handdator

Visa fullständig version : det här med esa pro och intag


Mr A
2007-03-07, 14:58
Jag tar esapro direkt före träning och en timme efter träning. Nu tänkte jag esta att även ta esapro direkt efter träning samt den vanliga dosen en timme efter träning. Är detta onödigt och verkar dosen man tar innan träning även direkt efter träning? och är det isåfall bättre att ta den exta dosen vi ett annat tillfälle än direkt efter träning och isåfall när?

Tackar på förhand!

Lindstein
2007-03-07, 15:02
Jag tar esapro direkt före träning och en timme efter träning. Nu tänkte jag esta att även ta esapro direkt efter träning samt den vanliga dosen en timme efter träning. Är detta onödigt och verkar dosen man tar innan träning även direkt efter träning? och är det isåfall bättre att ta den exta dosen vi ett annat tillfälle än direkt efter träning och isåfall när?

Tackar på förhand!

Finns ingen anledning till att ändra på upplägget du redan har.
Visst, en direkt efter gör ju ingen skada, men troligtvis inte någon fördel heller...

Om du vill lägga in en extra dos/dag så ta den på morgonen 10-15 minuter innan frukost.

Mr A
2007-03-07, 15:07
Ja det kan vara en smart idé! Tackar så mycket!

Mr A
2007-03-07, 15:08
men hur är det med mat innan träning..om man tex tränar på eftermiddagen, räcker det att man har gått utan mat i ca 2-3 timmar innan man tar esapro för att sedan träna?

Raggis
2007-03-07, 15:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67444

En gigantiskt tråd 5 trådar under din.

EiseltUK
2007-03-07, 15:42
Det kan faktiskt vara en nackdel att fylla på med aminosyror för tidigt. Man har gjort en studie med stadig infusion av EAA under 6 timmar. Då såg man bara en ökning av proteinsyntesen under de första två timmarna. Det är nog ganska viktigt att man har toppar och dalar. Kanske inte behöver gå i botten men för tidigt bör man inte fylla på med EsaPro.

Mr A
2007-03-07, 16:07
Det kan faktiskt vara en nackdel att fylla på med aminosyror för tidigt. Man har gjort en studie med stadig infusion av EAA under 6 timmar. Då såg man bara en ökning av proteinsyntesen under de första två timmarna. Det är nog ganska viktigt att man har toppar och dalar. Kanske inte behöver gå i botten men för tidigt bör man inte fylla på med EsaPro.

Hur menar du då? Att man ska vänta flera timmar (mer än 3) efter en måltid innan man tar Esa Pro för att sedan direkt träna eller menade du att man inte ska fylla på med EsaPro direkt efter träning utan istället bara ta dosen en timme efter träning? Blev lite fundersam :confused:

EiseltUK
2007-03-07, 16:16
Hur menar du då? Att man ska vänta flera timmar (mer än 3) efter en måltid innan man tar Esa Pro för att sedan direkt träna eller menade du att man inte ska fylla på med EsaPro direkt efter träning utan istället bara ta dosen en timme efter träning? Blev lite fundersam :confused:

Det bör gå minst en timme mellan drinkarna. Den dos du tar före träningen börjar verka timmen efter träning och därför kan du vänta en timme efter träningen utan att riskera att du missar effekt.

Mr A
2007-03-07, 16:18
Det bör gå minst en timme mellan drinkarna. Den dos du tar före träningen börjar verka timmen efter träning och därför kan du vänta en timme efter träningen utan att riskera att du missar effekt.

ok nu är jag med..då provar jag att äta ca 2-3 timmar innan träning, tar esapro direkt före träning och sedan en dos 1 timme efter träning och ca15-20 minuter därefter en vanlig måltid med mat..Det borde ju vara ett bra upplägg? Tack för hjälpen!

EiseltUK
2007-03-07, 16:32
ok nu är jag med..då provar jag att äta ca 2-3 timmar innan träning, tar esapro direkt före träning och sedan en dos 1 timme efter träning och ca15-20 minuter därefter en vanlig måltid med mat..Det borde ju vara ett bra upplägg? Tack för hjälpen!

Det ser bra ut. Du kan fylla på med lite kolhydrater direkt efter träningen.

Johannes
2007-03-07, 16:39
Är det viktigt att få i sig protein efter träning?

King Grub
2007-03-07, 16:42
Ja.

Mr A
2007-03-07, 16:42
Det ser bra ut. Du kan fylla på med lite kolhydrater direkt efter träningen.

Ja jag tänkte ta ca 100g maltodextrin som jag dricker på både före, under och sparar lite till efter passet oxå. Detta ä väl något som ska funka bra? eller behövs det inte kolhydrater före och under träningen?

Johannes
2007-03-07, 16:45
Ja.

Hm kan man då vänta med att ta eaa ungefär en halvtimme och bara ta kolhydrater efter träning? eller måste man få i sig proteinet lika snabbt som kolhydraterna?

TylerDurden84
2007-03-07, 16:52
Har det gjort några tester om det ger bättre effekt att ta EAA en timma efter träningen än direkt efter, förutsatt att man intagit EAA före i båda fallen?

Själv tar jag EAA (10 g)+malto före, efter och en timma efter passet sen käk. Känns som det ramar in passet fint :D

blekfet2
2007-03-07, 17:18
Det ser bra ut. Du kan fylla på med lite kolhydrater direkt efter träningen.

tror du man kan få ut något av esapro om man blandar det såhär närmaste timmarna runt träning:


11,30 - lunch
14,00 - vassledrink+frukt
17,15 - prework 10g esa+35g malto
18,15 - 35g malto
18,30 - middag

eller bör jag slänga in en dos esa just efter passet också och då vänta cirka 30min före jag äter middag?

EiseltUK
2007-03-07, 17:20
Har det gjort några tester om det ger bättre effekt att ta EAA en timma efter träningen än direkt efter, förutsatt att man intagit EAA före i båda fallen?


Nej inte direkt före och direkt efter.

Mr A
2007-03-07, 17:57
Kan det vara för mkt att inta 100g kolhydrat utdraget på före, under och efter träning om man går på diet och dock äter en hel del kolhydrater utöver dessa 100 g malto?

Johannes
2007-03-07, 17:59
Det ser bra ut. Du kan fylla på med lite kolhydrater direkt efter träningen.


bara kolhydrater efter träning och timmen efter det eaa? bör man verkligen vänta en timme att inta eaa? ska man inte få i sig protein/eaa så snabbt som möjligt efter träning?/

ligne
2007-03-07, 18:02
kan man skicka i sig en gainer direkt efter träning och sen ta sitt EsaPro 1 timme efter träning?

Mr A
2007-03-07, 18:09
bara kolhydrater efter träning och timmen efter det eaa? bör man verkligen vänta en timme att inta eaa? ska man inte få i sig protein/eaa så snabbt som möjligt efter träning?/

den dosen du Esapro du tar före träning verkar 1 timme efter träning så det räcker tydligen att man tar en dos en timme efter träning