handdator

Visa fullständig version : Ben och löpning


Slartibartfast
2003-03-07, 11:17
Hur brukar ben reagera på joggning? Har hört om folk som börjat jogga och hävdar att deras ben blivit grövre, trots att kroppsfettet totalt minskat. Kan detta stämma?

Man lagrar ju inte så mycket fett på benen, så det är ju förståeligt om de inte krymper så mycket, men att de skulle bli grövre!?

Erfarenheter?

JJ
2003-03-07, 11:22
Jag har också hört samma sak. Tvivlar starkt på det i de flesta fall. Möjligtvis på en otränad person. Fast det grundar jag på egna erfarenheter. Man ser ju fortfarande ut som en pinnstol:(

Allt är ju relativt förstås, sticker du ut och kör sprint el. backträning kan du nog lägga på dig några gram. Men har du sett någon duktig medel/långdistanslöpare med grova ben? Brukar mest vara tjejer som kommer med såna här "erfarenheter" i min närhet ivarjefall. Tror de kollar på benen efter en löptur, de är fyllda med blod och vips har vi en ny teori.

Ankarby
2003-03-10, 15:58
Hört en del som påstått att HIIT ökat volymen och styrkan? :notme:

King Grub
2003-03-10, 16:02
Originally posted by Ankarby
Hört en del som påstått att HIIT ökat volymen och styrkan? :notme:

Den minskar i alla fall inte. För mig har både volymen och styrkan ökat sedan jag börjat med HIIT, men jag tror iofs inte att det är själva cardion som ligger bakom de ökningarna i sig. Däremot har jag märkt en klar ökning av mjölksyratåligheten, och det lär i alla fall ha ett direkt samband.

kaminmannen
2003-03-12, 00:09
Jag har liknande erfarenheter av de perioder jag spelar mycket squash. "Vanlig" distanslöpning brukar folk anse att de förlorar i benvolym av, men jag har ärligt talat ingen egen åsikt i den frågan.