handdator

Visa fullständig version : Israelisk mat?


Schampo
2007-03-07, 14:57
I slutet på mars åker jag på turné i två veckor i Israel.
Utöver chins och dips (som går utmärkt att utföra i en tross på en scen) så blir det troligen ingen träning alls under de två veckorna.
Vad jag funderar på är hur och framför allt vad jag ska äta när jag är där nere? Jag vill behålla muskelmassan och lägga på mig så lite fett som möjligt. Jag har ingen koll alls på deras matkultur så jag är verkligen ingen aning.
Någon som vart där nere mån tro?

NisseEriksson
2007-03-07, 15:15
Mafruma, shakshuka, humus, falafel, pitabröd, couscous och sådant är standardmat skulle jag tro.

regus
2007-03-07, 15:17
Mafruma, shakshuka, humus, falafel, pitabröd, couscous och sådant är standardmat skulle jag tro.

King of google? :D
låter som rätt mycket veggo-mat + lite fårrätter.
Åk ner, ät det som finns, se till att det finns lagom mycket protein i. Du ska inte planera turnen efter matutbudet va? :p

FreCKo
2007-03-07, 20:14
vad för turné? :)

pragmatist
2007-03-07, 20:26
I slutet på mars åker jag på turné i två veckor i Israel.
Utöver chins och dips (som går utmärkt att utföra i en tross på en scen) så blir det troligen ingen träning alls under de två veckorna.
Vad jag funderar på är hur och framför allt vad jag ska äta när jag är där nere? Jag vill behålla muskelmassan och lägga på mig så lite fett som möjligt. Jag har ingen koll alls på deras matkultur så jag är verkligen ingen aning.
Någon som vart där nere mån tro?

Är du orolig för hur fet du kommer bli och hur mycket muskler du kommer tappa på två veckor? Slappna av lite va... :D

Schampo
2007-03-08, 10:42
vad för turné? :)


På något sätt (förstår fortfarande inte riktigt hur det gått till) så blev jag övertalad av en manager för ett reggaeband som heter Mystical Roots att åka med på turné i Israel och göra 20-30 gig i Sverige.
Grejen är att jag aldrig tidigare spelat reggae så det kändes ju lite spännande sådär. Och på spelningar med upp till 45 000 pers i publiken spelar jag nog vad som helst tror jag:)

Annars är det punkrock/rock som gäller men lite omväxling får väl förnöja lite antar jag.:hbang:

Schampo
2007-03-08, 10:43
Är du orolig för hur fet du kommer bli och hur mycket muskler du kommer tappa på två veckor? Slappna av lite va... :D

Men du vet när man är på turné så blir det lät för mycket alkohol osv och då känns det bra om man äter så bra som möjligt iaf!:)

skaparn
2007-03-08, 11:44
Men du vet när man är på turné så blir det lät för mycket alkohol osv och då känns det bra om man äter så bra som möjligt iaf!:)

Det finns mycket apelsiner där tror jag, akta dig för fruktosfetmachockdöden aka Jaffa. Håll dig mafruma, shakshuka, humus, falafel och allt vad det nu heter.

Tabbe
2007-03-08, 12:45
Schwarma, det ar helt underbart! At det nastan 1 gg per dag nar jag var der.

Tabbe
2007-03-08, 12:49
och sen typ allt som serveras med pitabrod.

Eddie Vedder
2007-03-08, 13:20
Vill du undvika sämre mat så skippa helt enkelt McDonald's, KFC, Pizza Hut o.s.v. å se det som en kul grej att få testa på alla möjliga sorters inhemsk spännande israelisk mat. I regel är alltid husmanskost nyttig mat, vilket land du än befinner dej i.

Min erfarenhet av österländsk mat (har dock aldrig ätit israelisk men iaf persisk som jag skulle kunna tänka mej är hyfsat lik samt en hel del indisk mat) är att bortsett från våran nordländska kost så är dom mycket bättre på att smaksätta maten med olika ( och helt suveräna! ) kryddblandningar istället för salt, grädde och ost som här.
Det är ju dom enda smakhöjarna vi har haft här i Sverige fram tills ganska kort tid tillbaka så det är ju helt naturligt att våran husmanskost är saltare och fetare än österländsk där många av kryddorna som vi nu använder oss av även i Sverige härstammar ifrån.

bombenx
2007-03-08, 17:01
Jag rekommenderar dig att äta falafel, såå underbart

Schampo
2007-03-08, 22:29
Jag rekommenderar dig att äta falafel, såå underbart

Hederligt fyllekäk med andra ord=)

blekfet2
2007-03-08, 22:30
Gör som alla andra israeler gör, ät sand.

FreCKo
2007-03-08, 23:10
Fan va soft! Lycka till på turnén! Vad spelar du för instrument?

Einar
2007-03-08, 23:24
Gör som alla andra israeler gör, ät sand.

Eller så stänger han munnen när sanden yr.

Hummus och falafel hade jag själv levt på. Lycka till på turnén :)

Tenzu
2007-03-09, 00:15
Grundfödan för Israeliska soldater:
http://p.vtourist.com/1548581-Shopping-Israel.jpg
Bamba! *popcorn*

bombenx
2007-03-09, 16:42
Grundfödan för Israeliska soldater:
http://p.vtourist.com/1548581-Shopping-Israel.jpg
Bamba! *popcorn*

Bisli är godare *drool*

Tenzu
2007-03-10, 17:31
Bisli är godare *drool*

Man tar av varje såklart :thumbup:

Thompah
2007-03-11, 16:16
Är sälv halvisrael. Har varit i landet fler gånger än jag kan räkna.

Tyvärr så är israels matkultur inte specielt bra :)

Det är i princip bara vitt bröd, mycket pommes frites och annan snabbmat.

Men det finns även rätt bra mat. De hat MKT hummous. Då menar jag i överflöd:D

De käkar även en del keso och ägg. Mycket oliver och rätt mycket sallad också.

Äter man ute så får man jätteportioner iaf, vilket är underbart:)

Vad mer kan sägas... Drick inte kranvattnet.