handdator

Visa fullständig version : Hur skall vi värdera viktnedgången i vår viktminskningstävling?


joa
2007-03-07, 14:49
Vi har fått för oss att anordna en tävling på jobbet med en liten insats.
Problemet är att förutsättningarna ser lite olika ut för deltagarna.
En del är fetare än andra och borde således ha lättare att gå ner i vikt och sedan är startvikterna ganska skiftande (70-110 kg).
Vissa är mer soffpotatisar än andra osv.

Hur mäter man mest rättvist. Viktnedgången i procent ?
För att ta ett exempel: Om en person på 100 kilo går ner 10% så måste den som väger 70 kilo gå ner 7 kilo för att "bli lika". Betydligt lättare att gå ner från 100 till 90 än från 70 till 63, speciellt om personen på 100 har större andel fettprocent än den lättare personen.

Går det på något vettigt sätt att anordna denna tävling eller slår det bara orättvist.
Man skulle ju kunna mäta fettprocenten, det är det enda jag kan tänka mig men det känns för opraktiskt

//Jocke

Eldhroka
2007-03-07, 15:01
I programmet "the biggest Looser" så tar de viktnedgången i procent för att få fram en vinnare iaf...

joa
2007-03-07, 15:09
Fast där har ju alla "samma" utgångsläge = riktigt feta

Eldhroka
2007-03-07, 15:10
Fast där har ju alla "samma" utgångsläge = riktigt feta

true...

King Grub
2007-03-07, 15:11
Fettmätning före och efter, för att se den största viktnedgången i fett i förhållande till kroppsvikten, är väl den enda "rättvisa" metoden.

joa
2007-03-07, 15:12
Det var det enda jag kunde komma på, men att få till en sådan mätning på 6-7 pers känns inte rimligt

joa
2007-03-07, 15:16
En annan tanke är att vi tillsammans sätter ett mål/individ som alla kan vara överens med.
De som når målet får dela på pengarna.
Problemet verkar vara att vi lite lättare *whistle* tycker att de större bör kunna gå ner mer än de själva tycker är rimligt

//Jocke

King Grub
2007-03-07, 15:18
Men om någon storsatsar på en viktminskning och förlorar mest vikt. skall han vinna om han förlorat procentuellt mindre fett än någon annan, men mer muskler?

z_bumbi
2007-03-07, 15:22
Det var det enda jag kunde komma på, men att få till en sådan mätning på 6-7 pers känns inte rimligt

Företagshälsovården har oftast impedansvågar och även om de inte är exakta så är det hela förhoppningsvis inte på blodigt allvar, genom företagshälsovården kan ni dessutom få mäta blodtryck, vilopuls etc och följa förbättringar pga viktnedgång/träning.

Skaffa stegräknare så får de som har rört sig mest under hela perioden en bonus.

joa
2007-03-07, 15:28
Men om någon storsatsar på en viktminskning och förlorar mest vikt. skall han vinna om han förlorat procentuellt mindre fett än någon annan, men mer muskler?

Nu är det bara jag som styrketränar så den diskussionen kommer aldrig att komma upp tror jag. Personligen kommer jag hellre att förlora tävligen än att tappa muskelmassa.

Jag har en impedansvåg hemma, men jag tycker inte den känns helt hundra.
Tidigare då jag har gått ner i vikt och bevisligen minskat i omfång bl.a. runt mage så har viktminskningen inte stämt riktigt med impedansvågen som gärna vill stå kvar och bara pendla en par procent hit och dit oavsett hur mycket man gått ner. Dvs utslaget är inte på långa vägar motsvarnde den vikt jag minskat. Och nej, så mycket muskler har jag inte tappat.

HerrArne
2007-03-07, 15:29
Men om någon storsatsar på en viktminskning och förlorar mest vikt. skall han vinna om han förlorat procentuellt mindre fett än någon annan, men mer muskler?

Ja om det är en viktminskningstävling vilket tråden hävdar.
Nej om det är en fettminskningstävling, vilket vore aaaningen mer sunt... ;)

joa
2007-03-12, 12:20
Det visade sig att vi på firman har en impedansvåg på vårt gym så imorgon bär det av dit för lite "invägning".
Eftersom vi kommer att väga oss på samma våg på slutet så kommer den procentuella minskningen att bli rätt, men siffran i sig kanske man inte skall lita på till 100%, men som jämföresle från start till slut funkar det ju.

Finns det några rekommenderade %-tal man skall ligga på och vad som anses som överviktigt osv. för män resp kvinnor.

//Jocke

joa
2007-03-12, 12:30
Hittade precis en tabel som Grub hade postat i en annan tråd

nilzzon
2007-03-12, 14:44
vilken tråd?

joa
2007-03-12, 15:16
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85317&page=4