknande ?

Läser du vad jag skrivit?

Jag använder en digital-porta, inget program.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2144627&postcount=9 ;)

HenrY
2007-03-08, 00:21
Ta bort trumkompet totalt, lägg bara upp piano och sång... Försök också att spela tvåhändigt, hörde inte om det var det eller inte med tanke på mina sketna högtalare men om det "enhändigt" så lägg till lite bastoner på pianot här och var...

Får även lite vibbar här och var att man kan slänga in en stråkorkester (datafixat då) för att få ett riktigt fett ljud... Tänker mig lite Stone Sour - Bother.

Mer reverb på pianot också!

Naj vill ha trumkomp, då inte sagt att detta är speciellt bra!:D
Mjoo mer bas skulle behövas, tänkte jag med på. Blir mycket bas när jag spelar på pianot, men nu fixade jag in keyboarden till portan, inte lika mycket bas då.

Mjoo, i framtiden kommer jag nog börja använda mig mer av program via datorn, är lättare än att sitta som jag gör nu. Även att fixa trummorna oså.

mRxBoX
2007-03-08, 00:25
Sorry får skylla på klockan och att jag är sjuk, ser lite suddigt, glöm min dumma fråga :P

Dissector
2007-03-08, 04:46
Jao det är väl som redan påpekats lite som fattas med "tightheten". Använder du dig av en metronom? Det skulle nog underlätta som fan tror jag :)