handdator

Visa fullständig version : Sömnbrist!!!


Action
2003-03-07, 11:33
Jag går på diet och har gått ner ganska lågt på kolhydrater. Äter inga kolhydrater på kvällen, bara lite snabba efter träningspasset.

Jag har nu drabbats av sömnsvårigheter, någon som har ngt förslag på vad man kan göra för att sova bättre.

Jag läste att det beror på låg Seratoninhalt i hjärnan på grund av kolhydratbrist.

Sover väl sådär 5 timmar, men då oroligt och vaknar hela tiden.

Greenman
2003-03-07, 11:47
inkörningsproblem vid ketogena dieter är vanligt men de går vanligtvis över efter ett par dagar.

Det finns inte så mycket du kan göra, förutom att avbryta eller äta sömntabletter, men det är inte så bra för träningsresultaten.

Action
2003-03-07, 11:53
Jag får hoppas på det... Jag kommer definitivt inte använda några sömnmedel iaf...

:sleep: :sleep:

Greenman
2003-03-07, 12:14
kom föresten på en sak, du kan prova att käka 5-htp preparat, det ska vara bra för serotoninet, det har varit förbjudet i sverige tidigare, men jag tror nästan det är tillåtet nuförtiden, annars kan man äkert beställa från nån utländsk handlare,

Janna
2003-03-07, 12:57
hade oxå problem med det när jag gick lågt ...

hög dos magnesium och valerina forte hjälpte hyffsat bra i de värsta perioderna

Action
2003-03-07, 13:11
Tack för tipsen..

Janna:

Vad är Valerina Forte??

Janna
2003-03-07, 13:16
ett naturläkemedel du kan köpa på hälsokost som innehåler valeriana extrakt.

det verkar lugnande och avslappnande

finns även valerina natt men de funkar inte lika bra

heltzonicka
2003-03-11, 01:24
rök en brass!

MIGGE
2003-03-12, 17:42
"rök en brass!"
korigering: Rök brass, eller rök en braja. inte: "rök en brass";)

fast jag gillar: Rök en GÅS :hbang:

rota
2003-03-12, 20:59
Sover du dåligt så att du är trött hela dagarna eller sover du lite för att du tycker du är pigg?

I början av min ketogena diet (första månaden) sov jag lite för att jag tyckte jag kände mig så pigg hela tiden och det kändes som att jag inte behövde sova så mycket. Obs jag är en som alltid vill sova mycket och har fasta sovtider så det var lite ovanligt för mig.

Men det hela gick över efter ett tag och jag började sova som vanligt igen.

/rota

Action
2003-03-12, 21:01
Kan ju lägga till nu att jag sover bättre nu.. Va några nätter då jag hade problem att sova... Blir nog så nästa gång jag skär ner på kolisarna igen.

Viss oro finns det där dock.. Är uppe flera ggr/natt..

Nadja
2004-09-16, 12:42
Bumpar en gammal tråd av ren nyfikenhet!

Har sett 5-HTP säljas på nätet. Är det ett verkningslöst preparat? Biverkningar? Vad tycker Ni? Någon som använt det?

Prankie
2004-09-16, 12:57
Knappra lite ALA så... :sleep:

Action
2004-09-16, 13:14
Bumpar en gammal tråd av ren nyfikenhet!

Har sett 5-HTP säljas på nätet. Är det ett verkningslöst preparat? Biverkningar? Vad tycker Ni? Någon som använt det?

5-HTP är förbjudet i Sverige. Vet ej vad tull och liknande kan göra om du beställer 5-HTP från annat land. 5-HTP ska ju öka Seratoninet i hjärnan vilket ska om man har låg nivå innan medföra att det blir lättare att sova...

Tror det är så det fungerar iaf.

morbror_sven
2004-09-16, 18:33
5-HTP är förbjudet i Sverige. Vet ej vad tull och liknande kan göra om du beställer 5-HTP från annat land. 5-HTP ska ju öka Seratoninet i hjärnan vilket ska om man har låg nivå innan medföra att det blir lättare att sova...

Tror det är så det fungerar iaf.
Innan du börjar få pillernoja kanske du ska hålla dig till konventionella metoder.
Kvällspromenader, ha tråkigt en timme innan läggdags, läs en bok, använd sängen endast till att sova i!:P(detta är faktiskt ett seriöst tips)

kampsporttjej
2004-09-16, 18:42
har också haft liknande sömnproblem faktiskt. men kan de inte bero
på att det låga kolhydratintaget leder till fortare tömning av leverglykogenet
under natten.. vilket resulterar i att man vaknar och behöver kolhydrater..
eller nåt?

Tolkia
2004-09-16, 18:50
En omskrivning för ovanstående teori (inte nödvändigtvis sann i samtliga fall) kanske skulle kunna vara: Ett för lågt energiintag kan göra att man blir hungrig - då kan det vara svårt att sova ...

Nadja
2004-09-16, 19:05
Innan du börjar få pillernoja kanske du ska hålla dig till konventionella metoder.
Kvällspromenader, ha tråkigt en timme innan läggdags, läs en bok, använd sängen endast till att sova i!:P(detta är faktiskt ett seriöst tips)
Jag har inte "pillernoja". Är bara nyfiken på olika tillskott som säljs på "träningssiter". Nu vet jag ju inte..men jag tror inte Action har "pillernoja" heller. Han svarade bara på min fråga som gällde preparatet 5-HTP. Jag har inte sömnproblem. MVH Nadja :)

Action
2004-09-16, 20:56
Jag har inte "pillernoja". Är bara nyfiken på olika tillskott som säljs på "träningssiter". Nu vet jag ju inte..men jag tror inte Action har "pillernoja" heller. Han svarade bara på min fråga som gällde preparatet 5-HTP. Jag har inte sömnproblem. MVH Nadja :)

Helt riktigt.. Ingen pillernoja här inte. Mitt problem i dagsläget är att jag gärna vill sova för mycket och för länge. Sömnproblem har jag bara i slutet av en diet... Zink, Magnesium och Valerina Forte använde jag under de sista 3 veckorna förra året. Sov mycket bättre då....

cez
2004-09-20, 09:49
Jag kände så ett tag också när jag skippade kolisarna runt 19:00 och sov kl 04:00 ungefär, Jag tycker du kan testa att börja käka normalt under dagen innan träningen, om jag tränar kl 17:00 ungefär så käkar jag först en halvdan frukost (2 fullkornsskivor, omega 3 kapslar och protec eller kött) sen käkar jag normalt i plugget kl 11-12 nåt sånt, ris med kött lr nåt sånt. Sen innan träningen laddar jag lite extra med några fullkornsbröd sen räcker dem kolhydraterna resten utav dagen. Så vart jag av med mina sömnproblem, hade även problem med huvudvärk, irritation, hade svårt att koncentrera mig.

Ladd
2004-09-20, 10:07
ett glas rödvin brukar göra susen för mig...o de påverkar inte kroppen negativt

Megatuttarna
2004-09-20, 18:43
Gör inget hemma så tjejen gnäller på dig. :D

Action
2004-09-20, 19:03
Gör inget hemma så tjejen gnäller på dig. :D

Ja då blir man verkligen trött... Fast när jag tänker efter så har Linda aldrgi gnällt på mig.. hm... Ska tänka på det i slutet av nästa diet... :cool: