handdator

Visa fullständig version : Både styrka och muskler samtidigt?


GolvMupp
2007-03-07, 15:39
Om man tränar basövningarna(bänkpress, marklyft och knäböj) tungt med t.ex 90% av 1RM, 3reps och 4set, och alla andra övningar med 65% av 1RM, 12-15reps och 3set så borde man väl aktivera tillräckligt med 2X-fibrer för att öka mycket i styrka samtidigt som man aktiverar tillräckligt med 2A-fibrer för att maximera proteinsyntesen?

Jag har gått och funderat lite på det här, för om det fungerar så här så borde man ju kunna träna för att bli riktigt stark och för att få mycket muskler samtidigt.

Det kanske har tagits upp förr men jag frågar i alla fall.

Gpajpen
2007-03-07, 15:46
har också funderat lite löst på det där. bump *innocent*

xsx
2007-03-07, 15:51
Variera dina antal sets, reps samt vikterna (lätt - medeltung - tung träning) så tränar du allt och slipper tänka på vad som är mest optimalt. Ensidig träning kan leda till stagnering av muskeltillväxten, dock fortsätter du bli starkare.

Dessutom anser jag själv att omväxling i träningen ger mycket mer samt är även mycket mera roligt.

Och som många berättat förut, muskler och styrka går hand i hand.

Finns säkerligen mera att tillägga och även rätta men det överlåter jag åt någon mera kunnig.

FreCKo
2007-03-07, 16:10
Varför inte köra så att en månad köra få reps tunga vikter och nästa månad många reps lättare vikter?

pragmatist
2007-03-07, 17:07
Beror på din träningsvana. Ju högre din "träningsålder" blir desto tyngre vikter måste användas för att ge bra styrkeökningar. En nybörjare ökar fin-fint i både styrka och volym genom att använda 60-70% av 1RM.

Det är dock generellt en bra idé att variera antalet reps per set ganska mycket.

GolvMupp
2007-03-20, 20:19
Tack för svaren. Jag vet att man ska variera sig etc men det svarar inte riktigt på frågan.

Skulle det fungera som jag tror att det fungerar?

major Pectoralis
2007-03-20, 20:26
Om man tränar basövningarna(bänkpress, marklyft och knäböj) tungt med t.ex 90% av 1RM, 3reps och 4set, och alla andra övningar med 65% av 1RM, 12-15reps och 3set så borde man väl aktivera tillräckligt med 2X-fibrer för att öka mycket i styrka samtidigt som man aktiverar tillräckligt med 2A-fibrer för att maximera proteinsyntesen?

Jag har gått och funderat lite på det här, för om det fungerar så här så borde man ju kunna träna för att bli riktigt stark och för att få mycket muskler samtidigt.

Det kanske har tagits upp förr men jag frågar i alla fall.

Hur länge har du tränat och vilken är din träningsbakgrund?

GolvMupp
2007-03-20, 20:31
Hur länge har du tränat och vilken är din träningsbakgrund?

Jag har styrketränat i fyra år och innan dess tränade jag boxning i ca tre år.

major Pectoralis
2007-03-20, 20:34
Jag har styrketränat i fyra år och innan dess tränade jag boxning i ca tre år.

Då kan det säkert fungera. Alla svarar dock inte lika bra på en viss typ av träningsstimuli.